Familjehem eller jourhem? (Intresserad)
Jag och min man har länge varit intresserade av att hjälpa utsatta barn genom att ställa upp som familjehem eller jourhem. Vi är bara osäkra på vad som passar oss bäst. Eller rättare sagt: vad vi passar bäst som.
Det vi spontant känner är att jourhem skulle vara bäst för oss eftersom vi har egna barn (1 år, 5 år och 7 år) som kanske får svårt att hantera separationer vid fleråriga placeringar i familjehem. Och vi också för den delen.
Men funderingen vi har är ifall en jourhemsplacering på något sätt kan vara en risk för våra barn. Med tanke på att soc inte vet så mycket om de barn som akut behöver komma till jourhem. Att få ett våldsamt barn boende hos sig när man har småbarn själv känns inte rimligt. Visst vill vi hjälpa utsatta barn, men inte på bekostnad av de barn vi redan har. Det tror jag alla förstår, även om det låter väldigt krasst.
Och jag undrar också om man med jourhemsplaceringar såväl som med familjehemsplaceringar kan ha "krav" eller önskemål med tanke på ålder etc? Jag tror inte vi är redo för tonåringar med problematik helt enkelt.
Jag vet att det kanske låter som att vi är egoistiska människor som bara tänker på oss själva, men jag tänker att det är väl sådan brist på jourhem och familjehem att även de som kanske är lite oroliga och fundersamma också är behövda?