• första pyret

testa urivägsinf. hos BM?

Jag fick barn för 15 dagar sedan och har ev. fått urinvägsinfektion. Svider på slutet när jag kissar och en stund efteråt. Läste nånstans att blod/slemmet (kommer inte ihåg vad det heter) efter förlossningen kan innehålla bakterier som man kan få urinvägsinfektion av. 
    Jag vill undvika att dra med två barn varav ett 15 dagar gammal till akuten med alla akut-baciller... Nån som vet om man kan gå till sin BM o testa för urinvägsinfektion? 

• Svar på tråden testa urivägsinf. hos BM?
  • Skogis

Det du kan börja med är ju att dricka mycket som är surt... typ citronvatten eller tranbärsjuice. Det gör miljön sur i urinblåsan och då trivs inte bakterierna där. 

Men jag tror inte att du kan testa dig för UVI hos BM... men du kan ju ringa till din vårdcentral och höra med en sjuksköterska. Här brukar de först tipsa om det som är ovan, annars så får man komma in och lämna urinprov. Förklara ditt läge att du inte vill utsätta dina barn för onödiga baciller så kanske du får en direkttid. Urinprovet görs ju med sticka i urinen...  

• JA77

Akuten?? Varför skulle du ens överväga att gå till akuten? Jag tycker att du ska gå till din husläkare, de flesta vårdcentraler har akuttider eller drop in.

• första pyret

Jag har druckit tranbärsjuice i typ tre dagar nu och det hjälper, men det går ju inte över helt... 

Jag menar att jag inte vill gå till vårdcentalens akut/drop in. Det är ju enda alternativet om man inte vill boka en tid o vänta typ tre dagar :( 

• första pyret

Ringde BM o de kunde testa där! 
    testet visade på"skräp" i urinet men inte så mycket så de ville ge medicin...:( 

Svar på tråden testa urivägsinf. hos BM?