• Anonym (intresserad)

Familjehem eller jourhem? (Intresserad)

Jag och min man har länge varit intresserade av att hjälpa utsatta barn genom att ställa upp som familjehem eller jourhem. Vi är bara osäkra på vad som passar oss bäst. Eller rättare sagt: vad vi passar bäst som.

Det vi spontant känner är att jourhem skulle vara bäst för oss eftersom vi har egna barn (1 år, 5 år och 7 år) som kanske får svårt att hantera separationer vid fleråriga placeringar i familjehem. Och vi också för den delen. 

Men funderingen vi har är ifall en jourhemsplacering på något sätt kan vara en risk för våra barn.  Med tanke på att soc inte vet så mycket om de barn som akut behöver komma till jourhem. Att få ett våldsamt barn boende hos sig när man har småbarn själv känns inte rimligt. Visst vill vi hjälpa utsatta barn, men inte på bekostnad av de barn vi redan har. Det tror jag alla förstår, även om det låter väldigt krasst. 

Och jag undrar också om man med jourhemsplaceringar såväl som med familjehemsplaceringar kan ha "krav" eller önskemål med tanke på ålder etc? Jag tror inte vi är redo för tonåringar med problematik helt enkelt. 

Jag vet att det kanske låter som att vi är egoistiska människor som bara tänker på oss själva, men jag tänker att det är väl sådan brist på jourhem och familjehem att även de som kanske är lite oroliga och fundersamma också är behövda?

• Svar på tråden Familjehem eller jourhem? (Intresserad)
  • Danitra

Sådant kan skilja en hel del mellan olika kommuner. Ofta finns det stort behov av olika typer av stödfamiljer så jag tror att samordnaren på kommunen mer än gärna informerar om vad som gäller där just nu bor. 

• Betty Ballbreaker

Att vara jourhem, innebär att man har just jour, och att de barn som kommer ofta är akuta, oplanerade placeringar som man därför av förklarliga skäl inte vet så mycket om. Det kan hända att soc ringer mitt i natten och vill placera ett upprivet barn vars förälder hamnat på sjukhus och släktingar saknas eller ett barn som misshandlats, för att nämna några exempel. Barnen kan stanna alltifrån nån dag upp till (i min kommun) tre månader. Livet som jourhem innebär att man egentligen aldrig är ledig (om man inte tar (obetald) "semester") och att man ofta behöver lägga planer och rutiner åt sidan. Jag tycker att era egna barn är för små, åtminstone det yngsta. Det kan vara svårt för ett litet barn att förstå att "just nu behöver mamma/pappa sätta mig åt sidan, för att lägga tid och omtanke på ett annat barn som just nu har större behov av dem än jag själv". Innan de egna barnen är stora nog att förstå och hantera detta, är det ingen bra ide att vara jourhem. Att vara familjehem innebär oftast att man vet mer om barnet och får träffas innan, och att man i samråd med soc avgör om man passar åt just detta barn, och att barnet inte är i det "akuta" läget. När det gäller både jour- och familjehem får man ha preferenser angående ålder på barnet. Tänk också på att soc kräver att minst en förälder är hemma på heltid om man är jourhem (eftersom man ska kunna ta emot ett barn när som helst under dygnet och för att barnet kan vara i ett sånt skick att det behöver otroligt mycket stöd, och kanske inte kan fungera i skola/förskola till en början).

• Kim J

Det finns även privata familjehemsutredare att vända sig till vid frågor. De jobbar sedan utifrån uppdrag från kommunen. Så det är inte dem som "parar ihop" barn med familj I slutänden.
    De utreder familjen ganska så intimt. Så var beredd på det. Det är inget lätt uppdrag. Men ta kontakt med någon, ibland finns även annonser i tidningar. Ställ frågor mm.
    Men som någon redan skrev kan det kanske vara svårt med så unga egna barn.

Det finns massor av olika situationer till varför familjehem behövs. Inte bara struliga familjer, det kan tex röra sig om ensamflyktingbarn. Vad passar er bäst? :)

Det är en fin tanke ni har! Släpp inte den utan sök vidare efter mer info :) familjehemifokus.se är en sida ni kan kika på om ni är intresserande på att ta kontakt med en "rekryterare".

• Anonym (Jag)

Jag jobbar som jourhem, och har bl.a en egen 3 åring. Jag tycker din yngsta är för liten för att ni ska göra detta, och det kommer de flesta kommuner och privata företag också säga.
    Du kan välja ålder om du är okontrakterad. Då får du lön när du har jourbarn. Och då kan du tacka nej.
    Som jourhem kommer dina barn få säga hejdå flera gånger, jag har haft jourplaceringar ibland i ett år, och innan var jag familjehem.,
    Och jätteproblembarn är inte det vanligaste. Men misshandlade barn kräver massa tid av dig  , då de oftast mår så galet dåligt. Och ser man då på dina egna barns ålder, så kan det bli tufft. 
    Inom Omsorg är ett stort privat företag, ta kontakt med dom, då de finns i hela Sverige.  

Svar på tråden Familjehem eller jourhem? (Intresserad)