• 0rion

har slutat kissa/bajsa på pottan helt plötsligt.

Vi har haft vår dotter på potta sen hon var ca 6 månader och hon bajsade/kissade dagligen på pottan. nu är hon snart 13 månader och har sedan ca 2 veckor inte bajsat alls på pottan, hon har bara kissat, men inte det ofta heller.
    varför har det blivit såhär?

• Svar på tråden har slutat kissa/bajsa på pottan helt plötsligt.
  • miljarden

Min erfarenhet är att det går upp och ned. Fortsätt potta henne så släpper det nog snart. Har hört om andra som råkat ut för samma sak och tycker det verkar som att många så att säga ger upp då. Det tycker jag verkar dumt eftersom det nog vänder om ett tag.
    Går hon? Håller på att lära sig något annat nytt som tar av hennes energi och fokus?

• 0rion
    miljarden skrev 2012-01-25 21:39:15 följande:
    Min erfarenhet är att det går upp och ned. Fortsätt potta henne så släpper det nog snart. Har hört om andra som råkat ut för samma sak och tycker det verkar som att många så att säga ger upp då. Det tycker jag verkar dumt eftersom det nog vänder om ett tag.
    Går hon? Håller på att lära sig något annat nytt som tar av hennes energi och fokus?
    jo hon går sen 2-3 månader tillbaka. jag vet inte, det kanske är det att hennes tal går väldigt framåt nu. hon lär sig nya "ord" varje vvecka. så det kanske har ett samband? jag ska inte ge upp, och jag ska erkänna att detta har medfört att jag blivit latare att ta henne på potta. Men det ska bli ändring på.
    Det vore väldigt bra om hon fortsatte som förut, för just nu är det en fight vid varje blöjbyte. hon vill icke.
  • miljarden

Vår kille är också ovanligt opålitlig just nu, efter en ovanligt pålitlig fas. Han är 15 månader. Håll ut, även om det är jobbigt. Är övertygad om att det lönar sig i längden! Glad

• 0rion
    miljarden skrev 2012-01-26 08:52:25 följande:
    Vår kille är också ovanligt opålitlig just nu, efter en ovanligt pålitlig fas. Han är 15 månader. Håll ut, även om det är jobbigt. Är övertygad om att det lönar sig i längden! Glad
    tack för peppningen :D
  • 0rion

fortfarande inget kiss eller bajs på pottan :/

• sagofröken

Håll ut! Om blöjbytena också är en fajt så är det ju inte pottan i sig hon gör uppror mot, tänker jag, så fortsätt som vanligt - kanske har hon så mycket i huvudet just nu att kroppens "måsten" bara är känns i vägen för henne. Det ger säkert med sig snart Skrattande

• Kakor

Vår son var precis så från han lärde sug att gå ordentligt och ca 2 mån efter det. Han vägrade gå på toaletten (liten sits) och han ville inte heller byta blöja. Vi fortsatte att erbjuda alternativ och sen vips en dag så stod han vid toaletten med sitsen i handen och ropade mamma. Efter det så vill han gå på toaletten igen oftast. Så stressa inte, det går över.

• 0rion
    sagofröken skrev 2012-01-29 11:53:54 följande:
    Håll ut! Om blöjbytena också är en fajt så är det ju inte pottan i sig hon gör uppror mot, tänker jag, så fortsätt som vanligt - kanske har hon så mycket i huvudet just nu att kroppens "måsten" bara är känns i vägen för henne. Det ger säkert med sig snart Skrattande
    ja, jag misstänker att de har ett samband jag med.
    ja, det händer väldigt mycket med henne nu, så det borde vara anledningen. men det ääär frustrerande :P men antagligen mer frustrerande för henne :/
    Kakor skrev 2012-01-29 13:06:29 följande:
    Vår son var precis så från han lärde sug att gå ordentligt och ca 2 mån efter det. Han vägrade gå på toaletten (liten sits) och han ville inte heller byta blöja. Vi fortsatte att erbjuda alternativ och sen vips en dag så stod han vid toaletten med sitsen i handen och ropade mamma. Efter det så vill han gå på toaletten igen oftast. Så stressa inte, det går över.
    tack! en sådan sits kanske man ska inhandla,för vem vet, när hon blir redo igen, kanske hon hellre vill sitta på en sån. tiden får utvisa det :)
  • Fyrbarnsmorsa

Hon är inte hård i magen då,för då känns det bättre att bajsa med blöja på.Då kan man ge lite lactulos i vällingen för att göra bajset lite mjukare.

• Fyrbarnsmorsa

Ja,köp en stadig sits och prova den för den hjälpte när min dotter hade en sån period.Jag tycker det är väldigt vanligt (har jobbat på fsk) att barn som är tidiga att gå på pottan har en period när dom inte vill gå på den.

• 0rion
    Fyrbarnsmorsa skrev 2012-01-29 17:43:02 följande:
    Hon är inte hård i magen då,för då känns det bättre att bajsa med blöja på.Då kan man ge lite lactulos i vällingen för att göra bajset lite mjukare.
    nej snarare tvärtom :P men tack ändå för ditt tips, för hon har varit hård en del gånger :)
    Fyrbarnsmorsa skrev 2012-01-29 17:45:28 följande:
    Ja,köp en stadig sits och prova den för den hjälpte när min dotter hade en sån period.Jag tycker det är väldigt vanligt (har jobbat på fsk) att barn som är tidiga att gå på pottan har en period när dom inte vill gå på den.
    då ska jag göra det :D
    det är snart dags för henne att börja få fsk. Och jag vet inte, om hon inte fortsätter att vilja gå på pottan, ska jag ändå säga till pedagogerna att hon brukar gå här hemma men att det inte har kommit något i pottan på ett tag, eller ska jag endast låta gå på pottan när hon är hemma?
    tänkte om hon kanske blir rädd att gå på pottan på fsk .
  • Fyrbarnsmorsa
    0rion skrev 2012-01-29 18:34:31 följande:
    nej snarare tvärtom :P men tack ändå för ditt tips, för hon har varit hård en del gånger :)

då ska jag göra det :D
    det är snart dags för henne att börja få fsk. Och jag vet inte, om hon inte fortsätter att vilja gå på pottan, ska jag ändå säga till pedagogerna att hon brukar gå här hemma men att det inte har kommit något i pottan på ett tag, eller ska jag endast låta gå på pottan när hon är hemma?
    tänkte om hon kanske blir rädd att gå på pottan på fsk .
    Du kan ju berätta som det är för dom på fsk och att du vill att dom ska prova men att dom får avgöra om dom ska köra där eller om ni bara ska använda pottan hemma.Men på fsk borde dom ha en sits till toan så då kan dom ju även prova den.
  • 0rion
    Fyrbarnsmorsa skrev 2012-01-29 19:09:11 följande:
    Du kan ju berätta som det är för dom på fsk och att du vill att dom ska prova men att dom får avgöra om dom ska köra där eller om ni bara ska använda pottan hemma.Men på fsk borde dom ha en sits till toan så då kan dom ju även prova den.
    ja men precis :) så ska jag göra.
Svar på tråden har slutat kissa/bajsa på pottan helt plötsligt.