• Trasan0606

Långresa med 8 mån el 1,5 åring - vad är lättast?

Vi funderar på att resa till Sri Lanka i mars och då är minstingen 8 månader. Mannen min tycker han är lite för liten och jag tycker det låter enkelare att resa medans jag fortfarande ammar och han sover relativt mycket. Alternativet är att vi reser i december när han är 1,5 år och äldste sonen är 5 men han är lätt att ha med sig.

Skrutten har en massa allergier (komjölk, soja, baljväxter, ägg och fisk) så jag tycker även det är lättare nu då han inte äter så mycket mat och inte kan springa omkring och stoppa saker i munnen och jag kan amma om det skulle krisa med mat till honom. Det är enklare för mig att undvika kost än för honom.

Ni som har erfarenhet av att resa - vad är lättast på flyget? Väl framme är det nog inga problem då vi bor hos familj.

• Svar på tråden Långresa med 8 mån el 1,5 åring - vad är lättast?
  • Trasan0606
    accept skrev 2012-01-29 10:19:42 följande:
    Jag hade väntat så han haft alla vaccinationer, struntat i att det varit lättare att åka nu.
    Så gör vi själva. 
    Det hade jag inte ens tänkt på! Bra tänkt...
  • Betablockare

Jag hade åkt nu, mycket lättare att resa med en 8-månaders än med en 1,5-åring. Men det beror ju på vad målet med resan är.

• Trasan0606

Betablockerare - vi ska hälsa på familj och ta det lugnt. Inga större äventyr vl på plats!

• Vit Lilja

Jag hade åkt vid 8 månader! Vi åkte till Kreta när sonen var 10 månader, det var verkligen på gränsen. Nu är han 1,5 och skulle aldrig kunna åka utomlands med honom. Det skulle bli gallskrik och panik av att sitta still på planet så vi får snällt vänta tills han klarar det bättre. Hoppas på att det går bra till sommaren, men annars får vi vänta

• gugeligu

Jag hade valt 8 månader, klart lättare med maen pga amning. låter som klrt större risk än vaccinationsproböemt

• Egendomligt

Kan inte uttala mig riktigt ännu vilket som är enklast, vi var utomlands när sonen var 7,5 månad, och ska åka igen nu när han är 1,5.

Förra gången var det lätt med maten eftersom han fortfarande mest ammades. Vi hade lite burkar med oss, men han ammade mest + lite gröt, kex och frukt/puré.

Vår son är allergisk mot ägg och mjölk, så när jag ammade fick jag ju äta utan mjölk och ägg, men på Mallorca som vi var då var det inga större problem, jag hade en lapp som jag visade upp på restauranger.

Vi ska till Teneriffa i mars. Nu när han är större och äter egen mat kommer det ju att bli lite knepigare, då kommer vi att i så fall få beställa egen mat bara åt honom. På frukostbuffén hoppas jag att det finns mjölk & äggfria alternativ på bröd och pålägg, men jag ska maila hotellet i förväg och kolla.

• Trasan0606

Egendomligt - tack för svaret. Skönt att höra att det går att resa med allergier! Är lite nojjig då han blir så dålig.

Var på Teneriffa för ett år sen - kanon och bättre än Mallis tyckte jag. Kan vara bra att maila hotellet innan, inte alltid de har alternativ på plats annars. Jobbar på hotell själv så jag vet...

• Trasan0606

Kan man förresten ta med burkmat och vällingpulver utan problem nu förtiden på planet?

• gugeligu
    Trasan0606 skrev 2012-02-08 22:42:11 följande:
    Kan man förresten ta med burkmat och vällingpulver utan problem nu förtiden på planet?
    I handbagaget bar för flyget, resten i bagaget
  • Lisa RMB

8 månader är en perfekt ålder att resa. Det faktum att du ammar gör ju allt väldigt enkelt precis som du själv säger. Jag tycker i.o.f.s. att det går bra att resa med en 1,5 åring också, men det blir lite vildare då ;o) Bokar ni nattflyg borde det gå bra i bägge åldrar för då sover ju barnet på flyget.

Vid 8 månader har ni väl hunnit igenom de viktigaste sprutorna? Kolla med vaccinationscentralen, jag vet att man kan tidigarelägga vissa vaccinationer vid behov. Amning ger också ett visst skydd.

Du får ta med så mycket barnmat i handbagaget som flygningen kräver, med ev. mellanlandningar etc. precis som "gugeligu" skriver. Men vanlig festis, juice etc. räknas inte som barnmat.
    På sidan flyga med barn, hittar du en massa tips som kan vara bra att läsa igenom om du är ovan att flyga med barn.

• Neenah

Vi var i Turkiet med vår son när han var 10 månader!
    Vi kunde då ge honom 18 månaders sprutan tidigare, måste visserligen ta den igen när han blir 18 mån men kändes bra att han hade den!
    Prata med Bvc!
    Jag ammade honom fortfarande då och det var inga problem.

• daimstrut

Åtta mån skulle jag valt. En 1,5 åring är betydligt jobbigare inte minst på flyget...

• Varvet

Skulle oxå valt 8 mån!!!

Vi åkte till Thailand när dottern va knappt 3 månader. Inga problem!! Nu, när hon är 15mån, känns det som det inte skulle gå lika smidigt att ha henne på ett flyg. Hon gillar inte alls att sitta stilla i knät... Men hade ju iofs inte tvekat att åkt nu heller   

• evaoregon
    daimstrut skrev 2012-02-11 19:53:59 följande:
    Åtta mån skulle jag valt. En 1,5 åring är betydligt jobbigare inte minst på flyget...
    Jag håller med!
Svar på tråden Långresa med 8 mån el 1,5 åring - vad är lättast?