• grummas

Skall ni resa med småbarn?

Hej föräldrar

Jag är industridesigner och jobbar med ett projekt om barnsäkerhet på flygplan.

Jag söker föräldrar som reser (gärna inom Skandinavien) med småbarn (0-2) som kan låta mig resa med på flyget för att se problem som uppstår, bra saker ni kommit på eller kanske hur det känns första flygningen med babyn!

Jag är så klart också tacksam för all er input vad det gäller säkerhet, smidighet och komfort för er och er baby.

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Skall ni resa med småbarn?
  • Dixie

vi har flygit en del med spädbarn och vad jag tycker är intressant är att på visa flyg får man ett extra säkerhetsbälte som man fäster i sitt eget och som man sedan har runt barnet - men på andra flyg får man inte detta. intressant att veta varför olika flygbolag resonerar olika i denna säkerhetsfråga!

• grummas

Hej Dixie

Anledningen är troligtvis att ni flugit med bolag baserat i olika länder.
    Förenklat kan man dela upp det i:
    Europa (- Tyskland), Asien och Australasien 
    Här måste barn som reser i knät på vuxen vara fastspända med loop-bälte. 
    Nordamerika, Kanada och Tyskland
    Här får inte barn vara fastspända med loop-bälte utan sitter helt oskärade i förälderns knä (under själva flygningen är det tillåtet att använda någon form av fastsättning som föräldrarna själva tar med men inte under start och landning).

Anledningen till dessa skillnader är att problemet går att se på olika sätt; i Europa gruppen har man valt att skydda omkringvarande passagerare från barnet vid en eventuell krasch/ nödlandning (barnet kan inte flyga och träffa andra passagerare) samt hålla barnet säkert vid turbulens (det är vid turbulens som de flesta olyckor sker) 
    Loop-bältet är inte tillåtet i gruppen som inkluderat Amerika då barnet agerar krockkudde år föräldern vid en krasch och med största sannolikhet krossar barnet. Det kan diskuteras ifall det inte skulle ske oavsett eftersom föräldern inte har annat val än att försöka hålla barnet alternativt hålla fast barnet på golvet. Nackdelen är att barnet inte är säkrat under turbulens, det är inte möjligt att hålla barnet och många skador inträffar.

De flesta flygbolag tillåter att barnet transporteras i en för flyg godkänd bilbarnstol på eget säte vilket så klart är det säkraste sättet att färdas som småbarn precis som i bilen.

Tack för ditt svar!

• evaoregon
    grummas skrev 2012-01-27 10:04:40 följande:
    Hej Dixie

Anledningen är troligtvis att ni flugit med bolag baserat i olika länder.
    Förenklat kan man dela upp det i:
    Europa (- Tyskland), Asien och Australasien 
    Här måste barn som reser i knät på vuxen vara fastspända med loop-bälte. 
    Nordamerika, Kanada och Tyskland
    Här får inte barn vara fastspända med loop-bälte utan sitter helt oskärade i förälderns knä (under själva flygningen är det tillåtet att använda någon form av fastsättning som föräldrarna själva tar med men inte under start och landning).

Anledningen till dessa skillnader är att problemet går att se på olika sätt; i Europa gruppen har man valt att skydda omkringvarande passagerare från barnet vid en eventuell krasch/ nödlandning (barnet kan inte flyga och träffa andra passagerare) samt hålla barnet säkert vid turbulens (det är vid turbulens som de flesta olyckor sker) 
    Loop-bältet är inte tillåtet i gruppen som inkluderat Amerika då barnet agerar krockkudde år föräldern vid en krasch och med största sannolikhet krossar barnet. Det kan diskuteras ifall det inte skulle ske oavsett eftersom föräldern inte har annat val än att försöka hålla barnet alternativt hålla fast barnet på golvet. Nackdelen är att barnet inte är säkrat under turbulens, det är inte möjligt att hålla barnet och många skador inträffar.

De flesta flygbolag tillåter att barnet transporteras i en för flyg godkänd bilbarnstol på eget säte vilket så klart är det säkraste sättet att färdas som småbarn precis som i bilen.

