• Sparklinglollo

Åka bil med barn utomlands

Hej!
    Vi hade tänkt att ta en sistaminuten resa någonstans snart. Vår lilla är 4 månader. Men jag är en orolig mamma..
    Hur gör man när man ex åker taxi ifrån flygplatsen? Finns det bilbarnstolar, eller håller man sin bebis i famnen? Thailand är ett ställe vi vill till, men de har ju inte riktigt de moderniteterna vi har... Hur gör man... Jag vill vara en sådan där mamma som bara löser saker och vågar, men jag är alldeles för hispig för det. Tips och erfarenheter tas tacksamt emot!  

• Svar på tråden Åka bil med barn utomlands
  • Vickan I

Skulle ta med babyskydd. Skulle aldrig åka med min bebis i ngt som jag ej var säker på var säkert. Självklart beroende på land man ska till. Vissa länder går säkert bra hyra ett. Ha bebis i famnen existerar inte ens! Ofta händer ju inget, men hur lever man med sig själv om ngt sker då?!

• Sparklinglollo

Babyskydd? Menar du bilstolen?

• Vickan I

Ja precis. För små bebisar, det första de sitter i kallas babyskydd, det som man kan lyfta ur och bära dem i också. Sedan blir nästa en bakåtvänd bilstol. Har varit på flera trafikskadeplatser (i jobbet) och mött svårt skadade barn och blir lite galen när jag läser text som "ha bebis i knät" även om du nu inte tänkt det.

• resemamman

Till så små bebisar är det ju lätt att ta med det bärbara babyskyddet. Även om det inte alltid finns bilbälten i tex Thailand så är det definitivt bättre att ha ett babyskydd än inget. Och nästan alltid går det att ordna så att man iaf får midjebälte i bilen. Värre till större barn (2-4 år) som behöver bakåtvänd bilstol... både tyngre och struligare med spännremmar...

• evaoregon
    Vickan I skrev 2012-01-31 12:24:15 följande:
    Skulle ta med babyskydd. Skulle aldrig åka med min bebis i ngt som jag ej var säker på var säkert. Självklart beroende på land man ska till. Vissa länder går säkert bra hyra ett. Ha bebis i famnen existerar inte ens! Ofta händer ju inget, men hur lever man med sig själv om ngt sker då?!
    Håller helt med.  Vi har tagit med oss,  Det är ovanligt att taxibilar har bilbarnstolar förutom i Sverige där man verkar kunna boka det i förväg.
  • Cecci78

skulle också tagit med babyskyddet eller den stol som behövdes för tillfället, fast hade nog köpt ett beg att bara ha med på resan för att inte riskera att det ordinarie för sprickor under resan, köper egentligen inte beg bilstolar men vid detta tillfälle skulle jag nog det

• Vaniljkex

Nar vi var i Thailand forra vintern ordnade vi sa att hotellet hamtade oss pa flygplatsen (Phuket) och hade noga sagt till om bilbarnstolar for vara tjejer. De hade med sig tva bilbarnstolar, men de var inte korrekt monterade, sa det tog en stund for oss att losa det innan vi kunde aka, men det var det vart. Om hotellet ni har tankt er har mojlighet att hamta pa flygplatsen har de sakert bilbarnstolar oxa, om ni sager till i forvag. Det funkade bra aven pa Mauritius nar vi var dar senast, da hade vi bokat bil via resebyran, och det loste sig.

• Cecci78

Vaniljkex skrev 2012-02-01 19:34:23 följande:
    Nar vi var i Thailand forra vintern ordnade vi sa att hotellet hamtade oss pa flygplatsen (Phuket) och hade noga sagt till om bilbarnstolar for vara tjejer. De hade med sig tva bilbarnstolar, men de var inte korrekt monterade, sa det tog en stund for oss att losa det innan vi kunde aka, men det var det vart. Om hotellet ni har tankt er har mojlighet att hamta pa flygplatsen har de sakert bilbarnstolar oxa, om ni sager till i forvag. Det funkade bra aven pa Mauritius nar vi var dar senast, da hade vi bokat bil via resebyran, och det loste sig.

Var det bakåtvända stolar? Vilka?

• Vaniljkex

Nej, egentligen inte, men hotellet skickade en minibuss (vi hade med oss var nanny oxa), och mellanpassagerarraden var bakatvand redan (om du fattar hur jag menar), sa det var en ovantad bonus att barnen kunde aka bakatvant. Jag minns inte vilket marke det var, men sakert nagot helt ok, som recaro eller sa, jag hade kommit ihag om jag hade varit skeptisk mot dem. Det ar ju i princip bara i Skandinavien som barn aker bakatvant efter babyskyddet ar urvuxet, sa det kan du nog inte rakna med tyvarr. Sjalv bor jag i UK, och har fatt anstranga mig lite for att hitta bakatvanda stolar till barnen har.

• Cecci78
    Vaniljkex skrev 2012-02-02 18:46:23 följande:
    Nej, egentligen inte, men hotellet skickade en minibuss (vi hade med oss var nanny oxa), och mellanpassagerarraden var bakatvand redan (om du fattar hur jag menar), sa det var en ovantad bonus att barnen kunde aka bakatvant. Jag minns inte vilket marke det var, men sakert nagot helt ok, som recaro eller sa, jag hade kommit ihag om jag hade varit skeptisk mot dem. Det ar ju i princip bara i Skandinavien som barn aker bakatvant efter babyskyddet ar urvuxet, sa det kan du nog inte rakna med tyvarr. Sjalv bor jag i UK, och har fatt anstranga mig lite for att hitta bakatvanda stolar till barnen har.
    nej det är anledningen att jag hadfe tagit med stol själv. finns dock en svensk som har företag i Thailand (taxi) med svenska bakåtvända stolar, kommer dock inte ihåg var det är
  • gugeligu

beror ju på vart man är och hur man åker och hur länge man är där. ta med babyskydd är säkert en bra ide men har ni några belägg på att de tär bättre om inga bälten finns? det är inte självklart!  men tänk på att bilbälten inte är en norm jämt och de tkan krävas en hel del för att faktiskt få tag i en vettig taxi med sådana som fungerar

Svar på tråden Åka bil med barn utomlands