• Kasihi

HUR får ni i Era barn movicol junior???

Hej! Vi har en son på 17 mån som har fått förstoppningsdiaree och fick klyx på barnmottagningen och hemmavid ska vi fortsätta behandla via att han ska få movicol junior, första tre dagarna skulle han ha 2 dospåsar men dag ett lyckades vi bara få i honom knappt en påse, igår fick vi i honom 1½ påse och idag är vi inte ens uppe i en. Vi blandar det med saft men med den smaken (jag har smakat) vägrar han dricka det själv så vi får tvinga i honom via pipett och han får kväljningar och bara avskyr det. HUR gör NI? Jag vet att det är från 2 års ålder men läkaren ansåg att han skulle ha detta. Mängden vätska ser inte mkt ut för en vuxen men det känns evighetsmkt för en liten pojke på 17 mån. Har ni några tips och råd???

• Svar på tråden HUR får ni i Era barn movicol junior???
  • Nina 566

Vi använder en medicin-spruta till allt sånt, funkar bra. Man riktar sprutan in mot kinden i munnen, då brukar det gå toppen!
    Be om en sådan på apoteket.

• Kasihi

Nina, det är ju precis så vi gör och han avskyr det och gråter så fort han ser att vi tar fram sprutan/pipetten. Hur många ml är din spruta på?

• Miss JH

Vi blandar med kräm istället och sen får våra barn dricka vatten efteråt för att få i sej tillräckligt med vätska.

• Krokuss

Åh stackars er! Vi har exakt samma problem fast vi fått Florlax, också brus, 0,5 dl ska ner. Vi har försökt med massor, spruta och blanda i olika drycker, välling..men han hatar smaken! Är helt omöjligt att få i honom, han spottar ut det direkt och skriker högt! Det är ngn grapefrukt och apelsinsmak och den finns inte utan smak...det känns som övergrepp varje gång man tvingar i 5 sprutor i lillskruttens mun. Han får laktulos 15 ml och det är inga problem att få i. Vi har bokat ny läkartid för att få hjälp på annat sätt för det här är ohållbart! Hoppas det funkar bättre för er!

• Nina 566
    Kasihi skrev 2012-01-26 20:34:48 följande:
    Nina, det är ju precis så vi gör och han avskyr det och gråter så fort han ser att vi tar fram sprutan/pipetten. Hur många ml är din spruta på?
    Vi har en mindre och en större modell.

Mina barn har väl inte jublat över att ta medicin osv men samtidigt så är det ju ett "måste" och ¨något som barnet inte själv kan säga ja eller nej till, låter kanske hårt men ibland så gör man ju vissa saker för att man måste.
    Vi har fått tvinga i barnen ibland, men oftast så går det bra.
  • sarap1978

Fel sort saft smakar skit. Apelsinsaft är kanon. Se röda safterna smakar surt vin. Prova iallafall. Vår dottdr dricker "saft" varje morgon tror hon

• sarap1978

Vill även lägga till att delaktighet i blandandet av medicinen hjälper, låt barnet sitta på diskbänken ( en annan förälder håller i såklart) och titta på när du blandar först pulver och sen vatten och sen saft, ha roliga glas, låt barnen krångla och välja glas/mugg, hämta roliga sugrör, vi har gjort allt det där och nu dricker hon med glädje sin medicin och gärna direkt på morgonen så hon får något att dricka, det gör gott att rensa kroppen också så tidigt med lite vätska, ja det känns kanske inte toppen med saft i men det är sekundärt i detta läge, att få i medicinen är viktigare. Vår dotter har fått saft i ett halvår nu, INGEN läkare, inte ens tandläkare krånglar på att vi har saft i.

ICAs apelsinsaft kör vi med om någon undrar. Kanon.

Lycka till    

• Kasihi

Idag har det gått bättre, vi kör en "spark-lek" när jag ger via medicinspruta i munnen, han "ligger" i min famn och får dunka med fötterna på en köksdörr och fnissar tom då och tar emot movicolen blandad i saft. Att ge honom och dricka i glas med sugrör eller liknande funkar inte än så länge då han bara sippar på det, han får inte i sig mer än nån klunk då. Tack för alla tips!

• Izela

Vi fick rådet av läkaren att strö pulvret på maten och blanda, smakar lite salt bara.

• tessan27

Min dotter får forlax och det blandar vi ut i bravo tropisk juice som är närmast i smak.

• Farfalla

Oj vilken skillnad det kan vara. Dottern hade bara movicol några dagar men avskydde smaken oavsett sätt att blanda ut den..
    Sen fick hon Forlax och älskar smaken(!!) =) Så det är inga problem att få i den, eller det enda hon MÅSTE ha till är sugrör ;) Kanske värt att testa? Och kallt vatten! 

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • Jessie Foxx

Olivia har fått en påse movicol jr morgon och kväll i snart ett halvårs tid och vi blandar i apelsinsaft eller i egenpressad jouice som hon själv får välja smak på. Var lite krångel den första veckan men då blandade jag saften väldigt stark och blandade den sen svagare efterhand.

Lycka till :)

Olivia 100117
  • TinkyWinky

sonen gillar den ej men han tar det då han märker att han blivit bättre i magen och vet att det är medicin.. använder en 5 ml spruta så det tar ju en 5-6 gånger sprut i munnen men han tar det..

٩(͡๏̮̮̃̾͡๏)۶ Kewin 9/7-09 ♥ Http://Heromer.blogg.se
  • Midsommarbarn

Vi har också Movicol Junior till vår 19 månaders. Vi såg till att få den utan smak och blandar den i morgonvällingen, dottern har inte märkt någon skillnad alls.

Jucie brukar annars vara bra att blanda i.

Lycka till     

• Kasihi

Kruxet är att han inte dricker välling. Han dricker inte juice heller. Vi får blanda det med saft men han dricker inte upp det frivilligt utan vi får ge det med spruta i munnen. Funkar dock rätt bra nu. Hur mkt ger ni era 18-24 mån per dag? En dospåse?

• essemia

Min dotter har fått en påse om dagen i över ett års tid (hon har matallergier som vi inte riktigt får bukt med, som gör henne lätt förstoppad). Jag blandar i juice, apelsin, äpple eller blandad. Jag gör i ordning en mugg till henne som hon får direkt vi kommer hem från dagis, då brukar hon vara törstig och det går ner rätt så fort. På helgen kan det ta längre tid, men jag är ihärdig och ger henne muggen så fort jag får chansen, till slut är den tom. Fredagar går det lätt, då har vi fredagsmys med popcorn, som hon blir törstig av...

• Kasihi

Jag kan uppdatera att det går bra nu. Sonen är jätteduktig på att ta emot det med medicinspruta i munnen. Vi blandar det med jordgubbssaft.

• Dreamis

Blanda med saft.
    Rör ut den först med råsaften i glaset och sedan rör du om medan du har i vattnet.
    Dottern älskar det tillsammans med jordgubbssaft.
    Prövade fil och yoghurt, men det det gick inte alls. Bara ett par gånger sedan så funkade det inte mer.

• Giggifi83257

Ett tag fick vi smuggla ner det i en Festis... Typ tryckte ur en del av festisen, blandade i pulvret i vätska och hällde tillbaka. Äppeljuice var det som dolde smaken bäst. Testat oboy annars? Choklad döljer mkt smaker

Svar på tråden HUR får ni i Era barn movicol junior???