• Mamma med fem

Alf eller Affe?

Kan man heta Alf? Kan man heta Affe?
    Eller är båda uteslutna?

Vilken variant fungerar bäst?

★ ☆ ✰ Alex, Sam, Charlie ✰ ☆ ★
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Alf eller Affe?
  • Mamma med fem

Det blev en ALF Drömmer

Alex -01, Sam -02, Charlie -04, Tove & Alf -12
  • Mamma med fem
    DenNamnbitne skrev 2012-01-21 22:05:56 följande:
    Alf är mycket fintSolig
  • Brünnhilde

Alf är väl helt OK. Det är ett gammalt, rejält och etablerat namn i Sverige. Jag tänker även på den förre Kd-ledaren, som var en både redbar och trevlig person med vettiga värderingar!

Affe är däremot ett smeknamn, och det tycker jag aldrig att man ska döpa till. Det låter så barnsligt och enfaldigt nu, med alla dessa stackars barn och ungdomar som heter Nisse, Freddy, Lasse, Olle, Calle o.s.v.. Död Tänk även på att Affe betyder apa på tyska!

Annars föredrar jag Ulf.

• Mamma med fem
    Brünnhilde skrev 2012-01-22 08:34:52 följande:
    Alf är väl helt OK. Det är ett gammalt, rejält och etablerat namn i Sverige. Jag tänker även på den förre Kd-ledaren, som var en både redbar och trevlig person med vettiga värderingar!

Affe är däremot ett smeknamn, och det tycker jag aldrig att man ska döpa till. Det låter så barnsligt och enfaldigt nu, med alla dessa stackars barn och ungdomar som heter Nisse, Freddy, Lasse, Olle, Calle o.s.v.. Död Tänk även på att Affe betyder apa på tyska!

Annars föredrar jag Ulf.
    Fast Lasse, Olle, Calle och Nisse har väl varit med hur länge som helst? :-O
  • DenNamnbitne
    Mamma med fem skrev 2012-01-22 11:22:12 följande:
    Jag är av den åsikten att om man ämnar kalla barnet Pelle, Kalle, Nisse osv. så är det bara dumt att ge barnet något annat namn. Per, Karl, Olof och Nils är hur fina som helst men ska inte vara spöknamn och aldrig användas. Är det Olle man gillar så ska man gå på det, är det Olof ska man gå på det!
  • Selaine
    Mamma med fem skrev 2012-01-22 11:22:12 följande:
    Ja, som smeknamn ja...
  • Mamma med fem
    DenNamnbitne skrev 2012-01-22 11:25:04 följande:
    Jag är av den åsikten att om man ämnar kalla barnet Pelle, Kalle, Nisse osv. så är det bara dumt att ge barnet något annat namn. Per, Karl, Olof och Nils är hur fina som helst men ska inte vara spöknamn och aldrig användas. Är det Olle man gillar så ska man gå på det, är det Olof ska man gå på det!
    Ja men den jag svarade skrev "dessa stackars barn och ungdomar som heter Nisse, Freddy, Lasse, Olle, Calle o.s.v"

Nisse, Lasse, Olle och Calle har väl folk hetat i hundra år? 
    Jag känner bara till äldre personer som har sådana namn. 
  • Mamma med fem
    Ingelill skrev 2012-01-22 11:32:15 följande:
    Varför inte en liten Alfred, med Affe som smeknamn!!
    Nej, Inte Alfred!
    Selaine skrev 2012-01-22 11:39:32 följande:
    Ja, som smeknamn ja...
    Nä? Som tilltalsnamn!
  • DenNamnbitne
    Mamma med fem skrev 2012-01-22 11:41:17 följande:
    Ja men den jag svarade skrev "dessa stackars barn och ungdomar som heter Nisse, Freddy, Lasse, Olle, Calle o.s.v"

Nisse, Lasse, Olle och Calle har väl folk hetat i hundra år? 
    Jag känner bara till äldre personer som har sådana namn. 
    Folk har kallats så länge, men smeknamn som tilltalsnamn är ganska nytt. Olle är väl ända undantaget där.
  • Selaine
    Mamma med fem skrev 2012-01-22 11:43:09 följande:
    Nej, Inte Alfred!

Nä? Som tilltalsnamn!
    Jag har då aldrig träffat någon Nisse eller Lasse som egentligen inte heter Nils eller Lars.
  • trz

Vet inte hur relevant det är men Affe är också ett vanligt smeknamn för tjack. Det vill säga amfetamin..

Svar på tråden Alf eller Affe?