• Hettie

Det här med toapapper på bb

Nu är jag tvungen att ställa en fråga som jag grubblat på länge.

Bakgrunden är att jag, när jag var gravid, läste i trådar här och fick höra hur hemskt ont det gör att torka sig med BBs sandpappriga toapapper. Det låter ju logiskt för det är aldrig så skönt att använda sådant papper. Så jag tog ju givetvis med mig en egen toarulle med något mjukt och dyrt papper. Nu lämnade aldrig den rullen min väska för första gången jag skulle gå på toaletten efter förlossningen så glömde jag den i väskan. Men eftersom jag just hade fött barn och kände mig helt inochutvänd (plus SR grad 3-4) så fanns det ju inte en chans att jag skulle torka mig "som vanligt". Oavsett pappret. Jag upplevde inte alls att toapappret på sjukhuset var obekvämt eftersom jag ändå inte torkade som jag brukade... Så den dyra toarullen fick helt enkelt ligga kvar i väskan...

Så jag undrar, för er som upplever att toapappret på sjukhuset är så hemskt, hur torkade ni er efter förlossningen? Finns det någon som faktiskt torkar som vanligt? Det måste ju vara väldigt obehagligt oavsett papper eftersom underlivet är lite, ska vi säga "irriterat" ;)

Hoppas att någon vill svara på detta för jag undrar verkligen. Tur att man inte har viktigare saker att tänka på... hahah

• Svar på tråden Det här med toapapper på bb
  • saltflingan

Jag torkade mig som vanligt, hade inget bekymmer med det. Alla skriver att de blir förstoppade efter förlossningen, men för mig har det snarast varit tvärt om. Den kolhydratchock som sjukhusmaten är har gjort att jag båda gångerna har blivit risig i kistan och skitit flera gånger om dagen och då har jag varit glad att jag haft eget papper med mig annars hade jag börjat blöda där bak med. Jag har fått ligga kvar åtta resp elva dagar så jag har varit oerhört tacksam för mitt eget passpapper.

• Natulcien

Jaa...jag kunde inte ens sitta på ca 2 veckor...så toapapper var liksom inte så viktigt... Jag tog det som fanns och duttade lite lätt, och då hade det funkat med vad som helst... Skrattande

• KlaraBella

Hade kvittat om jag hade bommul med mig för att torka så hade jag inte torkat som vanligt, jag flyttade lite bara. När jag kom hem använde jag våtservetter vid toa besöken runt omkring för jag kände mig så ofräsch hela tiden, i och med att mina stygn gick upp hade jag smärre panik för att kissa, kissade väl ca 1 gång per dygn i 10 dagar (ett under att jag inte åkte på uvi) när jag fick så ont duttade jag ev, eller torkade mig inte alla utan lät bindan ta det. Har för mig strider tog runt 2 veckor innan jag kunde kissa utan att gråta, kanske 1 och en halv vecka utan att svimma och inte ens komma ihåg toabesöket.

• Theo2010

Jag torkade mig som vanligt. Upplevde faktiskt att jag var mer svullen innan än efter. Pga tryck nedåt halva grav efter spontan vattenavgång. Så för mig så kunde jag torka mig utan problem. (kanske måste tillägga att jag klarade mig utan stygn eller bristningar. )

• Catherine86

Jag duschade, och blödde ner en handduk första ggn :D
    Jag skämdes inte, Därefter blev det jobbigt att kissa överhuvudtaget..
    Men det gick med pappret ändå ju.

När ja kom hem, hade vi bättre papper, men det sluta med att jag ändå satt med duschen på lätt stråle, (inte uppåt i slidan) för att underlätta så att jag kunde kissa utan att det sved.. Sen torkade med handduk i kanske 2veckor.
    Hade töjts men inge stygn eller så.. Det sved bara när ja kissade.. Vågade inte kissa ibland för jag visste hur mycket det skulle svida.. Men inge pappersproblem då det knappt användes :D     

• Mornie Alantie

Jag tyckte det var bra med det lite hårdare papperet. Sånt där mjukt papper går ju sönder bara man tittar på det, och slamsor smutsigt toapapper i underlivet då hade inte känts så bra. Jag var mer rädd för det när jag torkade än smärta, jag hade inte så ont trots några stygn.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Veritaslux

Jag var ändå rätt "skonad" i underlivet (blev sydd några stygn och blev helt bra efter några veckor) men tyckte det kändes så himla läskigt i början att jag inte vågade kissa annat än i duschen de första dagarna! Efter nr två var det vatten och dutta med mjuk handduk som gällde. Ville inte krafsa med något papper. Så val av toapapper var rätt oviktig ja... 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • SötaSarah

Jag tyckte inte ens det sved att gå på toa direkt efter förlossningen konstigt nog! Hade ckså med mjukt papper men behövde det inte alls. Man torkade ju ändå försiktigt bara duttade typ och då gjorde det ingen skillnad, inget jag kommer ta med mig nästa gång. Kunde inte brytt mig mindre! Förstår faktiskt inte hur alla kan tycka det är såhemskt papper när man ändå bara torkar/duttar försiktigt Förvånad

Leon 110629 ♥ lillahjarta.blogg.se
  • Hettie

Här var det många som höll med mig. Kan inte ni, när ni ser påståendet att man "bara måååste ha med toapapper till BB", fråga personen hur de tänker då och återkomma i den här tråden med förklaringen :)

• Stumpan83

Ja själv tycker jag det bästa rådet är att sätta sig fel håll på toaletten när man ska kissa. Alltså magen mot ryggstödet/vattentanken. Det är himmelriket i jmf med att sitta och kissa normalt.

• Loreena

Jag spolade av med duschen försiktigt som hör till toaletten sen baddade jag jätteförsiktigt med toapappret. Sen satt jag och luftade en stund innan jag tog på en ny jättebinda med fula nylontrosor...

Svar på tråden Det här med toapapper på bb