• Aakashan

Guldhamster

Har eventuellt tänkt att köpa en liten guldhamster till vår familj. Men, jag har aldrig haft gnagare och vet egentligen inte så mycket om dem, tycker dock at dom verkar trevliga.
    Så... Vad ska man tänka på och allt, vad behövs, vad kostar det på ett ungefär etc. Ge mig allt  

• Svar på tråden Guldhamster
  • Lajkie

Jag är djurmänniska, uppväxt med djur samt gick djurvård på gymn. Jag tycker hamstern är ett ypperligt första egna djur!

• Michanna

Sen kan jag säga att det går att "lära" hamstrar att vara vaken när man själv är vaken.. Våran vaknar runt 16 tiden på dagen och är vaken fram till 19 tiden för att sedan gå och sova igen ett tag, vaknar runt 21-23 för sedan sova hela natten och vaknar igen runt 7 tiden för frukost.. ( hon går ofta om kring och städar frukostbordet.. ) 

• Lajkie

Jo faktiskt så är vår mer vaken nu under e.m. :) jag älskar vår lille skrutt! Han är faktiskt riktigt kramgo. Det blir mest jag som hanterar honom faktiskt. Tjejerna är lite små.

• QueenObscene

Råttor är inte ett djur för barn!!

De är otroligt intelligenta och kan inte sitta i en bur dagligen utan ska få utforska hemmet och få mycket stimulans för att inte bli deprimerade och grymt understimulerade. De är på samma intelligensnivå som hundar, det är ingen slump att man använder råttor i inlärningsexperiment.
    Och man ska inte ha dem ensamma utan minst 2 st. Hat haft råttor i nästan 10 år sammanlagt men har nu inga kvar.
    Skulle aldrig köpa råttor till ett barn, det finns djur som är mycket dummare och mer lämpliga.
    Hamstrar kräver inte alls samma stimulans och kan (ska?) vara ensamma.
    Tyvärr lever varken hamstrar eller råttor speciellt länge. :(

• Aakashan

Njae, råttor vet ag att inte barn ska ha, åtminstone inte småbarn. Hade en kompis som hade utställningsråttor och jag var "barnvakt" åt dom en vecka, dom var ju oerhört roliga, men krävande. Dom ville ju bli pysslade med jämt och vara med i tv:soffan och hållas på med. Och på det sättet klarar nog inte barn av dom.

• QueenObscene
    Aakashan skrev 2012-01-28 01:34:55 följande:
    Njae, råttor vet ag att inte barn ska ha, åtminstone inte småbarn. Hade en kompis som hade utställningsråttor och jag var "barnvakt" åt dom en vecka, dom var ju oerhört roliga, men krävande. Dom ville ju bli pysslade med jämt och vara med i tv:soffan och hållas på med. Och på det sättet klarar nog inte barn av dom.
    Jo precis, man får som förälder vara beredd på att underhålla djuren mycket om man skaffar råttor, det är som att skaffa en liten hund minus promenaderna... Glad
    Hamster, kanin eller marsvin är nog ett bättre alternativ. Kaniner och marsvin är ju lite större och därmed tåligare men också mer platskrävande och skötselkrävande.
    Kanske gerbiler (ökenråttor) är bättre. Har haft sådana också, de är dock väldigt energiska och snabba och man får jobba lite för att få dem tama, men hur de är jämfört med hamstrar vet jag inte, har aldrig haft hamster.
  • Dr Mupp

Hamstrar är mysiga djur. Vi har tre stycken. En guldhamster och två roborovskidvärghamstrar.

Till barn tycker jag guldis är bättre än dvärg. Guldisar är ensamlevande, har ett behändigt format och en ganska lagom livslängd på ca 2-3  år. Dvärghamstrar ska bo två och två eller i flock, men det finns alltid risk att de kan börja slåss och det är trist om det sker. 

Hamstar är lättskötta, billiga och iaf våra luktar inget så länge man håller rent till dem.  De är roliga och snälla. Visserligen nattaktiva, men våra hamstrar har kasta om dygnet lite så dvärgarna är uppe på morgonen och guldisen på eftermiddagen. 

Våra barn är i åldern 2 till  8 år och alla får utbyte av hamstrana. De stora kan själva hålla på med dem och den yngsta tycker om att titta när de klättrar och springer. Han tycker även om att klappa när man tar upp dem och håller i handen. 

En mupp, är en mupp, är en mupp.
  • Vofflis

Har haft både guld och dvärghamster, just nu endast dvärg, tycker helt klart att dvärgarna lämpar sig bäst till barnfamiljer. De är jämnare i temperamentet och bits de ( ingen av mina dvärgar har gjort det ) så gör det garanterat inte lika ont som en guldis. De är väldigt sällskapliga och roliga att ha att göra med plus att de inte behöver ha en lika stor bur som guldisarna.. Lycka till med ert nya husdjur

• entity
    QueenObscene skrev 2012-01-28 09:29:23 följande:
    Jo precis, man får som förälder vara beredd på att underhålla djuren mycket om man skaffar råttor, det är som att skaffa en liten hund minus promenaderna... Glad
    Hamster, kanin eller marsvin är nog ett bättre alternativ. Kaniner och marsvin är ju lite större och därmed tåligare men också mer platskrävande och skötselkrävande.
    Kanske gerbiler (ökenråttor) är bättre. Har haft sådana också, de är dock väldigt energiska och snabba och man får jobba lite för att få dem tama, men hur de är jämfört med hamstrar vet jag inte, har aldrig haft hamster.
    Guldhamster VS gerbil kan jag säga är som dag och natt. Gerbilerna är ju aktiva dygnet runt medans hamstrar sover på dagen (fast det har ju framkommit redan) Dessutom är gerbilerna mer "vakna" på vad som händer i omgivningen, hamstrar makar på i sin takt och kikar men de blir inte lika ivriga som gerbilerna då det händer saker.

Gerbiler skulle jag inte rekommendera åt små barn, snarare isåfall något lite "tåligare" djur, marsvin eller liknande skulle jag nog köra på. Om man ska skaffa gerbiler åt barn så skulle jag nog säga att det bästa är att hitta två äldre gerbiler som redan är tama och vana vid hantering, men hur kul är det, då hinner man ju inte ha dem så länge.

Marsvin lever dessutom oftast längre, genomsnittsåldern på gerbiler är 3 år (även om de kan leva till 5 år ibland så är det sällsynt) och marsvin lever ca 5-7 år

Gerbiler smittas dessutom lätt av människo-förkylningar, och ungar är ju ofta snörvliga ;) Kan också vara ett argument.

Jag älskar (nästan) alla djur men gnagare är riktigt trevliga faktiskt.
    Nu är jag ju jättesen i detta svar så TS kanske redan skaffat en liten krabat av något slag, men som sagt, jag skulle nog rekommendera marsvin, passar både vuxna och barn :)
  • celine03

någon som vet vad en hamster kostar skulle gärna vilja veta, tänkte köpa en

• Cajsa1
    celine03 skrev 2014-02-11 21:14:49 följande:
    någon som vet vad en hamster kostar skulle gärna vilja veta, tänkte köpa en
    En bur kostar väl cirka 500 med ett helt kit, alltså behöver man inte köpa till något. Maten kanske kostar 100-300 per år beroende på vad man ger den. Alltså väldigt billigt. Hamstern i sig kostar väl mellan 50-200 beroende på om man köper den i en affär eller av en privat person. 
Svar på tråden Guldhamster