• Anonym (Orolig mor)

Pappan vägrar berätta var de bor

Jag är frånskild med 2 små barn. Barnen bor hos mig, pappan har dem varannan helg. Vi har gemensam vårdnad. P g a faktorer som gör mig orolig har jag bett att få veta var pappan bor med barnen de helger han har dem, men han vägrar tala om det för mig. Har han rätt att göra så? Förvånad

• Svar på tråden Pappan vägrar berätta var de bor
  • Anonym (gv)

Ja mår barnen dåligt måste du ta ditt föräldraansvar.

• BioBonus
    Anonym (Orolig mor) skrev 2012-01-23 11:13:53 följande:
    Ja, barnen mår dåligt både psykiskt och eventuellt, mycket möjligt fysiskt. Även jag, men det viktigaste är mina barns välbefinnande. Svårt att berätta särskilt detaljerat. 

Jag har pappans mobilnummer och han svarar ibland då jag ringer, men inte alltid. Svarar på vissa sms, men inte på alla.   
    Om de mår dåligt så ska de väl inte vara hos sin pappa oavsett var han befinner sig med barnen?
    Är du orolig för deras väl och ve, så vänd dig till soc. Då är problemet inte att du inte vet var de befinner sig, utan något helt annat.
  • Anonym

Du får väl helt enkelt förfölja honom efter han har hämtat barnen.

• Anonym (Orolig mor)

Jag berättar alltid var vi håller hus, om pappan frågar. Självklart! 

Och ja, jag tar mitt ansvar. Både Polis och Socialtjänst är inkopplade sen många månader tillbaka, även fler "instanser". 

Har kontaktat min advokat nu i denna fråga, väntar på att de ska höra av sig. 

• Anonym (gv)

När en bekant gjorde likadant med sitt barn fanns det inget att göra åt eftersom de hade GV. De var dessutom hemlösa under en lång period och fick vara inneboende hos div mskor och bodde på arbetsplatser, i lastbilar etc. Fast det berättade inte denna bekant till den andra föräldern.
    Soc reagerade inte ens med mer än ett "jaha..?" och ändå kontaktades de flertalet ggr under det halvår de flackade runt.

Jag skulle inte tro de reagerar om du skulle ha EV heller. Det verkar som att de gör något först när det händer något fruktansvärt.

• BioBonus
    Anonym (Orolig mor) skrev 2012-01-23 11:29:30 följande:

Och ja, jag tar mitt ansvar. Både Polis och Socialtjänst är inkopplade sen många månader tillbaka, även fler "instanser". 

Bra. Då kan din advokat hjälpa dig vidare.
  • h8him
    Anonym (Orolig mor) skrev 2012-01-23 11:29:30 följande:

Jag förstår inte varför barnen lämnas ut om soc och polis är inblandade och även de tror att pappan gör illa barnen.
  • BioBonus

Vilka fler "Instanser" är inblandade?
    Lyckas inte soc och polisen heller få veta var han befinner sig när han har barnen? Går han under jorden - är han efterlyst? Jag förstår inte heller, men det är nog som sagt bättre du pratar med din advokat om hur ni ska gå vidare.

• Anonym (maskrosbarn)

Ts Dokumentera ALLT om du tror att dina små far illa!! 
    tyvärr är samhället och dem sk skyddsnäten inte speciellt fungerande så det är
    jätte viktigt att du dokumenterar och dokumenterar, låt läkare kolla på dem om du tror att han skadar dem och för dagbok om allt

som svar på din fråga så har jag inte en aning om vad man har för rättigheter, men man borde ju vara skyldig att berätta vart man är med ens barn!? 

• Anonym

Han har ingen skyldighhet att berätta var de är bor eller uppehåller sig när han har barnen sen att han svarar på en del sms och inte andra kan man ju undra hur mycket du smsar/hör av dig, för poängen är väl att han är med ungarna och tar hand om dem och inte smsar dig hela tiden. Är myndigheter inblandade så låt dem sköta sit jobb!

• Anonym (Orolig mor)
    h8him skrev 2012-01-23 11:46:35 följande:
    Jag förstår inte varför barnen lämnas ut om soc och polis är inblandade och även de tror att pappan gör illa barnen.
    Soc är inte mycket att ha ibland då det blåser hårt, har jag och andra jag känner fått erfara. Uppenbarligen ska någon bli riktigt illa skadad (fysiskt) innan de agerar. 
    Anonym (maskrosbarn) skrev 2012-01-23 12:52:28 följande:
    Ts Dokumentera ALLT om du tror att dina små far illa!! 
    tyvärr är samhället och dem sk skyddsnäten inte speciellt fungerande så det är
    jätte viktigt att du dokumenterar och dokumenterar, låt läkare kolla på dem om du tror att han skadar dem och för dagbok om allt

som svar på din fråga så har jag inte en aning om vad man har för rättigheter, men man borde ju vara skyldig att berätta vart man är med ens barn!? 
    Jag dokumenterar mycket, så gott jag orkar. Tack för ditt svar, maskrosbarn.
    Anonym skrev 2012-01-23 14:03:19 följande:
    Han har ingen skyldighhet att berätta var de är bor eller uppehåller sig när han har barnen sen att han svarar på en del sms och inte andra kan man ju undra hur mycket du smsar/hör av dig, för poängen är väl att han är med ungarna och tar hand om dem och inte smsar dig hela tiden. Är myndigheter inblandade så låt dem sköta sit jobb!
    Jag får förmoda att du inte har några barn själv. Eller skulle du inte vilja veta var dina barn sov om nätterna? Särskilt om du visste att pappan inte var en vettig person? D v s våldsam, hotfull m m. 

• Anonym

Nej pappan är tvungen att uppge vart barnen befinner sig och gör han ej det så har du rätt att neka honom hans umgänge tills han talar om vart barnen befinner sig. 

Varit i samma sits och domaren fick tvinga fram adressen som gavs motvilligt. Så du har rätt att neka i detta läge.  

• Anonym (Orolig mor)
    Anonym skrev 2012-02-01 19:51:19 följande:
    Nej pappan är tvungen att uppge vart barnen befinner sig och gör han ej det så har du rätt att neka honom hans umgänge tills han talar om vart barnen befinner sig. 

Varit i samma sits och domaren fick tvinga fram adressen som gavs motvilligt. Så du har rätt att neka i detta läge.  
Svar på tråden Pappan vägrar berätta var de bor