• SnuttanSnuttan

Resa till USA med 3-månaders. Vad tänka på?? *nervös

När kommande bebis är 3 månader kommer vi att resa till USA och nu när vi närmar oss biljettbokning börjar jag också fundera över om vi måste tänka på något extra, eftersom den lill* är just så liten?

Hur är det med immunförsvaret på en sån liten? Förhoppningsvis kan jag ju amma men det tar ju ändå en tid innan det blir uppbyggt. Behövs någon speciell vaccination?

Något annat jag bör tänka lite extra på?  Obestämd

Otroligt tacksam för era tips & råd. Kanske vet du någon bra "resa-med-barn" sida som man kan läsa in sig lite på? Lista med "bra att ha med sig" -saker etc. (vi reser även med en dotter på 5,5 år och en son på 3,5 år) 

• Svar på tråden Resa till USA med 3-månaders. Vad tänka på?? *nervös
  • kajsalisa

Se till att ni bokar en liggkorg/säng till bebisen i förväg. Det är ju en lång flygresa och det är guld värt att inte behöva hålla i barnet hela tiden.

Ha näsdroppar/nässpray tillgängligt ifall barnet får ont i öronen.

Ta med bärsele ifall ni måste checka in vagnen redan vid incheckningen. (ibland får man ta med den ända till gaten, men inte alltid) Fundera också vilken vagn ni vill ta med med tanke på att det inte är helt ovanligt att vagnen går sönder i bagagehanteringen.

Ang immunförsvar så är ju dom små relativt skyddade så länge man ammar, MEN det kan vara värt att kolla med BVC om dom tycker att ni ska ge tex mässlingsvaccinet tidigare än planerat.

Sen så är det ju givetvis alla praktiska detaljer som pass tex. (visum fyller man väl i på flyget till USA, eller hur är det nu för tiden?)

Det kommer gå jättebra på er resa. Min erfarenhet är ju mindre barn, desto enklare resa.

• evaoregon
    kajsalisa skrev 2012-01-21 20:44:37 följande:
    Sen så är det ju givetvis alla praktiska detaljer som pass tex. (visum fyller man väl i på flyget till USA, eller hur är det nu för tiden?)
    Inresetillstånd måste man ansöka om FÖRE resan. Visum behövs inte om man är svensk medborgare och vistas i USA max 90 dagar.   esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html
  • Dixie
    numera måste man fylla i en ESTA ansökan på nätet innan man åker!

vi åkte till Wien när sonen var 2,5 mån, nu i efterhand inser jag att det var den smidigaste resan med barn - maten hade jag med mig hela tiden och sonen sov mest i vagnen. 

ni har ju även äldre barn med - och USA tycker jag är ett bra land att åka med barn i - det finns barnmenyer på alla restauranger och de kommer alltid med kritor och dylikt till dem!

trevlig resa! 
  • accept
    Se till att ni bokar en liggkorg/säng till bebisen i förväg. Det är ju en lång flygresa och det är guld värt att inte behöva hålla i barnet hela tiden.

Ha näsdroppar/nässpray tillgängligt ifall barnet får ont i öronen.

Ta med bärsele ifall ni måste checka in vagnen redan vid incheckningen. (ibland får man ta med den ända till gaten, men inte alltid) Fundera också vilken vagn ni vill ta med med tanke på att det inte är helt ovanligt att vagnen går sönder i bagagehanteringen.

Ang immunförsvar så är ju dom små relativt skyddade så länge man ammar, MEN det kan vara värt att kolla med BVC om dom tycker att ni ska ge tex mässlingsvaccinet tidigare än planerat.

Det kommer gå jättebra på er resa. Min erfarenhet är ju mindre barn, desto enklare resa.
    Mässling kan inte ges förrän tidigast 9 månader, bara en liten parantes
    Visum görs visa internet, kolla med resebyrån, vi gjorde detta när vi flög för 2 år sedan minns dock ej adress eller så till sidan, men resebyrån kan säkert hjälpa er!
    Vi bokade via en internetsida (enbart flygstolar) och där fick vi nog adressen efter betalningen tror jag. 
Svar på tråden Resa till USA med 3-månaders. Vad tänka på?? *nervös