Tack för ditt svar!
    Det är intressanta frågor det där.  Jag har läst en del om just denna problematik.  Det bästa vore ju om alla barn under 2 år var tvungna att ha eget säte och då satt där i en bilbarnstol.  Enda anledningen till att man inte börjat med sådana lagar är att man här i USA (där jag bor) anser att risken då skulle bli att det skulle bli så dyrt för familjerna att man istället valde att köra bil och det är farligare än att flyga.  Fast jag tycker nog att det är helt tokigt som det är och säkert tänker inte många föräldrar på vad som skulle hända med barnet vid kraftig turbulens eller en mindre olycka.  Det har varit flygolyckor här i USA där de flesta överlevt, men just knäbarnen har dött....  Rynkar på näsan
  • grummas
    evaoregon skrev 2012-01-27 15:58:50 följande:
    Det är intressanta frågor det där.  Jag har läst en del om just denna problematik.  Det bästa vore ju om alla barn under 2 år var tvungna att ha eget säte och då satt där i en bilbarnstol.  Enda anledningen till att man inte börjat med sådana lagar är att man här i USA (där jag bor) anser att risken då skulle bli att det skulle bli så dyrt för familjerna att man istället valde att köra bil och det är farligare än att flyga.  Fast jag tycker nog att det är helt tokigt som det är och säkert tänker inte många föräldrar på vad som skulle hända med barnet vid kraftig turbulens eller en mindre olycka.  Det har varit flygolyckor här i USA där de flesta överlevt, men just knäbarnen har dött....  Rynkar på näsan
    Du har så rätt!
    Det är mycket politik involverat och många olika viljor.
    Jag hoppas kunna finna en lösning som åtminstone är bättre om än inte perfekt.

Vad säger ni föräldrar, skulle ni inte flyga med era små om ni var tvungna att köpa ett säte till dem (oftast till 50% av priset) ?
  • Malva85

Nu har jag inga planer på att flyga den närmaste tiden men något jag reagerade på sist var att bältet som dottern hade på sig "gick upp". Tanken är att man ska knäppa på bältet och sen dra åt men eftersom själva bältet inte går rakt ut från fästet så drogs det upp igen och blev slappt. Svårt att förklara men hoppas du fattar :) Dottern var då knappt åtta månader och ganska smal men jag kan inte tänka mig att många barn under två är stora nog för att bältet ska hållas spänt.

• grummas
    Malva85 skrev 2012-01-27 16:16:58 följande:
    Nu har jag inga planer på att flyga den närmaste tiden men något jag reagerade på sist var att bältet som dottern hade på sig "gick upp". Tanken är att man ska knäppa på bältet och sen dra åt men eftersom själva bältet inte går rakt ut från fästet så drogs det upp igen och blev slappt. Svårt att förklara men hoppas du fattar :) Dottern var då knappt åtta månader och ganska smal men jag kan inte tänka mig att många barn under två är stora nog för att bältet ska hållas spänt.
    Ah jag förstår, det är ju mycket olämpligt att den lilla utrustning som finns inte fungerar.
    Tack för din kommentar
  • Mellanmjölkens land
    Malva85 skrev 2012-01-27 16:16:58 följande:
    Vi hade samma problem. Vet inte hur många gånger jag drog åt det där bältet...

En sak som jag skulle uppskatta är ett lekområde på flygplatsen så att barnen kan leka av sig lite innan flygresan. Snällare både mot barnen och mot övriga passagerare.

När vi ville ta med babyskyddet ombord (och då betala fullpris för ett extra säte) fick vi nej. Vi skulle gärna tagit med oss stolen ombord men det får man tydligen inte göra om man köper flygstolar via charterbolagen.

Att försöka byta blöja ombord var ... spännande ... En liten kant på skötbordet skulle hjälpt mycket genom att hålla kvar bebisen på skötbordet i samband med lättare turbulens. Hon gled bara omkring på skötbordet och jag skulle ha behövt vara bläckfisk för att det skulle kännas säkert. 2 armar att hålla fast henne med och 2 för själva blöjbytet...

Vi flög till Grekland när dottern var 5 mån.
  • evaoregon
    grummas skrev 2012-01-27 16:08:16 följande:
    Du har så rätt!
    Det är mycket politik involverat och många olika viljor.
    Jag hoppas kunna finna en lösning som åtminstone är bättre om än inte perfekt.

Vad säger ni föräldrar, skulle ni inte flyga med era små om ni var tvungna att köpa ett säte till dem (oftast till 50% av priset) ?
    Flygbiljetter med säte till barn som är äldre än 2 år brukar ju kosta nästan lika mycket som till en vuxen så jag förstår att man tar risken och flyger med knäbarn.  Jag är tacksam att mina barn är äldre nu och att jag inte behöver fundera över det.  Om flygbiljetten bara kostade 50 % av vuxenbiljetten så skulle jag absolut köpa en om jag hade småbarn, men oftast kostar den tyvärr mer. 
  • Drake M
    grummas skrev 2012-01-27 10:04:40 följande:
    Jag flyger ofta med mitt lilla barn eftersom jag bor utomlands och måste hem till Sverige ganska ofta. Jag hade helst sett att vi kunnat ha henne på ett eget säte i en säker stol men då måste jag köpa en stol enbart för flygningarna + boka eget säte varje gång och det skulle bli dyrt.

