• AnkiC

Graviditetspenning och Fritids?

Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd, hoppas det blev rätt.

Ok, vad jag förstått så har man ej rätt till fritidsplats om man får graviditetspenning? Eller är det olika i olika kommuner?

Det är inga problem för mig att ha sonen hemma på något vis. Tanken slog mig bara nu att han får ju troligtvis inte gå där. Han kommer att gråta blod...han älskar sitt fritids. Lilla sonen får ju gå på förskolan men jag tänkte ju aldrig på den store. Får väl bjuda hem kompisar istället.

Hur är det vid sjukskrivning, gäller samma regler då?

• Svar på tråden Graviditetspenning och Fritids?
  • Kusin Vitamin

Jag har varit sjukskriven denna grav. Och då har barnen varit fulltid på fritids, har hört att de SKA vara det annars kan FK krångla(?) eftersom man är för sjuk för att jobba så är man heller inte kapabel att ha barnen hemma.
    Idag är min första dag som föräldraledig men fritidspersonalen tyckte barnen kunde gå kvar månaden ut, tror inte det är nån rättighet dock. Du får nog fråga vad som gäller på ert fritids.

• AnkiC

Ja så är det ju med förskola men fritids ligger ju efter skoltid och man får ju avlastning under skoltiden så att säga så jag tänkte att det var andra regler. Dessutom är ju skolbarn större och lite lättare att ta hand om. Vid Fp har man ju inte rätt till fritids. Ja jag ska fråga dem vad som gäller också förstås.

• Kusin Vitamin

Jag tänkte så i början av min sj.skrivning att det kunde räcka m att barnen var i skolan så jag gjorde så några dar, men personalen berättade att FK kunde ha synpunkter så då fick de vara där fulltid ist, både morgon

• Kusin Vitamin

Jäkla IPhone, vart tog inlägget vägen? Iaf personalen på vårt fritids har tyckt barnen kan vara där, men det har de nog eg ingen rätt till under gravpeng. (har även haft det i perioder) Vi har snäll fritidspersonal.

• Pajsarn

Nya regler gäller på fritids. Precis som på förskolan har barn till föräldralediga/arbetslösa rätt till fritids. I våran kommun får barnen vara där till 15 mån-tor men det kanske ser olika ut, kolla upp vad som gäller i din kommun.

• Jojjanna

Jag har varit sjukskriven och har nu graviditetspeng och sonen har varit på fritids hela tiden. Men eftersom han inte får vara där när bebisen kommit så var jag tvungen att säga upp platsen tre månader i förväg... Det kan vara bra att tänka på så man slipperbetala i onödan. Han kommer sen att ha förtur till att få tillbaka platsen när jag börjar jobba igen.

• AnkiC

Va är det ändrade regler? Får de vara på fritids under fp? Men det är upp till varje kommun va?

Så vid sjukskrivning får de vara där men kanske inte vid gp då? Lite olika bud här.

• Pajsarn

I och med nya läroplanen (som även omfattar fritidshem) samt nya skollagen som trädde i kraft 1 juli har vissa ändringar skett, bl a att även barn till föräldralediga/arbetslösa har rätt till fritids. Det ska ju vara gällande i hela landet, däremot kanske tiderna varierar. Kolla runt lite på Skolverkets hemsida och se om du hittar mer info där.

På våran kommuns hemsida står det så här:   

"Barn/elever till arbetssökande eller föräldralediga erbjuds fritidshemsplats. Om du är arbetssökande eller föräldraledig ska schema över barnets vistelsetid läggas i samråd med verksamhetens personal."

• AnkiC

Men i den kommunen jag arbetar gör man inte så i praktiken så jag undrar om man har rätt till det. Isåfall har man missat det i denna kommunen.

• Pajsarn
    AnkiC skrev 2012-01-23 15:26:57 följande:
    Men i den kommunen jag arbetar gör man inte så i praktiken så jag undrar om man har rätt till det. Isåfall har man missat det i denna kommunen.

Står det i Skollagen eller Läroplanen ska det följas av alla kommuner!
  • AnkiC

Hittade ingen info om detta i skollagen. Om du har läst det får du gärna länka.

• Pajsarn

Nä jag vet inte tyvärr vart exakt det står, vi blev bara informerade om detta vid ett föräldramöte på skolan. Men som sagt, nya Skollagen omfattar ju hela landet så kolla upp det med skolkontoret i din kommun

Svar på tråden Graviditetspenning och Fritids?