• ingendukänner

Lägre lön=göra mer i hemmet?

Vad tycker ni, om den ena parten(oftast kvinnan) tjänar mindre än mannen ska hon då göra mer i hemmet? är det inte mer än rätt?

Eller om den ena parten jobbar natt och jobbar i snitt 2½dag/vecka men många timmar vid varje tillfälle och den andra parten jobbar 7-16 5dagar i veckan, ska nattjobbaren sköta det mesta i hemmet då?

vad anser ni?

• Svar på tråden Lägre lön=göra mer i hemmet?
  • starchild81

Det första jag tänkte på var att den som tjänar mer kan ju gå ner i tid.... Beror ju på vad som prioriteras vad kan pengarna göra för er familj?

Pengar är ju rätt så mkt i dagens samhälle, testa hushållsnära tjänster och så delar ni på kostnaderna?

• Whitetrash86

förstår inte hur ekonomin kan bestämma hur mycket man ska göra i hemmet...

ett ex för 2 år sedan.

Min sambo tjäna mest och jobba 7-16 5 dagar i veckan, Jag jobbade 09-20 på ett 3/5 schema. (mån, tis, fre ena veckan, Ons, tors, fre, lör, sön, andra veckan)
    Och för oss var det ganska omöjligt för mig att göra mer i hemmet när jag väl jobbade. Bara för att jag tjäna mindre.

Nä, det är helt enkelt den som är hemma och har tid att ta hand om hemmet som får göra det.

• ami

Ha ha! Ska genast visa maken - som jag äntligen gått om i lön :)
    Bara han inte vill ha betalt för hemarbetet.. :/

• Masmamma

Eh, ja....Det var ju ett vettigt resonemang...Eller inte.

Varför skulle den som har lägst betalt göra mer ? Som ett "straff" då eller ?
    Låter helkonstigt i mina öron att resonera så; tur att jag har en sambo som inte tycker så här trots att han nu råkar tjäna några tusenlappar mer än mig !

• Mars12

Korkat är förnamnet... Den som har tid fixar väl. Hos oss har jag mer tid i veckorna..men när jag jobbar helg så städar och tvättar sambon.

• skånegås

Lönen har väl inte med saken att göra. I en familj hjälps man åt efter bästa förmåga... Jobbar någon halvtid och DÄRFÖR tjänar mindre har man väl i regel mer tid, men annars- NEJ!!

• skorpionen80

Om den som tjänar mindre gör det för att den jobbar färre timmar så förstår jag resonemanget, annars inte. Man städar och sånt när man är hemma och har tid väl, oavsett vad partnern gör?

Om jag jobbat 24h-pass och har en dag ledig sitter jag väl inte och väntar på att sambon ska komma hem och laga middag. Är jag hemma kan jag lika gärna göra det när jag sovit färdigt.

• ploten

Om man jobbar lika mycket på jobbet bör man förstås även jobba lika mycket hemma, oavsett vad man tjänar. Den som tjänar mindre har väl knappast mer tid för hushållsarbete än den andra?

Om den lägre inkomsten beror på att den personen jobbar deltid kanske den har tid att göra mer hemma. 

• Pompmom

Hemma hos oss gör vi så här:

Maken 100%
    Kvinnan 80%

Barn 1 år och 5 år.

Jag hämtar 14,30, på min lott faller att ha kvällsmat/middag klar 17,15 (vår familj mår bäst av att äta då mht aktiviteter o små barn osv) resten delar vi på/gör tillsammans!

Ett bra tips för att få ihop pusslet....När barnen har lagt sig/lugnet har sänkt sig så kör en förälder o handlar, här har Maxi öppet till 22! 

• Ruggugglan

För ett tag sedan jobbade jag heltid inom vården men tjänade ändå mindre än sambon som jobbar inom industrin. Jag jobbade alltså mycket mer men tjänade flera tusen mindre.

Vem skulle fixat saker och ting hemma hos oss då?

• Dixie

lönen har ju inget med saken att göra............ men det är klart att den som är hemma mer har möjlighet att fixa mer där hemma......... 

• cattitude

Jag tjänar mindre och jobbar som mest 3 dagar i veckan och som minst 1 dag veckan. Det har jag gjort ett par år nu. Jag gör en hel del vare sig jag är ledig eller ej för familjens skull. Som idag t ex hade jag "ledig" 5 timmar mellan mitt pass och då åkte jag hem och stor städade så nu behöver inte vi spendera helgen på detta. min man gör så gott han hinner på helgeena.... Hoppas jag

Svar på tråden Lägre lön=göra mer i hemmet?