• Fanaya

Graviditetspenning för oss som jobbar på förskola

Är det nån som jobbar inom förskola som fått beviljat graviditetspenning nu nyligen? Skriv då gärna och berätta hur det gått till för dig. Om du har många jobbiga krämpor osv. FK har ju fått kritik att just förskollärare inte fått tidigare och bättrat sig. Det är en som drog det till domstol, så det är ju lättare för oss andra nu. Men jag vet inte om man måste ha massa krämpor för att få beviljat eller om det räcker med att "bara vara gravid" med allt vad det ändå innebär. Kan ju vara svårt och jobbigt trots att man inte har massa krämpor. Det är ju ett väldigt fysiskt krävande jobb vi har i förskola. När jag skickade in papprena blev det 3 dataskrivna sidor om en dag på arbetsplatsen. Jag skrev väldigt tydligt så inget kan misstolkas eller att jag glömde bort nåt. Men så många sidor borde väl säga nåt, det är ju väldigt mkt som vi gör som är fysiskt ansträngande/orosmoment/svårt att utföra eller liknande.  

Hoppas det är nån som kan svara på detta. Jag har sökt nu för några dagar sen skickade jag in och sökte hel grav.penning. Vet inte om jag istället skulle sökt halv eller nåt, det kanske är lättare att få? Nån som vet? Jag jobbar bara 80% också.

• Svar på tråden Graviditetspenning för oss som jobbar på förskola
  • Fanaya

Kul att denna tråd fortsätter. Jag startade den när jag var gravid med BF 28 april 2012. Det verkar som fler och fler får beviljat, jag fick dock bara 50% beviljat pga att jag jobbade med stora barn. Jag överklagade men fick bara 50% ändå. Hoppas fler och fler får beviljad graviditetspenning. Det är tufft att jobba med den stora magen i vägen.

• Tvåbarnsmamman78

Lite avis blir man när vissa blir beviljade och andra inte. Jag blev nekad, överklagade och nekad igen, jobbar med 1-3. Sjukt system. Blev sjukskriven istället.

• Fanaya

Jag skrev kanske 3-4 datorskrivna sidor och beskrev mina dagar i detalj. Fick även hjälp av en juristkompis vad jag skulle tänka på. Fick halv grav.penning. Detta var ett år sen. Viktigast är chefens beskrivning. Att han/hon skriver att du inte kan placeras nån annan stans.

• bellan

Har precis skickat in mina papper om graviditetspenning.. Jag ber till gudarna att den går igenom! Undra vad de tittar mest på?

Hur många lyft och kilo fyllde ni i? Blev ni beviljade eller nekade?

Min chef skrev 10-17 kilo cirka 20 gånger per dag. Jag skrev samma vikt men 25 ggr per dag! Tror nog att det är mer egentligen..  

• svaneke

Är denna tråd fortfarande aktiv? 

Undrar vad man ska söka, hel, halv eller trefjärdedels... För man kan väl inte kryssa i allihop antar jag? 
    Är inte aktuellt förrän senare i höst, men börjar fundera redan nu...
    Vad skrev ni på om ni arbetar ensam eller ihop med andra?
    Jag är ensam förskollärare, men arbetar med två barnskötare liksom.  

• bellan
    svaneke skrev 2013-08-12 16:39:38 följande:
    Är denna tråd fortfarande aktiv? 

Undrar vad man ska söka, hel, halv eller trefjärdedels... För man kan väl inte kryssa i allihop antar jag? 
    Är inte aktuellt förrän senare i höst, men börjar fundera redan nu...
    Vad skrev ni på om ni arbetar ensam eller ihop med andra?
    Jag är ensam förskollärare, men arbetar med två barnskötare liksom.  
    Alltså du kan ju söka hel och så kan du nog välja att ta ut mindre tror jag..
    Eller så kan man söka hel och bli beviljad mindre också.
    Jag blev beviljad full penning. Men efter mycket om och men. Skrev två A4 om arbetsuppgifter. En tjej på den andra småbarnsavdelningen fick avslag och hon hade bara skrivit ett par meningar.
    Dessutom hade jag en hel del sammandragningar och var tvungen att ha en anteckning om det från MVC.
    Till slut blev jag beviljad.
    Lämna pappret till chefen först (om omplacering) så kan du ju se vad hon skriver. Man jobbar väl delvis ensam (öppning, stängning) men för det mesta i arbetslag? Antar att du har samma arbetsuppgifter som barnskötarna? 
  • Lella88

Hejsan!
    Jag väntar mitt första barn, är i v 28 nu, och håller på med dessa underbara papper! Jag är barnskötare och jobbar som timvikarie i förskolan. Har lite funderingar på hur ni skrivit.

