Det här kommer att bli ett låååååångt inlägg! Har aldrig skrivit av mig om min styvfar innan.. Tack för/ifall ni läser!
Min mamma träffade min styvfar för ca 8-9 år sen.
Han är en väldigt stel och konstig person. Han har sina skämt som vi kallar "(hans namn)-skämt) Vilket definerar honom väldigt mycket. Alla mina vänner tycker att han är läskig, konstig och obehaglig. Han är liksom inte tuff eller skrämmande, han är väldigt fjollig så dom är liksom inte rädda för honom. Han kan seriöst inte ens göra illa en fluga. Bokstavlig talat.
När jag var 10 år så var jag väldigt lätt påverkad, vilket hade varit ett perfekt tillfälle för honom att hamna på min bra sida. Men det försökte han aldrig. Missförstå mig inte, han är väl en snäll person och trevlig mot alla..
Men han är oerhört barnslig, bortskämd, tjatig och jobbig.. Allt handlar alltid om honom, vad han tycker om och inte tycker om.. Vad han vill och inte vill, och alla ska bara anpassa sig. Han blir väldigt obehagligt närgången när han dricker (alltså när han väl blir full) det händer inte så ofta att han blir så full, men när han blir det vill jag inte vara i närheten.
Jag bor hos min mamma och honom då hon har vårdnaden så jag kan inte "välja" att åka hit. Med tanke på det du skrev "onödigt ont".
Han har aldrig brytt sig om oss 4 barn direkt.. Han har aldrig velat ha en relation med oss eller ens direkt försökt. Jag kramar aldrig han, förutom när han fyller år, jag fyller år (tackar för present eller liknande) och jul.
Han har ställt upp för mig en gång, när jag söp skallen av mig, tappa medvetandet och spydde i 4 timmar, då hjälpte han mig och satt med mig så att jag kunde spy och höll hinken osv. Vilket jag verkligen uppskattade.
Utöver det så är det inget. Förutom att han köpt ut en gång till mig när jag var 12 haha.. Rätt shyst.
Jag kan aldrig prata med honom om något seriöst. Om vi pratar, så är det skämt eller oseriösa frågor, eller vart mamma är någonstans osv.
Han har gjort väldigt stora misstag som har gjort att jag tappat respekten för honom. Bland annat så ville han slänga ut min vän när hon var ca 10 år, för att hennes mamma var sen för att hämta henne.
Vi bråkade också någon gång, och jag skulle dra ut, då tog han tag hårt i min arm, och jag sa att om han någonsin gör så igen så skulle jag slå honom, var riktigt jävla förbannad. Var nog ca 10-11 år då, tror att det hör ihop med att han ville slänga ut min vän.
Han kan heller aldrig ta något med mig eller mina syskon, han går alltid och gnäller till mamma, vilket jag inte tycker om (alltså om han anser att jag gör något fel). Jag tycker med tanke på att vi bor ihop så ska han kunna ta det direkt med mig. Klart jag hade blivit små sur om det var något jag inte höll med om, men jag hade haft respekt för honom iaf. Han försökte nu för ett tag sen, och då kunde han inte ens vara seriös när han pratade med mig, och var allmänt stel och liten..
För några veckor sen så råkade jag slarva bort en fjärrkontrolls lucka (3 cm lång och 1 cm bred) och han blev galen.. Jag letade efter den i flera timmar på hela mitt rum, och jag möblerade t.o.m om för att det skulle bli lättare. Jag tog ut mattan, kollade i alla lådor, mitt skrivbord, alla hörn och kanter. Men jag hittade fortfarande inte den.. Han blev förbannad, men frågade bara mig "har du hittat luckan än?" med en irriterad röst, och slängde allt istället på mamma. Mamma fick all skit och fick höra på hur förbannad han var, så hon var arg på mig. Jag och mamma kunde inte ha en konversation längre, vi bråkade bara hela tiden.
Det slutade med att jag kommer att få betala 400kr för en helt ny fjärrkontroll. Det gjorde mig riktigt förbannad iom att hans son hälsade på här en gång för många år sen, och hackade med en sked i vårt köksbord så att det blev en massa hack och märken i bordet, han fick en utskällning.. Och den här luckan höll på i veckor. Då var det droppen för mig. Med allt han sa om min vän, en sak han sa när han var full (jag fick gå därifrån för att jag kände att jag inte kunde kontrollera mig längre, då jag ville slå ner honom. Skakade i hela kroppen), med hur han är, hur lite respekt han har för andra.
Tex^ [Om han somnar på soffan på dagen (han brukar göra det när han inte mår bra) så håller jag mig undan ifrån den våningen, jag äter inte, och stannar på mitt rum tex. Jag smyger när jag väl är där uppe, jag säger till alla att vara tysta för att han sover, jag svarar i telefonen direkt ifall någon ringer osv. Och är väldigt tyst..
Men dom få gångerna jag somnat på soffan när jag varit sjuk eller trött och inte hunnit förflytta mig, då sätter han sig bredvid mig, och sitter och kollar på tvn på hög volym. Samma ifall någon annan ligger där.. Han visar noll respekt och hänsyn! Han kan inte gå någon annanstans och kolla tv (då vi har fler tv apparater.)
