Jan H skrev 2012-01-28 01:23:07 följande:
Varför måste man berätta om ingen undrar... Den dagen man känner att man vill ta hem sin pojk/flickvän till föräldrarna kan man kanske ge päronen en förvarning... Man begår ju ingen brottslig handling.
De flesta som säger sådant är de som är ungefär som de förväntas. En heterosexuell person behöver aldrig förklara sig, det uppstår aldrig missförstånd, folk pratar inte förbi en.
Det kan vara skönt att introducera något om en själv som är viktigt, så att man senare kan prata om det mer avslappnat. För även om jag rör mig i kretsar med väldigt många homo- och bisexuella, och där de straighta i allmänhet inte har något emot icke-straighta, så har jag hört folk (som inte vet om att jag är bi) säga väldigt konstiga saker om tjejer som tänder på tjejer. När man väl kommit ut så brukar folk skärpa sig, om man behöver inte lyssna på så mycket skit. Inte heller antar folk att nästa partner man släpar hem automatiskt är en kille, eller man är intresserad av att prata vi/dom om hbt-människor. Det är lättare att komma ut INNAN det uppstår en konflikt.
Det är inte som om jag med flit kommer ut särskilt ofta. Men ifall jag är på väg till pridefestivalen och någon undrar vart jag är på väg, så berättar jag sanningen. Om vi pratar om pinsamma dejt-minnen, så tar jag upp tjejen jag dejtade i gymnasiet. Om vi pratar om snygga skådisar, kan jag nämna kvinnliga och manliga. Att jag är öppet bisexuell brukar underlätta, för annars så blir folk helt förvirrade när någon bryter mot normen. "Men, eh ... är du en sån?" istället för att kunna diskutera om huruvida Gerard Butler är snyggare än Jessica Alba.