grummas skrev 2012-01-27 10:04:40 följande:
Hej Dixie
Anledningen är troligtvis att ni flugit med bolag baserat i olika länder.
Förenklat kan man dela upp det i:
Europa (- Tyskland), Asien och Australasien
Här måste barn som reser i knät på vuxen vara fastspända med loop-bälte.
Nordamerika, Kanada och Tyskland
Här får inte barn vara fastspända med loop-bälte utan sitter helt oskärade i förälderns knä (under själva flygningen är det tillåtet att använda någon form av fastsättning som föräldrarna själva tar med men inte under start och landning).
Anledningen till dessa skillnader är att problemet går att se på olika sätt; i Europa gruppen har man valt att skydda omkringvarande passagerare från barnet vid en eventuell krasch/ nödlandning (barnet kan inte flyga och träffa andra passagerare) samt hålla barnet säkert vid turbulens (det är vid turbulens som de flesta olyckor sker)
Loop-bältet är inte tillåtet i gruppen som inkluderat Amerika då barnet agerar krockkudde år föräldern vid en krasch och med största sannolikhet krossar barnet. Det kan diskuteras ifall det inte skulle ske oavsett eftersom föräldern inte har annat val än att försöka hålla barnet alternativt hålla fast barnet på golvet. Nackdelen är att barnet inte är säkrat under turbulens, det är inte möjligt att hålla barnet och många skador inträffar.
De flesta flygbolag tillåter att barnet transporteras i en för flyg godkänd bilbarnstol på eget säte vilket så klart är det säkraste sättet att färdas som småbarn precis som i bilen.
Tack för ditt svar!
Det är intressanta frågor det där. Jag har läst en del om just denna problematik. Det bästa vore ju om alla barn under 2 år var tvungna att ha eget säte och då satt där i en bilbarnstol. Enda anledningen till att man inte börjat med sådana lagar är att man här i USA (där jag bor) anser att risken då skulle bli att det skulle bli så dyrt för familjerna att man istället valde att köra bil och det är farligare än att flyga. Fast jag tycker nog att det är helt tokigt som det är och säkert tänker inte många föräldrar på vad som skulle hända med barnet vid kraftig turbulens eller en mindre olycka. Det har varit flygolyckor här i USA där de flesta överlevt, men just knäbarnen har dött....