Om det du säger här ovan är sant så är det ju skandal!  Ingen förälder vill ju höra att man riskerar att döda sitt eget barn vid en krasch, och dessutom inte bli informerad om det innan man flyger. Man undrar ju varför det ens är tillåtet att flyga med barn i knät?
  • evaoregon
    Drake M skrev 2012-01-27 22:01:41 följande:
    Jag flyger ofta med mitt lilla barn eftersom jag bor utomlands och måste hem till Sverige ganska ofta. Jag hade helst sett att vi kunnat ha henne på ett eget säte i en säker stol men då måste jag köpa en stol enbart för flygningarna + boka eget säte varje gång och det skulle bli dyrt.

Om det du säger här ovan är sant så är det ju skandal!  Ingen förälder vill ju höra att man riskerar att döda sitt eget barn vid en krasch, och dessutom inte bli informerad om det innan man flyger. Man undrar ju varför det ens är tillåtet att flyga med barn i knät?
    För oss har det funkat att använda den vanliga bilbarnstolen i sätet.  Det stod t om på vår att den var godkänd för flyg.

Visst är det sant vad som skrivs ovan.  Jag har läst ganska mycket om detta i USA (bor här).  T ex om flygolyckan som nämns i min länk ovan där en mamma flög med sin 22 månader gamle son i knäet.  Hon passade på att flyga med honom medan han ännu var "knäbarn".  Hon överlevde olyckan precis som många andra, men sonen dog precis som de andra knäbarnen på flyget.  En av flygvärdinnorna som var med på planet har sedan dess jobbat för att man ska ändra reglerna och inte låta barn under 2 år sitta som de gör.  Här i USA verkar det finnas en pågående diskussion i frågan medan man i t ex Sverige verkar tro att ett sådant bälte som man trär i den vuxnes och sedan runt barnet verkligen skyddar barnet på ett bra sätt. 
  • evaoregon

Givetvis borde det vara lag på att även barn under 2 år behöver ett eget säte.  Folk slutar ju inte att flyga efter att barnen fyllt 2 år.  Visserligen skulle många säkert klaga när det ändrades, men jag tror att det enbart skulle gälla en övergångsperiod.

• grummas

Tack alla föräldrar för era kommentarer!
    Då jag inte har flugit med små barn själv är era kommentarer och åsikter betydelsefulla.

För er som vill läsa mer om debatten kring "knäbarn" kan ni titta på sidan:www.jetwithkids.com/book_freeChapter.html 

Kom i håg att det är Amerikanska regler hon talar om. Anya har jobbat med frågan länge och är MYCKET passionerad i ämnet. Använd ert eget omdöme och låt er inte skrämmas, svåra olyckor är ofantligt ovanliga och de mindre olyckor orsakade av plötslig turbulens är mindre vanliga här där det används barn bälten.

Oavsett är det säkrare än att åka bil (statistiskt sett) men jag är säker på att det går att göra förbättringar som inte lägger hela kostnaden på föräldrarna och det är vad projektet syftar till.

Åter igen tack för era åsikter och idéer! 

• Krake

Tror att du har felaktig info, TS. Min ettåring spändes fast i loop-bälte när vi flög mellan Tyskland och Sverige i höstas.

• grummas
    Krake skrev 2012-01-28 13:01:38 följande:
    Tror att du har felaktig info, TS. Min ettåring spändes fast i loop-bälte när vi flög mellan Tyskland och Sverige i höstas.
    Tack så mycket för din kommentar, jag kollade upp mina fakta och du har rätt, Tyskland kan inte längre förbjuda användande av loop-bälten, regeln ändrades förra året på grund av EU.

Tack, vilken tur att ni kan informera mig!

• evaoregon
    grummas skrev 2012-01-28 12:52:56 följande:
    Tack alla föräldrar för era kommentarer!
    Då jag inte har flugit med små barn själv är era kommentarer och åsikter betydelsefulla.

För er som vill läsa mer om debatten kring "knäbarn" kan ni titta på sidan:www.jetwithkids.com/book_freeChapter. html 

Kom i håg att det är Amerikanska regler hon talar om. Anya har jobbat med frågan länge och är MYCKET passionerad i ämnet. Använd ert eget omdöme och låt er inte skrämmas, svåra olyckor är ofantligt ovanliga och de mindre olyckor orsakade av plötslig turbulens är mindre vanliga här där det används barn bälten.