När ni beskrivit er arbetsdag, har ni då enbart beskrivit dagen i detalj (t ex "Vi äter frukost kl 8.00, då är vi i regel två pedagoger som hjälps åt att lyfta upp barnen i sina höga stolar."), och sedan under "beskriv de särskilda besvären" skrivit vilka moment som är problematiska (t ex "att lyfta barnen i och ur de höga barnstolarna innebär tunga lyft som gör ont i både rygg och höfter..")? 
    Eller skriver ni om problemen under beskrivningen av arbetsdagen, allt eftersom de dyker upp naturligt, alltså kombinerar mina två exempel?
    När jag börjar skriva så känner jag att jag vandrar i väg från dagordningen hela tiden allt eftersom jag beskriver situationer som kan uppstå. T ex "..när vi ska gå ut så hjälper vi barnen att klä på sig sina ytterkläder, eftersom jag har väldigt ont i mina höfter så har jag då svårt att sätta mig på golvet..bla bla lång beskrivning av vad jag vanligtvis gör som nu gör väldigt ont..bla bla.." Och sedan ska jag fortsätta beskriva själva dagen, nästa moment, själva gå-ut-processen, men då känns det som jag skrivit så långt om svårigheter att det blir svårt att hitta tråden igen och jobbigt för läsaren att hänga med i. Hajar ni?;)
    ÄppleSammanfattning av första frågan: har ni beskrivit dagen för sig och problemen i arbetet för sig, eller har ni kombinerat båda under beskrivningen av dagen? Och då förtydligat besvären under "särskilda besvär"-punkten?

ÄppleHur har ni skrivit för att beskriva hela dagen? Man jobbar ju inte från öppning till stängning, men man vill ju beskriva båda delarna eftersom de förekommer. Kan man skriva "Om jag öppnar förskolan på morgonen....om jag stänger förskolan på kvällen.."? Likadant ni som jobbar med barn 1-6 år, dagen ser ju väldigt olika ut, har ni skrivit en beskrivning för varje åldersgrupp(1-3/4-6) eller har ni kombinerat i en beskrivning?

ÄppleUnder övriga upplysningar hade jag tänkt beskriva min arbetssituation i och med att det blir lite annorlunda när man är vikarie. Tror ni att dom lägger någon vikt vid det? T ex så har jag kluddat ner att jag vissa dagar kan jobba mellan 7.30-12.30 på en förskola för att sedan ha ett annat arbetspass på en annan förskola ca 6 km bort mellan 13.00-16.30. Mitt enda transportmedel är cykel, bussarna går ju tyvärr inte när man ber dom. Just nu får jag väldigt ont av att cykla och det är ofta stressigt med förflyttningen vilket gör att jag ofta har smärtsamma sammandragningar när jag kommer till förskola nr 2.
       Jag har nämnt att när jag som vikarie kommer till en förskola för att ersätta en ordinarie personal som av någon anledning inte kan vara på jobbet, så måste jag kunna ersätta den personen i största möjliga mån. Jag kan inte kräva att ordinarie personal ska avlasta mig, då blir ju deras arbetsbelastning tyngre och jag fyller ingen funktion. I det fallet hade de uppskattat om de fick en vikarie som var fullt arbetsför.

Som ni ser så har jag svårt att fatta mig kort, stackars den handläggare som tar emot min ansökan Tungan ute
    Tacksam för svar:)

• M i l l a n

Lella88: När jag ansökte förra året blev jag beviljad 100%. Jag skrev då i punktform allt som jag kunde komma på var fysiskt krävande på jobbet. Blev ca 2-3 A4 sidor. Tror det är en fördel att koncentrera texten så det mest väsentliga inte försvinner i mängden.
    Läste att praxis lättats upp delvis för förskolepersonal efter två domar i förvaltningsdomstolen. arbetet.se/2011/05/18/graviditetspeng-till-fler/
    Förut så beslutade FK rätten till grav penning baserat på vilken yrkeskategori man tillhörde. Nu ska alla bedömas individuellt. Jag läste om fallet som togs upp i domstolen. Om med den kunskapen så var jag noga med att beskriva hur mycket vi var ute i skog och parker då vi enligt våra chefer bara har utsläppsgårdar. Skrev bla ner svårigheten att kunna sitta ner och vila i skogen. Men även att vara ute och gå på hösten och riskera att halka på stenar i skogen m.m. Sen fick jag tipset av en kollega att skriva ner att vi hade resursbarn som även tidvis slogs och var våldsam. Jobbade då med större barn och ju större barn desto hårdare slag. Jag satt och skrev lite varje dag under ca 1 veckas tid. Kom på nåt nytt varje dag.
    Vet inte hur timvikarier bedöms. Men det hindrar väl inte att du söker. Lycka till!

