• faithfully

En fråga gällande föräldrapenningen...

Finns det något samband mellan tjänstgöringsgrad och antalet föräldradagar per vecka? Jag har heltidsjobb, när jag blir föräldraledig, kan jag då välja att ta ut 2-3 dagar per vecka och ändå vara föräldraledig på heltid? För att dagarna skall räcka längre? Det blir ju upp till oss vad ekonomin klarar också förstås.

• Svar på tråden En fråga gällande föräldrapenningen...
  • Jordgubbssmak
    faithfully skrev 2012-01-28 21:22:54 följande:
    Finns det något samband mellan tjänstgöringsgrad och antalet föräldradagar per vecka? Jag har heltidsjobb, när jag blir föräldraledig, kan jag då välja att ta ut 2-3 dagar per vecka och ändå vara föräldraledig på heltid? För att dagarna skall räcka längre? Det blir ju upp till oss vad ekonomin klarar också förstås.

Ja, du kan själv välja hur många dagars ersättning du vill ta ut och ändå vara tjänstledig från ditt arbete.
  • evil eye

Jag har heltidstjänst jag med, men har tagit ut 3 dagar i veckan. Funkar fint! Men när barnet fyllt 1 år bör man ta ut 5 dagar i veckan så man inte förlorar sitt sgi.

• faithfully

Tack för svar och tips! Man blir helt insnöad av att bara läsa info på fk's hemsida :)

• faithfully

Eftersom det finns tre ersättningsnivåer på dagarna, förbrukar den som är hemma först alla "bra" ersättningsdagar? Eller får man lika många var? Om jag är hemma ett år och tar ut 2-3 dagar i veckan av mina 240 dagar, måste min sambo sedan ta ut 5 dagar i veckan av sina 240 dagar för att inte förlora hans SGI?

• Barbabok

Efter de första 180 uttagna dagarna kan man blanda lägstanivå och SGI-nivådagar. Det stämmer att man lättare kan spara dagar som första att gå hemma, den andre får lov att göra av med många fler dagar om den vill skydda SGIn. Surt men så är det.

han kommer i juni
Svar på tråden En fråga gällande föräldrapenningen...