• Mamma38

Indragna bröstvårtor - någon med riktigt bra tips?

Hej!

Nu närmar sig BF med stora steg för tredje barnet (BF i april 2012). Jag skulle gärna amma, har verkligen försökt med de två första men det har varit mycket problematiskt och frustrerande pga barnen ej fick grepp om bröstet p g a indragna bröstvårtor. Med de två första slet jag med både amningsnapp och pumpade ut mjölk den första tiden, men den tiden var allt annat än harmonisk. Därefter blev det flaskmatning.

Nu inför tredje, tänker jag göra ett ärligt försök igen att amma, så jag tar tacksamt emot alla tips från er med liknande erfarenheter? Finns det något "bra knep"? 

Tack på förhand,
    Mamma38 

• Svar på tråden Indragna bröstvårtor - någon med riktigt bra tips?
  • Karisma

Såg programmet "pinsamma kroppar" där de tog upp det där. En kvinna som hade indragna bröstvårtor och inte kunde amma hennes första barn. För henne var operation det enda valet. Det var ngt med att mjölkgångarna var för korta och att de på ngt sätt gjorde dem längre så bröstvårtan kom ut. Tror hon skulle ha 90% chans att kunna amma i framtiden. Minns inte exakt, men länkar till programmet.

http://www.kanal5play.se/program/v%C3%A5ra%20pinsamma%20kroppar

/K

• Salt Groda

Har du provat snäckor "soft shells" tror jag det heter, som man har på sig mellan amningarna? De drar liksom ut bröstvårtorna..
    Ska se om jag kan hitta en länk.

• Plupp2

Jag hade "plana bröstvårtor" förut, det är ett mellanting mellan "vanliga bröstvårtor" och "indragna bröstvårtor", där vårtan liksom inte står ut utan är platt. 

Det var väldigt svårt för mig att amma och jag fick blödande sår de första 2 månaderna. :(
    Under den tiden använde jag bröstpump ofta för att avlasta brösten plus att vi gav ersättning upp till ca 70% av dagsbehovet.
    Efter ca två månaders kämpande så hade bröstvårtorna liksom tänjts ut, "förlängts" och ändrat form så att det gick helbra att amma 100%. Mjölken ökade i omfattning när jag ammade oftare och fasade ut ersättningen. 
    Brösten har inte heller ändrats tillbaka till sin gamla form nu drygt ett år efteråt trots att jag slutade amma i somras. Då förändringen verkar vara permanent vilket känns bra inför nästa barn.

Jag skulle däremot inte säga att det var någon hit att amma med blödande sår och jag kan inte heller rekommendera det.

• Salt Groda

Jag hade jättemycket hjälp av dessa soft shells, eller vårtformare som de kallas på svenska. Märket är medela.
    Jag fick blåsor och sår vid de första amningstillfällena pga plana bröstvårtor, men så föreslog amningsexperten på bb att jag skulle prova de här snäckorna och då blev det mycket bättre. Och så lanolin på bröstvårtorna mellan amningen för att läka. Sen funkade amningen hur bra som helst!!

• Vevvis

Mina bästa tips är att försöka tvinga ut bröstvårtan genom att trycka ut den och sen snurra bröstvårtan så den blir hård, sen handmjölka fram lite mjölk, ut med bröstvårtan igen och snurra på nytt sen låta barnet söka bröstet och om det behövs fortsätta trycka ut och snurra vårtan tills barnet tar tag. Man kan få snurra rätt så hårt.
    Egentligen behöver inte bröstvårtan stå ut alls heller för att barnet ska kunna amma men jag tycker att det har underlättat för att få dem att ta ett bra tag.

Om det ändå är svårt för barnet att få tag så kan man även hjälpa till med att forma/platta till bröstet lite, ungefär som en hamburgare. Tänk på att hålla fingrarna några cm från bröstvårtan bara och att låta barnet själv söka och ta bröstet.

Sen är det bra att komma ihåg att bröstvårtan kommer bli mer samarbetsvillig efter en tids amning, iaf har de blivit så för mig. Min yngsta är nu 3 mån och nu behöver jag bara snabbt snurra till bröstvårtan lite för att underlätta för sonen. och så har det varit de senaste två månaderna. Om ytterligare några veckor kommer jag förmodligen inte ns behöva göra det utan bröstvårtan kommer vara utåt så länge jag ammar. Så har det iaf varit med mina tre andra barn.

Börja att försöka locka ut vårtorna och snurra dem redan nu så hinner vårtorna förhoppningsvis börja vänja sig för vad som komma skall.

Hoppas du får amningen att funka men gör det inte det vet du ju att det går precis lika bra ändå. Lycka till!

• Mamma38

Tack allihopa för bra tips! Känner mig mer peppad nu, det var så väldigt frustrerande och jobbigt med de två första. Men man får inte ge upp så lätt

Mamma38 

• Kakandi

Har inte läst tidigare svar, men innan jag fick barn hade jag också indragna bröstvårtor. Nu står de konstant ut som de styvaste topparna efter ett års amning. Men det gjorde de efter bara nån vecka. Utan att jag behövde göra nåt annat än att låta bebisen amma fritt smörja med purelan köpt på apoteket o började med amningsskydd. Jag hade problem med sår i början men de läkte på två veckor. Lycka till!

• ViVäntarLois

Hade också mycket funderingar kring det där inför första barnet. Läste i amningsböcker att bröstvårtans form och utseende är helt oväsentligt för om barnet ska få tag eller inte och känner väl lite "jo tjena" angående det... 

Vi tänkte först ge den naturliga amningen en chans men redan första dagens hemma från BB var vi på Apoteket och köpte amningsnapp, soft shells, amningskudd med mycket mera :p Tänkte att vi nog blivit grundlurade som köpt så mycket tillbehör men måste faktiskt erkänna att det hjälpte jättemycket!

De där soft shellsen samlar ju också upp mjölken som kanske läcker och det gör att vårtorna smörjs lite extra och man får inte lika ont = stort plus för mig! Amningsnappen trodde jag aldrig att vi skulle bli av med... Men vi höll på i 4 månader och som över en natt behövdes den inte längre, helammar fortfarande och dottern är nu 8 månader. 

Tror dels att brösten behöver "ställa om sig" lite men också att barnet måste lära sig att suga på rätt sätt, vilket kanske tar lite längre tid med "knepiga" bröstvårtor.  

Lycka till! :) 

• boomstar

Bästa tipset från mig till er med indragna bröstvårtor är en pojkvän/man som gillar suga på dom. Mitt ex och barns mamma hade inte indragna så där va det var inget problem, men jag gillar att suga på bröst och har haft flera flickvänner som haft indragna bröstvårtor, men som efter en tid med mitt idogna sugande fått permanent och ordentligt utstående :P

• Royalle

Jag pillade på bröstvårtan innan så den blev lite hårdare och fick igång utdrivningen så gick det. Annars så kan man trycka ihop bröstet nära vårtan med fingrarna så det blir platt så får bebis lättare tag.

Svar på tråden Indragna bröstvårtor - någon med riktigt bra tips?