• izzi

Hur mycket tv/film för treåring?

Usch känner att det är så lätt att fastna i att låta dottern kolla på film när något behöver göras. Vi har låtit henne titta på film när vi åker bil, och när hon är sjuk, men nu har vi även börjat titta lite på kvällarna också.

Hon tittar på Pingu, och barnkanalen. När hon är sjuk kan hon kolla hur mycket som helst, annars försöker vi ju ha max en timme om dagen då på kvällen innan läggdags. Hur ser ni på detta?

Jag tycker hon blir så passiv av att titta, samtidigt kan jag förstå att det är ett sätt att varva ner efter en lång dag på förskolan. Men ibland är det mycket tjat om detta, redan när man hämtar henne kan hon säga att hon vill titta. Och ju mer hon får titta desto mer vill hon.

Annars tycker hon mycket om böcker och vi läser mycket, men leka själv är hon dålig på.  Vad är rimligt?

• Svar på tråden Hur mycket tv/film för treåring?
  • Queen of all

Jag har inga barn själv ännu men jag tycker det är lite hemskt med alla barn som konstant ska titta på tv eller sitta framför datorn. 
    Själv så var man ju ute och lekte eller inne me för den delen. Och kunde jag inte komma på något att leka och hade tråkigt så fick jag ha det. Kommer ihåg att mamma alltid sa att det är bra att ha tråkigt ibland me, för det är då man kommer på saker.

Jag väntar mitt första barn och både jag och min sambo är helt överens om att det sen kommer bli en halvtimme om dagen som barnet får välja att antingen sitta framför tvn eller datorn. Vill han/hon sen ha mer tid så blir det till att hjälpa till med sysslorna i hemmet.

Sen är det ju många som påpekar att jag kommer säkert att ändra mig när det väl kommer till den punkten att jag har barn och vill ha lite lugn och ro till att göra saker jag måste göra. Men då undrar jag alltid hur mina föräldrar och andras föräldrar gjorde förr i tiden när det inte fanns datorer och tv. Dom klarade det och det verkar faktiskt som att dom fick hälsosammare barn än vad vi har i dagens samhälle.

Jag tycker det låter hälsosamt att du inte vill att hon ska sitta så mycket framför tvn.  

• RebornEve

har två barn och vissa dagar blir det väldigt mycket film.
    men oftast brukar de tittas lite på tv när vällingen äts på morgonen.
    sedan blir det dagis och sen så brukar det bli lite film på kvällen innan läggdags.

Livet är svårt nog utan att man måste fälla krokben på sig själv...
  • education

Ojoj, har hon börjat kolla på kvällarna också.. Bra att du tar tag i detta problem tidigt!

Seriöst. Försök ha lite balans på saker och ting så lär hon inte ta någon större skada.

• Queen of all

Får man fråga lite försiktigt varför dom får titta på film?

Jag kommer ihåg att jag och min bror och mamma satt en stund i soffan under en filt när mamma läste saga på morgonen för oss så vi skulle vakna. Det var såååå mysigt. Mycket bättre än film... :P  

• Nemiia

Även här kan det bli lite mycket tv ibland känner jag. Ibland när dottern vaknar så tidigt som fem på morgonen så kan det bli upp emot 2 timmar tv tills det blir rimlig tid. Annars far hon runt och bankar i golvet osv. och då blir grannarna inte glada eftersom vårt hus är extremt lyhört. Men sådana dagar försöker jag minska på tittandet på kvällen eller så tittar vi inte alls på kvällen. Vanligtvis kan det bli någon timme på morgonen och sedan en 1/2 timme på kvällen.

• izzi
    education skrev 2012-01-31 14:24:32 följande:
    Ojoj, har hon börjat kolla på kvällarna också.. Bra att du tar tag i detta problem tidigt!

Seriöst. Försök ha lite balans på saker och ting så lär hon inte ta någon större skada.

?
    Queen of all skrev 2012-01-31 14:24:37 följande:

Jag kommer ihåg att jag och min bror och mamma satt en stund i soffan under en filt när mamma läste saga på morgonen för oss så vi skulle vakna. Det var såååå mysigt. Mycket bättre än film... :P  
    Ja det är Pingu, Pippi eller barnkanalen efter klockan sex och där är det ju lite blandat vad som visas. Vi kollar inget på morgonen.  

• Queen of all

Nu undrade jag mer över varför dom andra fick kolla. :P Sorry.. Skulle citerat. 
    Men lite Pingu, Pippi eller barnkanalen en stund om dagen är inte så farligt. Bara det inte blir för mycket. 

• izzi
    Queen of all skrev 2012-01-31 15:05:38 följande:
    Nu undrade jag mer över varför dom andra fick kolla. :P Sorry.. Skulle citerat. 
    Men lite Pingu, Pippi eller barnkanalen en stund om dagen är inte så farligt. Bara det inte blir för mycket. 

