• tulip79

Dopfika betyder ?

I min inbjudan till sonens dop har jag skrivit att vi kommer att bjuda på fika efter dopet. Dopet är kl 14 en lördag. Vad förväntar ni er om det står "fika"?

• Svar på tråden Dopfika betyder ?
  • Falumamman

Vi hade chokladrutor (kokosrutor, kärleksmums och allt vad det kallas), bullar, kakor och doptårta, när vår son döptes. Till det kaffe, saft, läsk.

När dottern döptes hade vi smörgåstårta jag gjort själv, det gör jag inte om igen. Ett jävla jobb.
    En vegetarian som inte kunde äta det för att det var leverpastej i den så hon satt och surade hela tiden och jag vet inte allt. Vi lärde oss till nästa barn

Behöver inte göra det så komplicerat

• dealinda

Kaffe/te samt kakor, tårta och kanske bullar. Saft eller läsk till barnen beroende på ålder.

• skruttarnas mamma
    tulip79 skrev 2012-01-30 14:59:28 följande:
    I min inbjudan till sonens dop har jag skrivit att vi kommer att bjuda på fika efter dopet. Dopet är kl 14 en lördag. Vad förväntar ni er om det står "fika"?
    om du skriver fika så förväntar jag mig kaffe/the med lite kakor och tårta
    men med tanke på tiden på dygnet hade det suttit fint med smörgåsar/paj/smörgåstårta eller liknande =)  
  • FOA

Tårta, dryck och ev bulle eller kaka. Dopet är förmodligen slut kl3 och kan knappast förvänta sig ngt matigt.

Själva har vi dop i högmässan kl11 och bjuder därför på smörgåstårta, efterrättstårta, bullar och dryck då gästerna omöjligt kan ha ätit just något mer än frukost.

• Havsjungfrun

Tårta och några kakor. Med tanke på tiden vore dock något matigare lämpligt, särskilt om många har åkt långt tycker jag.

• tulip79

Fint. De flesta tänker som jag

Vi har planerat kaffe/te/saft/läsk samt bullar och andra kakor och gräddtårta till avslutning.

Tycker det är helt fel tid för något matigare. Även om svärmor tolkat in att hon ska ha smörgåstårta. Fick höra en del protester när hon fick veta att fika betyder just fika!

De som har rest långt kommer fram dagen innan och övernattar hos oss. Resten bor inom 1 mils radie.

• La Lola
    tulip79 skrev 2012-01-30 16:52:35 följande:
    Fint. De flesta tänker som jag

Vi har planerat kaffe/te/saft/läsk samt bullar och andra kakor och gräddtårta till avslutning.

Tycker det är helt fel tid för något matigare. Även om svärmor tolkat in att hon ska ha smörgåstårta. Fick höra en del protester när hon fick veta att fika betyder just fika!

De som har rest långt kommer fram dagen innan och övernattar hos oss. Resten bor inom 1 mils radie.
    Jag tänker att det är mellanmålstid = smörgås tex.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • FOA

Ni som skriver att det borde bjudas på ngt matigt pga tiden brukar ni vanligtvis äta mellanmål/smörgås på eftermiddagen (*nyfiken*)?

• La Lola
    FOA skrev 2012-01-30 19:03:47 följande:
    Ni som skriver att det borde bjudas på ngt matigt pga tiden brukar ni vanligtvis äta mellanmål/smörgås på eftermiddagen (*nyfiken*)?
    Ja oftast. Mina barn gör alltid det.
  • sasso78

Står det fika i inbjudan förväntar jag mig typ tårta och kaffe.
    På mina barns dop hade vi smörgåstårta först. Sen tårta och kaffe. Men vi hade långväga gäster som var hungriga och ville ha riktig mat.

• FOA

Ja mina barn med. Trodde dock inte att så många vuxna gjorde det.

• jessin

Fika betyder fika. Har varit på många dop det senaste året och de som bjuder på smörgåstårta brukar skriva just smörgåstårta och kaka. Står det fika är det som flera andra har skrivit kaffe, te, saft, läsk kakor, tårta, bullar.

Vi bjöd endast på fika när vår son döptes trots att våra föräldrar tycke att vi borde bjuda på smörgås eller dyk också. Vi sket i det då vi hade vårt dop kl 14.00 och kan säga att ingen saknade något matigare. De med små barn hade eget mellanmål med till sina barn.

Gör det som är bäst för dig. Alla tycker olika men det är ditt barns dop så ni gör som ni vill. Det finns även de som inte tycker att man kan bjuda på smörgåstårta och tårta för det blir tårta på tårta......     

• La Lola
    jessin skrev 2012-01-30 19:38:41 följande:
    Fika betyder fika. Har varit på många dop det senaste året och de som bjuder på smörgåstårta brukar skriva just smörgåstårta och kaka. Står det fika är det som flera andra har skrivit kaffe, te, saft, läsk kakor, tårta, bullar.

Vi bjöd endast på fika när vår son döptes trots att våra föräldrar tycke att vi borde bjuda på smörgås eller dyk också. Vi sket i det då vi hade vårt dop kl 14.00 och kan säga att ingen saknade något matigare. De med små barn hade eget mellanmål med till sina barn.

Gör det som är bäst för dig. Alla tycker olika men det är ditt barns dop så ni gör som ni vill. Det finns även de som inte tycker att man kan bjuda på smörgåstårta och tårta för det blir tårta på tårta......     
    Vad kallar ni det när ni äter smörgåstårta då?
  • jessin

Smörgåstårta är lättare förtäring eller så skriver man smörgåstårta då det inte är fika

• FOA

På inbjudan menar du? Smörgåstårta, lätt lunch eller kanske tilltugg. Bor i UK så jag kommer skriva "light refreshments" på våra inbjudningar.

• La Lola
    FOA skrev 2012-01-30 19:49:07 följande:
    På inbjudan menar du? Smörgåstårta, lätt lunch eller kanske tilltugg. Bor i UK så jag kommer skriva "light refreshments" på våra inbjudningar.
    Nja, inte bara på en inbjudan utan rent allmänt bara.
    Här går det under fika rätt o slätt.
Svar på tråden Dopfika betyder ?