• tilde72

Åka buss till fjällen med 2 åring? Funkar det?

Jag och lilltjejen på 2 år har i tankarna att åka buss till fjällen. Jag ställer  mig bara frågan om jag kommer att klara det och det funkar. Blir en aning kallsvettig när jag tänker på det. Hon är ju i en livlig ålder och vill inte sitta still. Resan med stopp kommer att ta 7,5 timme.
    Jag är intresserad om någon här inne har gjort en sådan tur och hur det gick. Ge mig tips!

• Svar på tråden Åka buss till fjällen med 2 åring? Funkar det?
  • Mary Jo

Gör du det så kommer jag beundra dig. haha! Alltså jag har en 2-årig tjej,glad,livfull (läs springer och klättrar på allt), "pratar" med allt och alla och ja. Svettas av bara tanken på att jaga henne en hel dag på en buss så att hon inte stör så mycket... Phu!  

Nu lät jag ju jättenegativ,men det är bara hur jag känner. Kanske någon annan tror att det kan gå jättebra och så?  

Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
  • eliten

Jag har flugit till USA med en livlig 2åring och det gick... Buss-flyg lite samma platsmässigt tänker jag, man får ladda med underhållning, snacks och gärna åka en tid då de naturligt somnar om det går. Klart det funkar!

• Lena

Jag hade valt tåg om det var en möjlighet istället. Då är man mindre låst än i en buss.

• Dixie
    Lena skrev 2012-01-21 22:19:06 följande:
    Jag hade valt tåg om det var en möjlighet istället. Då är man mindre låst än i en buss.
    håller med - då kan man gå omkring på ett annat sätt!
  • Farfalla

Min första tanke med långfärdsbuss, är säkerheten!

Rent tidsmässigt att bolla en 2åring ser jag inte som ett större problem, bara man är väl förberedd med underhållning o snacks ;)

• evaoregon
    Lena skrev 2012-01-21 22:19:06 följande:
    Det håller jag helt med om!
  • evaoregon
    eliten skrev 2012-01-21 21:56:18 följande:
    Jag har flugit till USA med en livlig 2åring och det gick... Buss-flyg lite samma platsmässigt tänker jag, man får ladda med underhållning, snacks och gärna åka en tid då de naturligt somnar om det går. Klart det funkar!
    Jag tycker att flyg är enklare än buss efter att ha provat båda i typ 10 timmar nonstop.
  • tilde72
    Farfalla skrev 2012-01-22 00:07:32 följande:

Rent tidsmässigt att bolla en 2åring ser jag inte som ett större problem, bara man är väl förberedd med underhållning o snacks ;)
    Farfalla skrev 2012-01-22 00:07:32 följande:

Underhållning i nästintill 8 h, ge gärna exempel!
  • eliten

Evaoregon:
    Då tycker jag tvärtom på flyget är man fast, bussen kan man ju faktiskt lämna om det blir kris..

• eliten

Tilde72:
    Underhållning kan vara vad som, små leksaker, tidningar, bok, ritbräda, film på bärbar dvd eller iPad eller iphone, ta fram något nytt då och då..

• Farfalla
    tilde72 skrev 2012-01-22 02:00:49 följande:
    Underhållning i nästintill 8 h, ge gärna exempel!
    eliten skrev 2012-01-22 07:09:06 följande:
    Tilde72:
    Underhållning kan vara vad som, små leksaker, tidningar, bok, ritbräda, film på bärbar dvd eller iPad eller iphone, ta fram något nytt då och då..
    Memo-pussel, papper och pennor, bärbar dvd, målarbok, bilar, små dockor, pussel, så mycket du orkar bära ;)
  • evaoregon
    eliten skrev 2012-01-22 07:07:25 följande:
    Evaoregon:
    Då tycker jag tvärtom på flyget är man fast, bussen kan man ju faktiskt lämna om det blir kris..
    Flyg är i mitt tycke mycket bekvämare än buss och på flyget finns ofta egna tv-skärmar som kan underhålla barnen.  Jag bor på USAs västkust och har flugit ganska många ggr till Sverige med barnen.  Det innebär cirka 15 timmar med flyg (inkl flygbyte) och det funkar utan problem.  Däremot är det jobbigt med buss där man t ex lätt blir åksjuk. 
  • tilde72

Jag vill gärna höra någon som åkt långfärdsbuss i många timmar med barn. Hur grejar ni det?

• evaoregon
    tilde72 skrev 2012-01-22 19:04:49 följande:
    Jag vill gärna höra någon som åkt långfärdsbuss i många timmar med barn. Hur grejar ni det?
    Hoppas du får svar!  Jag åkte långfärdsbuss för ett antal år sedan utan barn och tyckte att det var urjobbigt.  Det är i mitt tycke inte alls jämförbart med att flyga där man t ex slipper åksjuka och liknande. 
  • daimstrut

Känns osäkert också om du inte har med bilstol som går att fästa bakåtvänd.

Svar på tråden Åka buss till fjällen med 2 åring? Funkar det?