• PimPim1

Positivt ÄL men inget + och ingen mens med Pergotime

Har avslutat min första pergotimekur och är på dag 38 och har varken fått mens eller plus. Testade starkt positivt på ÄL-test på dag 23 i cykeln. Hade starka känningar av ÄL så jag tog ett test mest på skoj. Innan pergo hade jag mycket korta cykler på ca 19-23 dagar och ÄL stegring på dag 7-9 men troligtvis inte ÄL. Testen visade heller inte jättestarkt. Men nu visade det jättestarkt på dag 23 och jag hade verkligen känningar och jag var övertygad om att jag hade ÄL.

Hoppet ökade förstås men nu kommer oron och uppgivenheten igen efter som jag testade negativt så sent som igår på dag 37.

Jag har varit otroligt trött under ett par tre veckor och magen känns svullen och mera huvudvärk än vanligt. Har också haft krämiga vita flytningar lika längeRynkar på näsan men inte ett spår av mens eller nidblödning.

Blir smått galen av att vänta och inte veta. Nån som känner igen sig? Jag är på dag 38 och kan senast haft ÄL dag 25 om jag haft nån. Då borde det väl synas på grav test nu eller? Finns det någon där ute som haft långt mellan positivt ÄL och plus efter pergotime? Hur sent plussade ni i så fall?

• Svar på tråden Positivt ÄL men inget + och ingen mens med Pergotime
  • Cice

Hej.. Hoppar in här :) har följt eran tråd i tystnad men tänkte slänga in ett par ord :)

Tigerliljaaa skrev 2012-08-08 09:23:13 följande:
    Sambon har gjort annan tjej med barn och så även mig men som slutade i MA

Tigerliljaaa, har du kollat upp din immunoförsvar ? om du har mkt reaktiv försvar mekanism, det kan påverkar en hel del i din kropp. Tyvärr så finns inte sånt behandling i Sverige, men det går att göra en blodstatus hos din MVC, osa.

Lycka till 

• Tigerliljaaa

Cice: har själv tänkt i samma banor och har en mycket agresiv autoimun sjukdom i form av svår reumatism som är obehandlad nu. Försöker få tag på min läkare för attdusskuteta det hela och om jag ska börja med mina sprutor igen och se om det gör skillnad... Bah känns så ruttet om den här sjukdomen verkligen ska behöva påverka HELA mitt liv

• MammaSandra01

Det kanske förklarar saken till att du inte blir gravid. Otroligt tråkigt! Förstår precis hur du känner dej.
    Hoppas du kan få hjälp! Nåt måste ju finnas att göra.

• Cice
    PimPim1 skrev 2012-07-25 20:10:36 följande:
    Välkommen:) Då är du i ung. samma sits som mig. Bara att du gör ditt i omvänd ordning jfrt med mig. Jag började med pergo, gick över till naturliga grejor bidrottninggele, akupunktur örtteer osv. Sedan ett par mån äter jag rojal jelly och dhea o lite annat smått och gått. Jag har äl men mina ägg är troligtvis usla..  Vad är ditt problem?

Hej PimPim,

Jag har lätt att bli gravid men jag får Mf i  vecka 8-12.. Det sägs att jag har mkt agressiv immunoförsvar, som avstötta graviditet.
    Tigerliljaaa skrev 2012-08-10 23:21:14 följande:
    Cice: har själv tänkt i samma banor och har en mycket agresiv autoimun sjukdom i form av svår reumatism som är obehandlad nu. Försöker få tag på min läkare för attdusskuteta det hela och om jag ska börja med mina sprutor igen och se om det gör skillnad... Bah känns så ruttet om den här sjukdomen verkligen ska behöva påverka HELA mitt liv
    Hej tigerlijaaa,

Jag har lärt  mig  om immunoproblem i ett tråd på FL, och gn den resa fick jag flyga hela vägg till Athen, för  undersöka om jag hade immunoproblem. det har kostat lite pengar, samtidigt det  känns mkt bättre nu, när man vet orsaken till så många MF.  

Jag blev trött på att jag hade träffat som många tråkiga och dumma läkare, som kunde inte alls förklara anledning till mina MF; Jag fick höra många ggr;   Du kan tyvärr inte skaffa mer barn. Usch... va tråkigt det är..
    Vill bara skicka en kram till er alla kämpande vänner! Håller tummar hårt för er alla var i processen ni än är! Kämpa på vänner!{#emotions_dlg.flower}Solig

• Tigerliljaaa

Var hos läkaren idag som höjde pergotimen till dubbel kur, känner mig av någon anledning helt slut nu när jag är påväg hem... Tror det är att hela processen börjar bli jobbig och hopplös. Får hoppas dubbel lur är precis det som behövs

• PimPim1

Jag håller tummarna för att du ska få ÄL Tigerlilja..

Och Cice, vad bra att du vet vad som är problemet, vad kan du göra för att minska risken?

Själv kämpar jag för att förbättra äggkvaliten, har både ÄL och har aldrig haft MF.. Vi har alla olika problem:) Kommer att ge det ett halvår till sedan måste jag nog börja fundera på ÄD..

Det har ju hänt lite sedan jag startade den här tråden. Jag kom på att Pergotime var onödigt för mig. Nu förstärker jag kroppen med bidrottninggele/apiforce före ÄL och L-arginin för att öka blodgenomströmningen och försöker leva sunt. Jag hoppas på att ett guldägg ska komma och att det ska vilja fastna om det blir befruktat.. Jag tycker mig ha känt enorma förändringar före BIM ett par gånger och har varit nästan säker på att jag varit gravid. En gång fick jag tom svagt plus med CB. Men det vill sig inte. Gammal kärring hehe, borde väl ge upp men det går inte när man har hittat mannen i sitt liv...