Jaha

Jag håller med, jag vill inte det ska bli för mycket. Men vad är mycket/litet? Är en timma/dag för mycket?  
  • Queen of all
    izzi skrev 2012-01-31 15:48:32 följande:
    Jaha

Jag håller med, jag vill inte det ska bli för mycket. Men vad är mycket/litet? Är en timma/dag för mycket?  
    Jag vet faktiskt inte. Vi har ju som sagt bestämt att det är en halvtimme om dagen sen. Och ska det bli mer så får barnet hjälpa till. Kanske inte så stora saker när dom är små. Men ändå något. Har fått för mig att dom då lär sig att hjälpa till me. 
  • RebornEve
    Queen of all skrev 2012-01-31 14:24:37 följande:

jag kan svara på de.
    det är svårt att få min stora pojke att varva ner.Han gillar inte att lyssna när man läser bok så då får han varva ner med lite film på kvällen. Han är superaktiv hela dagarna och har inga problem med att underhålla sig själv med att leka både ute och inne.
    Livet är svårt nog utan att man måste fälla krokben på sig själv...
  • izzi
    RebornEve skrev 2012-01-31 16:09:11 följande:
    jag kan svara på de.
    det är svårt att få min stora pojke att varva ner.Han gillar inte att lyssna när man läser bok så då får han varva ner med lite film på kvällen. Han är superaktiv hela dagarna och har inga problem med att underhålla sig själv med att leka både ute och inne.

Fast då är det ju rätt enkelt. Han är ju aktiv ändå! Hur gammal är han? 

Jag känner att jag har anledning att "oroa" mig, då min mans äldre barn (13 år) är en riktig tv-tittare. Hen har alltid varit det, inte kunnat leka, eller hitta på något själv. Detta sedan jag kom in i bilden och då var hen sju år. Jag vill absolut inte att mitt barn ska bli sådant! Får ju hoppas det beror på miljö och inte arv

Sen tycker jag själv att man blir slö av att se på tv. Det tar mycket energi!  Jag tittar inte mycket själv, i genomsnitt max en timme/dag. Mer om vi ser en film då och då förståss.  
  • Fraggelgirl

Min dotter ser vissa dagar ca 1½ timme på tv. Med avbrott ibland. Andra dagar inte alls. Vaknar hon tidigt på helgerna så kan det bli lite tv då också, men då är det inte säkert det blir något på kvällen. Hon är 3år.
    Jag var mycket ute när jag var liten, kollade sällan på tv vad jag minns, halvtimme kanske. Men då var jag också lite äldre än 3år. Jag har nog hellre 3åringen tittandes på tv/film än ute och ränner just nu. När hon blir äldre och börjar skolan..... ja visst. Sen blir det nog lite annorlunda när det blir vår och sommar och det blir ljust ute. Just nu vill hon inte vara ute så länge om kvällen, det är mörkt och kallt. När det blir varmare så kommer det nog snarare bli tvärtom... då vill hon nog inte in om kvällen. Hon älskar att vara ute, och älskar att se på barntv och älskar att läsa böcker. Så jag ser inget problem egentligen just nu att det blir mycket tv. Det är vinter och kallt och trist. Sitter gärna själv och ser på tv tillsammans med henne.

Men är hon i lek efter dagis så slår jag inte på tv baraför att. Utan det får hon fråga om själv.
    När vi åker bil har vi ingen tv till henne. Vi åker långt. Men massa leksaker har vi. Och vi har sagt så länge det gåt bra så får det gå. dvd till bilen kommer vi panikköpa den dagen det verkligen behövs.

• Queen of all
    RebornEve skrev 2012-01-31 16:09:11 följande:
    jag kan svara på de.
    Men blir han inte trött av sig själv på kvällarna??

Funderar fortfarande på hur dom gjorde för i tiden när det inte fanns tv. Det måste ju finnas flera sätt att få ett barn att varva ner utan tv?? 
  • RebornEve

Queen of all : visst är han trött men han vill ju inte varva ner. Vi har försökt med att läsa bok men de funkar inte på kvällen.
    Går ju att sitta i soffan och mysa utan något på tv'n också vilket vi gör ibland.

• RebornEve

Izzi: han är snart 3 år.
    Nä jag är inte ett dugg orolig faktiskt!
    Om han skulle få välja mellan film och att gå ut och leka så skulle han välja att gå ut alla gånger.
    Film är smidigt när man är sjuk eller av annan anledning faktiskt inte orkar med att göra något just då. Det finns ju faktiskt såna dagar

Svar på tråden Hur mycket tv/film för treåring?