• Anonym (blivande tvåbarn)

Farligt för liten nyfödd att vara på öppna förskolan?

Jag är föräldraledig med en liten 1 åring och vi är nästan dagligen på öppna förskolan. I dessa influensatider har jag börjat fundera på hur vi ska göra när lillebror/lillasyster föds (jag är gravid). Ska vi hålla oss borta från öppna förskolan ett tag ( hur länge i så fall?) eller kan vi vara där som vanligt? Min dotter går inte på dagis så hon kanske blir alldeles understimulerad här hemma om vi slutar gå till öppna förskolan?! Jag menar med tanke på att den lilla nyfödingen kanske tar mycket stryk av alla barnbaciller på öppna förskolan?

• Svar på tråden Farligt för liten nyfödd att vara på öppna förskolan?
  • BVCsköterska Carmen

Hej
    En nyfödd bebis skall man ju vara lite försiktig med att "exponera" speciellt i förkylningstider i stora folksamlingar.
    Nu vet jag inte hur er öppna förskola ser ut när det gäller antal barn/åldrar mm, men rent generellt är det bra att vara "försiktig " den första tiden, och då iförsta hand för att minska rik för att bli exponerad för bl.a RS, metapneumovirus som kan bli mycket jobbiga infektioner för små bebisar

Mvh
    Carmen

• Anonym (blivande tvåbarn)

Tack för ditt svar! Hur länge ska man vara försiktig? Hur gammalt bör barnet vara innan det exponeras för mycket?Vi är på en STOR öppen förskola där det är mängder med barn så känns ju som att det borde vara mycket baciller där... =/

Svar på tråden Farligt för liten nyfödd att vara på öppna förskolan?