• Leja

Hur ska man göra?

Kanske detta är en superdum fråga men det slog mig nu. Är i vecka 19 och är ensam i graviditeten, kommer även vara ensam sedan med min bebis. Nu till frågan då, hur gör man när man ska dammsuga med en liten bebis ensam? Om den sover så vaknar den väl? Förlåt för min amatörmässighet men vill gärna veta hur ni andra ensamma med spädbarn har gjort. =)

• Svar på tråden Hur ska man göra?
  • SilverEmma

Båda mina sov sig igenom dammsugning, det verkade ha en sövande effekt på dem. Samma sak med hårfönen. Annars kan du alltid ta bebisen i en sjal eller sele medan du dammsuger. När den blir några månader så brukar det inte vara något problem med att den ligger på golvet medan du städar.

• Twiist3d

Vänj barnet vid ljud så vaknar h*n inte om du gör väsen av dig :)

If someone's trying to bring you down, it only means that you're above them.
  • Mila11

Säger samma sak som ovanstående, vänj bebisen vid ljud. Nu är inte jag ensam utan lever tillsammans med pappan till mitt barn, men vi har ändå valt att göra så att vi städar när sonen sover.
    När han var bara några månader så kunde han sitta på babysittern och jag kunde städa fixa och dona, men nu när han kryper överallt så är det omöjligt att dammsuga, han bara jagar dammsugaren hela tiden och blir arg när han inte får leka med den. Därför har vi valt att dammsuga efter nattning, funkar kanon.

• lillensmamma

Hihi min somnade när jag började dammsuga ;)
    Hade 3 hundar när lillen va nyfödd så dammsugaren gick 2 gånger om dagen,
    så han vande sig och uppfattade det lugnande.

Annars är ett tips att ha barnet i bärsjal och dammsuga och städa med barnet på magen. . .

Nu är min lille 10 månader och jagar dammsugaren i gåstolen, ett ljudligt härligt skratt hörs, som gör städningen så mycket lättare

carpe diem
  • Clear1

Min lilla tjej har fått "åka" med i babybjörnen under städning sedan hon var liten, hon är nu 8månader, nu kan hon leka på sin filt med sina grejor medan jag städar, men ibland när hon är lite trött får hon fortfarande hänga med under moppande och dammsugandet.

Du kommer snart komma på saker som funkar för dig. Skaffa dig ett babygym eller gör en ordentlig lekfilt till din bebis. Ha lite olika saker som han/hon kan pilla med. Nu gillar min tjej en måttstats och slickepott och hennes bad djur, men fisher price klossar håller henne aktiverad medan jag dammtorkar och pysslar

• mia maria

Antingen så sov bebisen eller så var de vakna o låg på en filt på golvet eller i babysitter.
    Det löser sig ganska så automatiskt när man väl befinner sig i sitsen!

• Leja

Tack för era svar! Ni är så snälla. =) Nu känns ju iaf inte dammsugningen som något problem längre. =)

• fågelungarna

Jag sätter ungen i ergonomisk sele på ryggen, då blir det lite lättare än att ha den på magen.

• lillensmamma
    Leja skrev 2012-02-01 20:28:09 följande:
    Tack för era svar! Ni är så snälla. =) Nu känns ju iaf inte dammsugningen som något problem längre. =)
    Mycket ger sig med tiden, det liksom bara fungerar.
    Jag har 2 schäfrar och en 10 månaders bebis, tänkte detta kommer ALDRIG gå, men man möter motgångar och besegrar dem sen flyter vardagen på.

Min lille bebis får dock mycket frisk luft, med alla hundpromenader och hund träningar jag drar med han på =).

Du kommer fixa detta galant. 
    carpe diem
Svar på tråden Hur ska man göra?