• StreetSmart

Andra barnet.... Nervös!

Fick idag reda på att min sambo är gravid och givetvis är jag otroligt
    glad och lycklig även denna gång som jag var när vi fick vårt första barn 2010.

Men jag vet att jag inte var så väldigt engagerad första tiden med vår son
    utan att det tog 2-3 månader innan jag ens förstått att jag blivit pappa ordentligt.

Jag är fullt engagerad idag och älskar vår son över allt annat men nu så
    kommer ju barn nummer 2 och jag är glad och lycklig samtidigt som jag
    är rädd att jag ska göra samma fel igen och att jag inte ska vara en bra pappa.

Det känns otroligt spännande och samtidigt otroligt läskigt, Hur har ni andra gjort?

Alltså är det någon annan som känt som jag vid barn 2?

• Svar på tråden Andra barnet.... Nervös!
  • johana77

Men det är nog väldigt vanligt att känna att man inte e bra pappa med en bebis. ammar mamman är de ju ganska naturligt att barnet är mammigt o man kan ju inte göra så mycket mer än att finnas när de behövs. Kände så med både 1,2, och 3 barnet . Ja ser på de att den tiden i början tar man ju igen sen

• Christian D

Att vara pappa är inget som kommer automatiskt bara för att barnet är ute... Det växer fram successivt. Jag började känna mig som pappa på riktigt först när jag var föräldraledig och tog hand om dottern på heltid.

Vi fick vårt andra barn för två veckor sedan, och nu känner jag mig som en riktig pappa redan från början. Jag har ju vuxit in i den rollen genom vårt första barn.

Om du är bekymrad över att du inte är en tillräckligt bra pappa, säger inte det något? En dålig pappa hade inte brytt sig och hade aldrig ens ställt frågan.

• Sagitarius79

kan säga att du har inget att oroa dig för du har redan vanan inne så det komemr gå som en dans... kan säga att jag kände likadant som dig inför mitt andra.. nu skall jag bli pappa för 4:e gången å är lika glad för detta barnet också =)

• heckles

Bara att du tänker tanken gör att jag är säker på att du kommer hantera det galant.. Om inte annat så får du en chans att ta igen lite tid med ert äldsta barn..

• Page881

Hejsan!

Har en dotter på 1,5år, och jag var exakt likadan. För mig tog det nog 4månader innan min sambo mer eller mindre bröt ihop och bad om hjälp.
    Jag trodde ( i all min dumhet) att jag kunde göra precis som innan lillan kom.
    Jag kom hem från jobbet, satte mig i soffan, och började spela x-box.
    Vilken gris va?
    Men efter "uppvaknandet", så är jag engagerad till 110%. 
    Jag trodde faktiskt till en början att jag var en riktigt dålig pappa, men jag har förstått att detta är ett vanligt fenomen.

Grattis föresten till att ni väntar nr2.
    Själv jobbar vi på det för fullt Tungan ute 

Jag delar din oro, då jag är jättenervös hur det kommer att bli när nr2 landar.
    Jag vet att jag inte kommer vara frånvarande den första tiden igen, men det är mycket annat som snurrar.
    Förmodligen kommer det ligga mer ansvar på mig att ta hand om dottern.
    Jag tänker på nätterna till exempel... Även på dagarna med för övrigt.
    Hur har det varit för er som redan har fler barn? 

Svar på tråden Andra barnet.... Nervös!