• Ninnali

Kan man ha gudmormor och gudmorfar istället för gudmor och gudfar?

Hej!

Vi ska döpa vårt barn snart  och eftersom jag inte har någon släkt eller eller liknande så har vi ett litet problem med vem som ska vara gudmor.
    Min sambo har stor släkt och familj så den ena sidan är redan avklarad så då återstår bara vem vi ska välja från min sida. Jag har inga nära kompisar som jag kan välja, den närmsta kompisen är redan gudmor till vårt första barn. Vi funderar därför på att välja en som var kompis med min mamma istället (ingen av mina föräldrar lever). Hon träffade mig även en del som liten. Hon skulle bli som en gudmormor istället eftersom hon är så mycket äldre.

En annan sak jag undrar om är ifall de som de är gifta med även ska stå med i dopbeviset och ska stå med framme i kyrkan? Vi hade många diskussioner om det förra gången och blev nästan lite osams. 
    Hur är det om de inte är gifta utan bara tillsammans och på väg att snart flytta ihop?

Snälla hjälpa mig med dessa frågor för de äter snart upp mig inombords!!!

• Svar på tråden Kan man ha gudmormor och gudmorfar istället för gudmor och gudfar?
  • burtok

Självklart kan du ha gudmormor men jag tror att det heter gudmor ändå... Vi har en äldre släkting till båda barnen som gudfar (men skulle kunan vara farfar)

Och när det gäller att stå framme var jag mycket bestämd endast de som är med i följet och inga par som gudföräldrar... Man kan aldrig garantera att de kommer att vara ett par för evigt .... har tyväärr varit med om vänner som valt goda vänner som gudmor och gudfar.... sedan har de skiljt sig och vem blev lidande jooo... barnet Så bara de som är faddrar... Och apropå man kan ju kalla dem för faddrar istället för gudmor och gudfar...   

• Izap

Det heter väl inte gudmor/gudfar längre?!
    Det heter bara fadder. Man kan välja hur många faddrar man vill.

• Fija m 2 pojkar

Kyrkan kallar de som ni väljer för faddrar. Enda kravet är att de ska vara döpta. Gudmor eller gudfar kallas traditionellt den som bär barnet i dopgudstjänsten (och det kan mer än en göra, t ex en före själva dophandlingen - då prästen håller barnet - och en efter).

Man måste inte välja par, vare sig gifta eller ogifta. 

Lycka till nu - och ta det lugnt!

/ Skånepräst 

• Cornette
    Fija m 2 pojkar skrev 2012-01-24 14:07:41 följande:
    Kyrkan kallar de som ni väljer för faddrar. Enda kravet är att de ska vara döpta. Gudmor eller gudfar kallas traditionellt den som bär barnet i dopgudstjänsten (och det kan mer än en göra, t ex en före själva dophandlingen - då prästen håller barnet - och en efter).

Man måste inte välja par, vare sig gifta eller ogifta. 

Lycka till nu - och ta det lugnt!

/ Skånepräst 
    Det där ifrågasätter jag. Jag är fadder åt min systerson, vår andra syster är fadder åt systerdottern. Ingen av oss tre systrar är döpta och ingen nämnde något om det kring dopen.
  • Fija m 2 pojkar

Varsågod att ifrågasätt Cornette, men sådana är kyrkans regler. Det står i Kyrkoordningens 19 kapitel, paragraf 7: Som fadder kan någon antecknas som är döpt och är villig att dela ansvaret för den döpta personens kristna fostran.

Jag kan konstatera att inte alla mina kolleger följer kyrkans ordning.

/ Skånepräst 

Svar på tråden Kan man ha gudmormor och gudmorfar istället för gudmor och gudfar?