• Webbredaktör Annelie

Skulle du använda "hen" istället för han eller hon?

Vad tycker du om att använda det könsneutrala ”hen” istället för han eller hon?

Nu i januari kommer den första könsneutrala boken om Kivi.
    Kivi är varken en han eller en hon utan en hen.
    Författarnas intentioner är att utmana könsmönstret. Jesper Lundquist som skrivit boken säger i ett pressmeddelande:
    – Varje gång man skriver ”han” eller ”hon” får man ett kulturhistoriskt bagage att
    förhålla sig till; medvetet eller omedvetet måste man möta upp eller bemöta sina egna och andras bilder, tyckanden, fördomar och generaliseringar om manligt/kvinnligt och pojkigt/flickigt. Det är jätteskönt att slippa den biten.

Skulle du kunna tänka dig att använda pronomet hen eller känns det bara som ett fånigt påhitt?
    Känner du dig sugen på att läsa boken?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-25 11:24
    LÄS HELA ARTIKELN: www.familjeliv.se/Foralder/1.1506522

• Svar på tråden Skulle du använda "hen" istället för han eller hon?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    KiaL skrev 2012-02-09 00:47:47 följande:
    Sant..men det jag funderar över är varför skriva en bok som handlar om en person som varken är han eller hon? Kan ju bli förvirrande också för en del barn. Könsneutralitet behövs inte tycker jag. Visst att barnen själva ska få fantisera ihop personen men det finns så mcyket annat de kan fantisera om istället tycker jag.
    Varför skulle det vara förvirrande? Är det förvirrande för barn att daggmaskar inte är han eller hon? Att träd inte är han eller hon?

Det är nog snarare bra att både barn och vuxna får använda sin fantasi till att fundera på en levande varelse som inte är han eller hon. Särskilt en del vuxna verkar ha stora problem med det vilket kan ses i tråden.
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • KiaL

Varför är det ett problem med att personer ses som en han eller hon? Om jag pratar med en människa så vill jag veta om det är en tjej eller kille, inte fantisera ihop det. Det är lättare så tycker jag. Men det innebär inte att jag sätter någon stämpel på personen eller så. Jag vill bara veta helt enkelt. Tycker det är viktigt att och det gör en person hel i mina ögon. Gillar tanken att vi är olika som man och kvinna och vill forsätta ha det så.

Dessutom så anser jag att daggmaskar och andra kräldjur inte är så viktiga i den här frågan då jag eller mina barn inte tänker föra någon diskussion med dem. (Finns iofs.många dubbelkönade djur)

Det är min åsikt

• Rockan
    KiaL skrev 2012-02-09 01:01:56 följande:

Varför är det ett problem med att personer ses som en han eller hon? Om jag pratar med en människa så vill jag veta om det är en tjej eller kille, inte fantisera ihop det. Det är lättare så tycker jag. Men det innebär inte att jag sätter någon stämpel på personen eller så. Jag vill bara veta helt enkelt. Tycker det är viktigt att och det gör en person hel i mina ögon. Gillar tanken att vi är olika som man och kvinna och vill forsätta ha det så.

Dessutom så anser jag att daggmaskar och andra kräldjur inte är så viktiga i den här frågan då jag eller mina barn inte tänker föra någon diskussion med dem. (Finns iofs.många dubbelkönade djur)

Det är min åsikt

Och ett ord som "hen" ändrar på att det finns olika kön? Eller hur menar du? Tror du det blir svårare att avgöra någons könstillhörighet för att det finns ett könsneutralt pronomen?

För fantasin kan det vara väldigt utvecklande med icke-konventionellt språkbruk i stil med boken som nämns i trådstarten.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Varför är det ett problem med att personer ses som en han eller hon?

Är det någon som har påstått det?
    Du läste nog inte mitt inlägg som du citerade, hen handlar inte om att man ska säga "Erik var sjuk idag, hen kom inte till skolan" eller "Elsa var snabbast i klassen, hen sprang på tio minuter och fem sekunder" utan om "Idag kommer det väljas en ny presidentkandidat, jag hoppas att hen fokuserar på miljöfrågor".

Det är min åsikt

Ska du kommunicera med en tecknad Kivi?
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • trettioplus

Är det inte intressant hur man kan acceptera en streckad figur på ett papper som "en människa", men ha problem med att samma figur inte har ett kön?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Veladis
    trettioplus skrev 2012-02-09 15:00:47 följande:
    Är det inte intressant hur man kan acceptera en streckad figur på ett papper som "en människa", men ha problem med att samma figur inte har ett kön?

...eller att man som förälder inte bryr sig om att barnen förhåller sig till och indentifierar sig med figurer som hundar, björnar och kaniner som "personer" i sagoböcker, men man blir förbannad och sur som förälder om figuren är en människa men av okänt/ej definierat kön...
  • trettioplus
    Veladis skrev 2012-02-09 15:12:22 följande:
    ...eller att man som förälder inte bryr sig om att barnen förhåller sig till och indentifierar sig med figurer som hundar, björnar och kaniner som "personer" i sagoböcker, men man blir förbannad och sur som förälder om figuren är en människa men av okänt/ej definierat kön...
    Nej precis. Men kanin går bra!
    Antagligen daggmask också, om den har ett enda definierat kön.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    trettioplus skrev 2012-02-09 15:16:22 följande:
    Nej precis. Men kanin går bra!
    Antagligen daggmask också, om den har ett enda definierat kön.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Earthworm_jim

Men jag tycker det är oerhört intressant att en del människor inte kan relatera till varelser utan ett klart definierat kön.
Svar på tråden Skulle du använda "hen" istället för han eller hon?