QueenObscene skrev 2012-01-28 09:29:23 följande:
Jo precis, man får som förälder vara beredd på att underhålla djuren mycket om man skaffar råttor, det är som att skaffa en liten hund minus promenaderna...

Hamster, kanin eller marsvin är nog ett bättre alternativ. Kaniner och marsvin är ju lite större och därmed tåligare men också mer platskrävande och skötselkrävande.
Kanske gerbiler (ökenråttor) är bättre. Har haft sådana också, de är dock väldigt energiska och snabba och man får jobba lite för att få dem tama, men hur de är jämfört med hamstrar vet jag inte, har aldrig haft hamster.
Guldhamster VS gerbil kan jag säga är som dag och natt. Gerbilerna är ju aktiva dygnet runt medans hamstrar sover på dagen (fast det har ju framkommit redan) Dessutom är gerbilerna mer "vakna" på vad som händer i omgivningen, hamstrar makar på i sin takt och kikar men de blir inte lika ivriga som gerbilerna då det händer saker.
Gerbiler skulle jag inte rekommendera åt små barn, snarare isåfall något lite "tåligare" djur, marsvin eller liknande skulle jag nog köra på. Om man ska skaffa gerbiler åt barn så skulle jag nog säga att det bästa är att hitta två äldre gerbiler som redan är tama och vana vid hantering, men hur kul är det, då hinner man ju inte ha dem så länge.
Marsvin lever dessutom oftast längre, genomsnittsåldern på gerbiler är 3 år (även om de kan leva till 5 år ibland så är det sällsynt) och marsvin lever ca 5-7 år
Gerbiler smittas dessutom lätt av människo-förkylningar, och ungar är ju ofta snörvliga ;) Kan också vara ett argument.
Jag älskar (nästan) alla djur men gnagare är riktigt trevliga faktiskt.
Nu är jag ju jättesen i detta svar så TS kanske redan skaffat en liten krabat av något slag, men som sagt, jag skulle nog rekommendera marsvin, passar både vuxna och barn :)