• Familjelängtan

Hur göra med semester innan BF??

Vi väntar vårt första barn och har BF 6 augusti 2012 och då blir det ju perfekt att ta semester i direkt anslutning till BF (under förutsättning att allt går som det ska och jag kan jobba ända till dess). Men, min fråga är då hur jag ska göra... Om jag tex tar ledigt under juli så att mina semesterdagar täcker fram till BF, vad gör jag då om det sen blir att jag går över tiden 2 veckor? Gud, detta är ju jättesvårt och vi som ska lämna in semesteransökningar innan februari! Hur hade ni gjort? Jag har 27 semesterdagar varje år...

Får man semesterveckor även när man är mammaledig?   

• Svar på tråden Hur göra med semester innan BF??
  • Giraff

Du kan ju ta semester fram till BF och sen föräldraledighet efter det.

• icelolly

Jag kommer ta semester från 1 februari och 7 veckor fram beroende på hur många dagar jag har sparat och så begär jag tjänstledigt för föräldraledighet och tar föräldrapenning därefter, oavsett när bebisen tittar ut, BF 27 februari.

Det spelar ingen roll när bebisen kommer ju...

• hannis

Jag tog semester 3 veckor innan bf och därefter föräldradagar. Spelar ju ingen roll om barnet har fötts eller inte, du får ta föräldradagar ändå så tätt inpå bf.

• Gladskit

Jag tycker också att du kan ansöka om semester först och sen börja plocka ut fp.
    Alternativt jobba någon vecka mer, skjuta på semestern och sen ta ut fp.
    Nu ska man inte tänka negativt men samtidigt kan det ju hända att du blir sjukskriven eller så mot slutet så det är egentligen ingen idé att redan nu spika hur du tänker göra.

Sen är det inte säkert att du har full semester att ta ut för 2012 heller, utan det beror på vad ni har för semesterår på din arbetsplats. Om dagarna du tar ut 2012 är intjänade föregående år eller om ni har semesterår och uttagsår sammanfallande.
    De första 120 dagarna av f-ledigheten är semesterlönegrundande.

• Familjelängtan

Jag har hört mig för angående semesterdagarna och om jag kan jobba som tänkt till bf så innebär det ca 25 semesterdagar för 2012. Jag funderar dock på hur jag ska göra för precis som ni säger kan ju saker hända och man kan bli sjukskriven eller nått annat... Just nu lutar det åt att jag tar semester de 3 veckorna före bf, och sen får man ju som sagt se om det är möjligt eller vad som händer. Det är ju jättesvårt eftersom man inte kan planera ordentligt... men det borde ju arbetsgivaren fatta själv ;)

Låter det vettigt att ansöka om semester de 3 veckorna före bf och spara resten? Vill ju gärna kunna ta några dagar 2013 också för att förlänga ledigheten för mannen... Gud, kan det finnas en manual för sånt här när man är förstagångare?! Det är ju jättesvårt!!!!!! Cool  

• babyojag

Jag har BF ungefär samtidigt som dig, i mitten av augusti och jag planerar att ta semester ett par veckor och sen börja föräldraledigheten (heter det så innan barnet kommer?) ett par veckor innan BF. På så sätt blir det en ganska lugn sommar innan bebisen tittar ut...

• fru Elle

Har också BF i början på augusti och tänkte ta tre veckors semester vecka 28 till 30 och sen föräldraledigt. Semesterplaneringen är redan igång på min arbetsplats, om två veckor ska man ha lämnat in önskemål om semester. Man ska även anmäla annan typ av ledighet som föräldraledighet nu. Har inte tänkt berätta att jag är gravid än. Men har två barn sen tidigare som jag kan ta ut föräldrapening för. Så kommer fylla i tre veckors semester och sen fylla i föräldraledighet till semesterperioden tar slut. Hade egentligen viljat ta ut fler veckors semester men man får max ta ut tre veckor i följd under veckorna 26-32. Sen om det blir tjafs om semestrarna och jag blir ombed att ta semestern tidigare eller flytta veckor så tar jag nog bara ut föräldraledighet. Hade tänkt vara ledig när förskolan stänger och vara hemma fyra veckor innan BF.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 8/8 2012
Svar på tråden Hur göra med semester innan BF??