När domen inte följs - vad gör soc ?
umgänget uteblev, jag fick inte träffa mitt barn, och jag ska ringa till socialen....
vad gör de när när man inte följer en dom om umgänge, helt utan skäl?
umgänget uteblev, jag fick inte träffa mitt barn, och jag ska ringa till socialen....
vad gör de när när man inte följer en dom om umgänge, helt utan skäl?
Egenmäktikhet är en luddig del av lagen som tolkas helt olika av alla dessvärre! Ts nej det är inte bra för den andra föräldern så just nu om du håller huvudet kallt så ligger du på plus, be även skolan göra en orosanmälan eller barn far illa anmälan för det är alltid bättre om det kommer från andra en att du själv vidarbefodrar för då kan det vändas mot dig att det bara är hörsägnen
Enligt min erfarenhet gör varken Soc eller Polisen något i ett sånt här läge, alltså agerar när en dom avs umgäng inte följs. Det enda konkreta du kan göra är att kontakta Tingsrätten och begära verkställighet skriftligt,vilket i sig blir en process som kan ta tid. Det BÄSTA du kan göra om du överväger detta, är att först och främst be om en medlare via TR. Då kan medlaren hjälpa båda vårdnadshavare reda ut situationen och se till att domen följs på lämpligt sätt, samtidigt som ni kanske får hjälp för det framtida.
OBS det jag skrivit är utifrån egna erfarenheter & det jag sett & läst mig till. Det kan givetvis variera - olika kommuner, olika individer, andra påverkande omständigheter osv. Tex tiden för verkställighet kan variera beroende på barnets ålder - är det väldigt litet brukar TR försöka påskynda ärendet.
Socialtjänsten gör ingenting, de kommer hänvisa till din advokat och tingsrätten. Det socialtjänsten kan bistå med är samarbetssamtal men eftersom ni, vad jag förstått, varit i tingsrätten och fått en dom på umgänge så hjälper ju samarbetssamtal föga. Soc. gör inget i det här fallet om det inte är på "uppdrag" av TR.
Och polisanmälan kommer du ingen vart med heller, det finns inget som heter egenmäktighet med barn om man har gemensam vårdnad.
Vad står där då länken funka liksom inte
Exempel: A lät inte barnet vara med sin B oavsett TR;s domslut. A och B hade GV. Efter att B försökt få hjälp från soc utan framgång gick ärendet till TR igen vilka beslutade att B som hindrats umgänge nu skulle ha EV.
Detta tog ganska lång tid måste jag tillägga. Främsta orsaken var A som förhalade myckat arbete med att ömsom lova komma på samarbetsavtal; avboka; omboka samt under utredningen göra likaså. Fast från stämningen och fram till T-beslut tog det ungefär ett halvår vilket kanske kan anses som snabbt..?
Har umgänget bestämts i rätten ?? Ta i såna fall kontakt med din advokat som hjälper dig med detta.
I annat fall så är det familjerätten men dom kommer att hänvisa till ett ombud och att ni ska upp i rätten om ni ej varit där innan.
Egenmäktighet av barn gäller ej i detta läge då personen i fråga förmodligen ej har fört bort barnet till okänd ort.
Och att få igenom ett sånt ärende är enormt svårt då
Enda gången polisen verkligen gör något vid egenmäktighet är om barnet är bortfört.
Vid polishämtning så krävs det att tingsrätt eller socialtjänst går in och beslutar detta men görs om barnet far illa hos den part det befinner sig hos.
Jättetråkigt ledsamt och en lång process men bara att kämpa vidare men rekommenderar om du ej har advokat att skaffa en och gå vidare.
Lycka till
Om du ite har vårdnaden så får inte skolan ge dig ngn information kring barnet om inte den andra föräldern godkänt det.. däremot vid GV.
Tala med ditt ombud ang att ansöka om "verkställan av dom", det var så jag var tvungen att göra.
Först messade jag pappan om att jag kommer gå vidare om inte barnet finns hos mig innom 3 dagar.
När dagarna gått skickade min advokat ett brev till pappan, där det stog vad som skulle ske om inte barnet kom till mig innom en vecka, det skedde inte såklart, så då skickade min advokat in ansökan om verkställan till TR.
Ansökan inkom den 1e nov förra året, efter 2 veckor blev en medlare inkopplad, denne hade 2 veckor på sig att "handlägga" ärendet.
Medlingen funkade inte, så hon skrev en "avhandling" på våra samtal, mitt, pappans och barnets berättelser och medlarens intryck av oss, och om situationen.
Min advokat ville att TR skulle avgöra på de handlingarna, men pappans ombud ville ha upp det hela i muntlig förhandling i TR, å där står vi nu.
Datum till förhandlingen är satt till den 17feb, sedan tar det ytterligare minst 2 veckor innan "dom" faller.
undrar du något så fråga=) eller inboxa om du vill vara mer "privat" i ärendet!
Lycka till.
fick via polisen kontakt med soc idag.. poslien var väldigt förstående och soc med.. hon skulle kolla om min socanmälan hade kommit in.
som det ser ut nu så hinner jag inte på en helg fixa allt som måste fixas innan en resa vi ska göra.. så som det ser ut nu måste jag pga detta säga nej till barnet att åka med. :( vilket gör mig fruktanasvärt ledsen..
Vi hade verkligen behövt tiden i helgen.. och förölädern vill inte heller erbjuda någon annan tid för mig och barnet trots att jag förklarat situationen att risken är nu att vår resa inte kan bli av.. jag kan inte ställa in min resa utan måste resa med ett annat av mina barn.. och om detta barn inte är klrt så får barnet stanna hemma med den andra föräldern..
kommer göra barnet jätteledset men vad gör man???
Visst får jag förklara ärligt varför det blir så här... barnet måste väl kunna höra vad som hänt.. ?