• kaffeärgott

enstavigt för- och efternamn

Hej,
    Vi funderar på att ge vår son ett enstavigt förnamn. Problemet är att vi har ett enstavigt efternamn. Min sambo tycker inte att det gör något men mina föräldrar tycker inte att det är fint. Vad tycker ni? Är det fult att ha enstavigt förnamn och man har ett enstavigt efternamn?

• Svar på tråden enstavigt för- och efternamn
  • tulip79

Nej, inte p.g.a. att båda namnen är enstaviga.

Min bror har ett enstavigt namn och tog sin frus efternamn vid bröllopet så nu har han även ett enstavigt efternamn. Det är inga problem vad jag kan se (eller höra) !

• Katitzi

Jag tänker genast på lite japansk klang när jag tänker två enstaviga ord ihop. men det kasnke jag inte hade tyckt om jag hörde namnen    enstaviga namn är fint

• DenNamnbitne

Jag tycker att det verkar fint! Ulf Ring, eller vad som helst, det har ofta ett bra flyt med två enstaviga namn. Min bror har ett enstavigt för och efternamn och det är fint!

• kaffeärgott

Tack för era svar! Ja, jag tycker inte att det är ett så stort problem men det är alltid jobbigt när ens föräldrar inte gillar namnet man själv gillar...

• Katitzi
    DenNamnbitne skrev 2012-01-24 20:31:33 följande:
    Jag tycker att det verkar fint! Ulf Ring, eller vad som helst, det har ofta ett bra flyt med två enstaviga namn. Min bror har ett enstavigt för och efternamn och det är fint!

Ja Ulf Ring lät ju inte ett dugg japanskt    Tycker ofta enstaviga namn är dom finaste. et av mina barn är enstaviga och hade döpt til det även om vi hade enstavia efternamn
  • kaffeärgott

Ja, det är väl ändå inte sååå ofta man säger hela namnet. Eftersom vi gillar det här namnet så blir det nog det.
    Katitzi: har ert barn fått något smeknamn? En del säger ju att enstaviga namn får ofta smeknamn tex Ulf blir Uffe eller Hans blir Hasse osv...

Svar på tråden enstavigt för- och efternamn