Dessutom så kan man sitta och kolla på ett program på tv:n. Jag sitter aldrig vid tv:n, (använder alltid min dator till att kolla serier.) Men när jag väl sitter där, och är mitt uppe i ett program så kan han ta fjärrkontrollen ifrån mig och säga "Nu börjar tennisen! Jag ska kolla på det" Eller "Bytar du kanal nu, för nu ska jag kolla tennis/något program". Dessutom så brukar han ha igång vår tv på nedan våningen och lyssa på höööög musik eller kolla tv/film, och sen ha tv:n på mellan våningen. Men om han sitter på nedan våningen så tar jag ju tvn där uppe då jag vill kolla på något, och då kommer han upp och säger att han ska ha den.
Sen när jag går ner istället så har han igång steron och har i en cd skiva eller liknande (pausad) så jag inte får byta. Och allt jag får göra, är att gå därifrån och inte säga ett ljud. Om jag då inte säger att jag har tv nu, och snart är klar, då blir det ett liv för att HAN ska kolla på något, NU. "Det funkar ju inte, för jag ska kolla på det nu." Har han sagt.
Sitter jag och kollar på något, och han ser det. Sen så springer jag snabbt ifrån för att jag behöver gå på toa eller liknande, så sitter han där när jag kommer tillbaka. Säger jag att jag har tv:n och kollar på något som slutar om ... minuter, så säger han "Men ... börjar nu".
Jag får inte ens se färdigt ett program som har 5 minuter kvar, om tennisen eller annat börjar då. "Det börjar nu, så det går inte".
Går han iväg, och jag tror att han är klar, och sätter mig vid tv:n så "Slår du om igen till 4an."
Sen när min bror sökte jobb på espresso house (Han är en otroligt trevlig, rolig och snäll kille, väldigt utåtriktad, pratar med alla, hälsar, ställer upp, är charmig och alltid glad. Får ALLA att känna sig bekväma med honom (alla älskar honom). ) så sa min styvfar "Han kan ju inte börja jobba där, man vill inte ha en servitör som är så ofräsch, då vill man inte komma dit". Med det så menar han att min bror är överviktig för tillfället.
Hans försvar var, när mamma och jag blev arga på honom, att "nej, men han kommer ju inte orka gå fram och tillbaka". HAAA! Riktigt dåligt försvar till hans dumma, onödiga kommentar! Han har inga problem med sin kondition, han blir inte så lätt andfådd. Jag blir lättare andfådd än vad han blir! Och jag är "normal".
Visst att han är överviktig för sin längd, ålder och kroppsform. Men han har inga problem med sin kondition (dessutom höll han på att gå ner i vikt) och han har en riktigt bra hygien, ser aldrig sliten ut. Är alltid pigg, allert och pratglad och trevlig.
I vilket fall som helst, har fått gnälla av mig lite nu.. Haha.. Har så mycket att säga om min styvfar, och har aldrig vräkt ut mig såhär!
Men som sagt, jag har ingen relation till honom, jag pratar i stort sätt aldrig med honom (säger hej till honom när han kommer hem, för att mamma inte ska bli sur eller ledsen och svarar endast på frågor om han pratar med mig.) Kan inte prata med han om mina problem, jag vet inte vad jag känner för honom faktiskt.. Just nu, är jag fortfarande arg på honom, jag har tappat all min respekt för honom och är så trött på honom. Vilket jag ska försöka ändra på för mammas skull, så att hon inte sitter emellan och har en dotter som inte tycker om sin styvfar.
Men om man tänker tillbaka något år, så tyckte jag om honom. Jag har aldrig och kommer aldrig älska honom. Han är inte taskig (alltså riktigt taskig mot alla), han gör inte illa min mamma, eller sårar henne. Han är ärlig mot henne, köper blommor till henne på deras årsdag eller födelsedag, och bjuder med henne utomlands. Han behandlar henne bra, och därför så ska jag försöka tycka om honom igen efter allt han sagt och gjort. Han älskar min mamma och min mamma älskar honom. Om han någon gång hade sårat henne, ljugit för henne eller gjort illa henne.. Så hade jag slått ner honom. Om han hade skadat henne, så hade jag dödat honom. Men så länge han behandlar henne bra så.
Jag önskar verkligen att han hade velat ha en relation med oss, verkligen engagerat sig och pratat med oss osv. Jag hade velat ha en styvfar som en extra pappa som jag hade kunnat älska och prata med om problem och sånt. Jag önskar att det hade varit på ett helt annat sätt. Men tyvärr har det blivit såhär.
Jag visste inte att man kunde älska sin styvfar/styvmor förrens jag fick reda på att min låtsas syster (min pappas frus barn) älskade min pappa. Och bad om att få kalla honom "pappa". Att se hur han kört henne till sjukhus, hämtat henne hos vänner eller liknande, hjälpt henne med hennes problem, tröstat henne när hon varit ledsen och alltid funnits där för henne.. Gör ont. Speciellt när jag inte har honom i mitt liv.. Han finns aldrig här för att torka mina tårar, att hålla om mig när jag varit ledsen, att hjälpa mig med problem. Det är riktig smärta. Även fast han bara är ett "samtal iväg" så hjälper inte det. Jag vill ha han här. Hos mig. Min pappa.
I vilket fall som helst, så önskar att jag hade kunnat ha det så med min styvfar som min låtsas syster har det min sin (min pappa).