Om 10 dagar har jag tid hos gyn. Jag vill kolla upp så att det inte är något fel på mina äggledare och försöka få ta lite prover.

Kram tjejer!

• Tigerliljaaa

Hur går det för er alla? Pergodosen är dubblad nu och börjar med den om någon vecka. Håller tummarna denna gång!!!

• PimPim1

Har haft uppehåll förra cykeln pga jobb och resor.. Samtidigt har jag varit på undersökning på gyn och allt såg bra ut. Jag ska dock gå och ta nytt FSH på måndag och ska få göra en äggledarspolning med koksalt på tisdag, (dag 3 o 4 i cykeln) för att utesluta att det inte är stopp någonstans på vägen. Sedan kan man ju alltid hoppas på att spolningen gör det lite lättare att bli gravid:) Mina cykler är hyfsat stabila nu så jag borde väl ha äl nåsta helg och då jäklar blir det inget uppehåll:)

Hoppas dubbla dosen ger effekt Tigerliljaaa!!

• Cice
    Tigerliljaaa skrev 2012-09-02 08:16:44 följande:
    Vad är FSH?:)

Follikelstimulerande hormon, FSH, Follitropin, är engonodotropin  som produceras i denohypofysen . FSH är centralt för fortplantningen och stimulerar utvecklingen av gametogenesen (könsceller) och dess stödceller, från puberteten

FSH aktiveras olika för fertila kvinnor och män. Hos kvinnor bildar FSH folliklar (ägg, granulosa celler) i äggstockarna, och dess värde varierar under menstruationscykeln: ett par dagar innan ägglossning sjunker FSH hastigt för att sedan lika hastigt stiga vid, och bidra till, ägglossningen. Nivån av FSH är som lägst veckan innan menstruation. Hos män är FSH-värdet mer konstant och påverkar testiklarna att producera spermatozoer.

{#emotions_dlg.flower}kramar
    .
  • PimPim1
    Cice skrev 2012-09-03 11:41:33 följande:

Follikelstimulerande hormon, FSH, Follitropin, är engonodotropin  som produceras i denohypofysen . FSH är centralt för fortplantningen och stimulerar utvecklingen av gametogenesen (könsceller) och dess stödceller, från puberteten

FSH aktiveras olika för fertila kvinnor och män. Hos kvinnor bildar FSH folliklar (ägg, granulosa celler) i äggstockarna, och dess värde varierar under menstruationscykeln: ett par dagar innan ägglossning sjunker FSH hastigt för att sedan lika hastigt stiga vid, och bidra till, ägglossningen. Nivån av FSH är som lägst veckan innan menstruation. Hos män är FSH-värdet mer konstant och påverkar testiklarna att producera spermatozoer.

{#emotions_dlg.flower}kramar
    .
    Kunde inte sagt det bättre själv:) vet egentligen bara att det är ett sätt att bedömma äggreserven och att värdet bör ligga under 10.. Har dock förstått att det kan variera en del från månad till månad.. Hoppas få svar inom ett par dagar och i morgon blir det spolning av äggledarna:)
  • Hearts76

Från Karolinakliniken:

1. Om patienten inte har mens alls eller mycket sällan, sätts först en menstruationsliknande blödning igång. Detta görs vanligen med ett progesteronliknande preparat, Provera (medroxyprogesteron), som tas som tabletter, 10 mg dagligen i 7-10 dagar. Några dagar efter avslutad medicinering kommer en blödning.

2. Pergotime tas från dag 5 till 9 räknat från den första blödningsdagen. Man tar alltid en tablett a 50 mg under detta första försök.

3. Undersökning med ultraljud görs vanligen den första cykeln omkring dag 13. Man ser då om en större äggblåsa utvecklats och om livmoderns slemhinna blivit förtjockad. Man kan också bedöma om livmoderhalsens sekret blivit lagom vattnigt. Man kan då också beräkna när eventuell ägglossning kommer att ske och när kvinnan ska börja använda ägglossningstest, Clearblue.

4. Paret får ha samlag vid tiden för den förmodade ägglossningen. Ev ges ett hormon, Pregnyl, Ovitrelle (hCG) för att sätta igång ägglossningen om äggblåsan ser mogen ut.

5. Om det är osäkert om det har blivit en ägglossning, kan ett blodprov tas en vecka efter det ägglossningen borde ha inträffat. I detta mäts hormonet progesteron, som skall stiga om en ägglossning verkligen skett.

6. Om ingen mens kommit drygt två veckor efter ägglossningen, tas graviditetstest. Om detta är positivt får patienten komma för ett graviditetsultraljud efter tre-fyra veckor. Om testet är negativt, kan en ny stimulering startas. Om mensen uteblir har man sannolikt inte haft ägglossning. Det kan då bli aktuellt att höja dosen Pergotime i följande cykel. En ny mens kan först startas med en ny omgång med Gestapurantabletter.

7. Om mens kommer, kan man pröva en ny behandlingsomgång. Om undersökningen med ultraljud och progesteronprovet talar för att det varit ägglossning, använder man samma dos Pergotime i nästa omgång. Om det inte har varit ägglossning, så höjs dosen till 100 mg. Maximalt brukar vi ge 150 mg Pergotime.

Man brukar pröva upp till 3 till 6 cykler, om patienten får ägglossning på dettta. Om dessa behandlingar inte resulterar i graviditet, går man vanligen vidare med FSH-stimulering eller IVF. Man går direkt till dessa senare alternativ om Pergotime inte ger ägglossning.

Svar på tråden Positivt ÄL men inget + och ingen mens med Pergotime