• Fiffig

Jag hoppar in och sparar den här tråden! Jag är i vecka 24 nu och har efter ett par tuffa veckor på jobbet bestämt mig för att söka.

Jag funderar dock mest över vilken omfattning jag ska söka. Helst vill jag nog kunna jobba deltid (om jag orkar), alltså 50 eller 75 procent. Undrar om de är mer benägna att godkänna om man inte söker för heltid?

Jag jobbar inte i första hand med små barn, men vi är en liten förskola där alla hjälps åt över avdelningarna. Däremot har vi just nu två väldigt utåtagerande barn i gruppen som slåss och försöker rymma dagligen. Så jag hoppas verkligen min ansökan går igenom.

Hur dags bör man skicka in sina papper?

• M i l l a n

Fiffig: Om jag inte minns fel så kan man söka 100% men sen välja att bara ta ut deltid. Men du vet ju inte nu hur du kommer att må då. Så du kanske längre fram ändå vill ta ut 100% om du får det beviljat.
    Min ansökan tog över 1 månad att handlägga för FK. Så skicka in ansökan i god tid innan.
    Om du får beviljat så glöm inte att planera in om du ska ta ut f-penning, semester eller annat, två veckor innan beräknad förlossning. (Eftersom man bara får Grav penning fram till det är 2 veckor till BF.)

• vår kärlek

Jobbar på en 1-3 årsavdelning som förskollärare. Skickade med två A4 sidor om hur en vanlig dag ser ut. Skrev ingenting om krämpor för jag har inte direkt några. Två veckor senare fick jag beslutet. Nemas problemas, så jag kan gå hem nu den 13/12 men väljer att jobba en vecka till och sedan utnyttja alla röda dagar. Så den 30/12 börjar jag ta ut penningen men är hemma redan från den 20/12. Bebis beräknad till 11/2. Ville bara berätta om nån tänker söka.

• svaneke

Jag blev nekad, chefen trilskades först o ville att jag inte skulle skriva så mkt detaljer i mitt brev... Dum som jag var litade jag på henne... 
    Skickade in för omprövning men även det blev nekat.
    Så sjukt jävla besviken.  

• S00L

Blev nekad i dag med motivering att lyften inte är monotona eller tillräckligt ofta. Skrev 1-30 kg ca 20 ggr/dag. Chefen stödde min story helt och hållet och jag tycker att jag skrev väldigt tydligt hur en dag ser ut. har 3-5 åringar men även yngre barn vissa tider. Undra om det spelade roll att jag är sjukskriven på halvtid redan för foglossning och sammandragningar? Då kanske de vill att jag hellre fortsätter vara sjukskriven. 

• ElinV

Jag har precis lagt min ansökan på lådan. Nu är det bara att hålla tummarna.
    Min chef skrev jättebra och alla kollegor som hon har skrivit utlåtande till har blivit beviljade. Det känns lovande.

Jag skrev en och en halv sida om min arbetssituation. Både fysisk och psykisk. Allt hänger ju ihop! Jag skrev även om smittorisken och hur stressade föräldrar lämnar sina barn med infektioner på förskolan.

Är det någon mer som har sökt nu? hur har det gått?

• ElinV

Yes!!!! Jag fick det beviljat!! :D så jädra glad. Jobbar bara en och en halv månad till :)

• Skattkistan

Jag fick beviljat 100% 2012 och denna gången fick jag bara beviljat 50% trots att det var exakt samma brev jag skickade in och min chef fyllde i allt jättebra. Aningen bitter blir man ju eftersom det verkligen beror på vilken handledare man får....

• ElinV
    Skattkistan skrev 2014-03-30 19:14:03 följande:

Jag fick beviljat 100% 2012 och denna gången fick jag bara beviljat 50% trots att det var exakt samma brev jag skickade in och min chef fyllde i allt jättebra. Aningen bitter blir man ju eftersom det verkligen beror på vilken handledare man får....

Tråkigt!!

Ska du överklaga?
  • Sarahj1988

Hej!

Jag ska lämna in min ansökan inom en månad och har börjat stolpa upp upp vad jag ska ha med. Men har någon av er sparat det ni skrev och har lust att skicka en kopia till mig? Det är så svårt att veta om man har med allt!

Min mejl är sara@mbcboras.se

Tack på förhand!

Svar på tråden Graviditetspenning för oss som jobbar på förskola