Oavsett är det säkrare än att åka bil (statistiskt sett) men jag är säker på att det går att göra förbättringar som inte lägger hela kostnaden på föräldrarna och det är vad projektet syftar till.

Åter igen tack för era åsikter och idéer! 
    Det måste vara den här länken som du menar.  Det funkar inte att klicka på den i ditt inlägg.

www.jetwithkids.com/book_freeChapter.html
  • evaoregon
    grummas skrev 2012-01-28 12:52:56 följande:
    Har du några exempel på vad man kan göra för förändringar angående säkerheten som inte lägger hela kostnaden på föräldrarna?  När vår dotter var ett år så flög vi alla (fyra personer) inom USA med United airlines och hon fick ett gratis säte.  Glad  Det tror jag dock inte att man erbjuder längre eftersom flygbolagen här i USA har börjat ta betalt för allt möjligt, som t ex om man har en resväska utöver handbagaget med sig.  Det skulle helt enkelt bli för dyrt för flygbolagen att låta småbarn få ett eget säte gratis, men kanske kunde man få en rabatterad biljett?
  • resemamman

Jag har flugit en hel del med knäbarn och stött på alla möjliga märkliga "säkerhetsregler". T ex har jag varit med om att flytväst inte delats ut till bebisen. "Den får du om det behövs av personalen" sa de när jag frågade (tror det var med BA). jaha, liksom. har de tid att leta reda på spädbarnet vid en så allvarlig olycka att flytväst behövs vid evakuering...?!

Och sen har många olika flygbolag olika regler kring hur barnet ska sitta vid start och landning, inte bara om de ska ha bälte eller ej. En del menar på att barnet absolut måste vara vänd framåt och en del tycker det går lika bra med framåt eller bakåt. Somliga menar att bakåtvänd är bättre. En del tycker inte alls att man får amma i starten (som ju kräver att barnet vänds aningen åt sidan) och en del ser inga problem med det...

Vad bra TS att du jobbar med ämnet. Det behövs verkligen! 

• grummas
    evaoregon skrev 2012-01-28 16:26:37 följande:
    Har du några exempel på vad man kan göra för förändringar angående säkerheten som inte lägger hela kostnaden på föräldrarna?  När vår dotter var ett år så flög vi alla (fyra personer) inom USA med United airlines och hon fick ett gratis säte.  Glad  Det tror jag dock inte att man erbjuder längre eftersom flygbolagen här i USA har börjat ta betalt för allt möjligt, som t ex om man har en resväska utöver handbagaget med sig.  Det skulle helt enkelt bli för dyrt för flygbolagen att låta småbarn få ett eget säte gratis, men kanske kunde man få en rabatterad biljett?
    Hej Evaoregon

Projektet är i ett tidigt stadium och mycket mer information och insights behövs innan några beslut kan fattas. Till att börja med kommer olika situationer att tittas på och kostnadskalkyleras, från lösningar där interiören eller sätet görs om till att barnet fortsatt sitter i knät men att det görs på att säkrare och bekvämare sätt. senare kommer koncept att utvecklas och utvärderas med användare och experter till slut kommer det förhoppningsvis att resultera i lösningar som kan testas i realiteten. 

Rabatterade biljetter för barn är et absolut måste för att inte belasta familjer för mycket ifall en sådan lösning blir aktuell. Jag är medveten om att det varierar mycket mellan bolagen och det är under diskussion ifall det skall regleras från högre instans.
  • evaoregon
    grummas skrev 2012-01-28 16:44:49 följande:
    Hej Evaoregon

Projektet är i ett tidigt stadium och mycket mer information och insights behövs innan några beslut kan fattas. Till att börja med kommer olika situationer att tittas på och kostnadskalkyleras, från lösningar där interiören eller sätet görs om till att barnet fortsatt sitter i knät men att det görs på att säkrare och bekvämare sätt. senare kommer koncept att utvecklas och utvärderas med användare och experter till slut kommer det förhoppningsvis att resultera i lösningar som kan testas i realiteten. 

Rabatterade biljetter för barn är et absolut måste för att inte belasta familjer för mycket ifall en sådan lösning blir aktuell. Jag är medveten om att det varierar mycket mellan bolagen och det är under diskussion ifall det skall regleras från högre instans.
    Intressant!  Du får uppdatera när det kommer något nytt!  Glad
Svar på tråden Skall ni resa med småbarn?