• Mimmi69

Resa ensam med barn till Disneyland Paris?

Funderar på att åka ensam med min 6-åring till Disneyland. Känns lite osäkert. Är lite nojjig om något skulle hända mig. Jag vet att sannolikheten är liten, men det finns ju en viss risk

Har tänkt mig flyg, hotell nära Disneyland och en dag inne i Paris. Ett annat alternativ är att åka buss med typ Scandorama eller Ölvemarks, då finns det ju reseledare med som skulle kunna rycka in om något händer. Problemet är att vi bor mitt i Sverige och det går åt så mycket extra restid för att ta sig söderut.

Vilka erfarenheter har ni av att resa ensam med barn? 

• Svar på tråden Resa ensam med barn till Disneyland Paris?
  • Jessa med 3

Jag reste ensam till Paris med min 6,5-årige son i somras. Flög reguljärt och bokade hotell i Marais-kvarteren. Vi hade 5 underbara dagar (men den dagen vi skulle till Disneyland ösregnade det, så vi struntade i att åka dit!) och jag längtar redan efter att göra om det med lillebror när han är lika gammal!!

• Mrs Green

Jag åkte själv med min dotter till London när hon var 5,5 år (bara 3 dagar visserligen), det var jättekul och vi kommer definitivt resa själva fler gånger.

• Mimmi69

Är det bara jag som är rädd att något ska hända när man reser själv?  

• nirakanna2

Jag har rest ensam utan barn och skulle gärna åka själv med min son när han blir större. En sexåring kan man ju snacka med. Det som kan hända dig skulle  ju kunna hända två vuxna med i allra värsta fall, så varför utgå från worst case scenario? Hoppas ni får en härlig resa!

• Mrs Green
    Mimmi69 skrev 2012-01-22 20:49:34 följande:
    Det enda jag var lite nojig för när vi var i London var att vi skulle komma ifrån varandra, men det skulle ju lika gärna kunna hända om vi varit två vuxna med.

Men jag skrev en lapp på engelska med mitt telefonnummer och lade i hennes ficka, också repeterade vi varje morgon hur hon skulle göra om vi kom ifrån varandra... först bara stanna kvar en stund på samma ställe så att bara jag letar (så att vi inte irrar förbi varandra) och sen gå in i en affär/café/restaurang och visa lappen för någon som jobbar där.
  • Bättan

Ett tips, Jag rekommenderar att stanna minst två hela dagar i nöjesparken, Disneyland Paris. Parken är gigantisk och ni kommer nästan inte hinna allt även på två dagar.
    Trevlig resa.

• Mimmi69
    Bättan skrev 2012-01-22 21:43:03 följande:
    Ett tips, Jag rekommenderar att stanna minst två hela dagar i nöjesparken, Disneyland Paris. Parken är gigantisk och ni kommer nästan inte hinna allt även på två dagar.
    Trevlig resa.

Har tänkt mig 2 eller 3 dagar i parken och 1 "inne i" Paris.
  • Mimmi69
    Jessa med 3 skrev 2012-01-22 20:27:50 följande:
    Jag reste ensam till Paris med min 6,5-årige son i somras. Flög reguljärt och bokade hotell i Marais-kvarteren. Vi hade 5 underbara dagar (men den dagen vi skulle till Disneyland ösregnade det, så vi struntade i att åka dit!) och jag längtar redan efter att göra om det med lillebror när han är lika gammal!!

Kan inte ett ord franska: Hur "snälla" är fransmännen att prata engelska? Har hört att de kan vara omöjliga att prata engelska med.
  • Jessa med 3

Jag pratar franska, vilket såklart underlättar. Brukar dock finnas folk som gärna pratar engelska - och ska ni till Disneyland och bo där ute så är det inget problem!!

• nirakanna2

När jag bodde i Paris för snart 20 år sedan hade jag problem med att få fransmännen att prata franska med mig När bad dem upprepa långsammare på franska, ville de vara snälla och prata engelska..... Mitt tips är att lära dig någon enkel hälsningsfras el.dyl. på franska och sen fråga om de talar engelska. Ute vid Disneyland är det absolut inga problem-

• Khaleesi
    Mimmi69 skrev 2012-01-22 20:49:34 följande:
    Nej, men du får förmodligen mest svar av oss som inte har några problem med att resa själva med våra barn. Jag skulle inte ha några problem med att åka ensam med barn till Disneyland, om det inte vore för att jag skulle få dåligt samvete för att maken var hemma och hade tråkigt. Men jag skulle inte oroa mig för att det skulle gå nöd på mig och barnen!
  • mia maria

Jag har rest ensam med både ett o två barn till Medelhavet de senaste fem åren, o jag skulle helt klart kunna åka till någon europeisk storstad ensam med barnen också!

Som någon skrev; det skulle ju lika gärna kunna hända er båda något om du hade sällskap av en annan vuxen, så jag tycker inte att du ska tänka i de banorna utan boka resan o åk!

Svar på tråden Resa ensam med barn till Disneyland Paris?