• Anonym (konflikt)

    Kompromisslös konfliktfull fråga - hur kommer vi vidare?

    Hej!

    Min man och jag har bråkat stundvis dagligen i ett par år nu om en fråga vi inte kommer överens i. Han vill en sak och jag en annan. Det går inte att kompromissa i frågan, det måste bli på det ena eller det andra sättet - och vi har kört fast helt.

    Vi har försökt med plus- och minuslistor, låtit en utomstående person lyssna och ge råd, ja till och med blandat in våra föräldrar. Men ingenting har hjälpt.

    I övrigt har vi ett kärleksfullt äktenskap och bekräftar varann. Men vi har blivit till fiender i den här frågan vi kört fast i. Har ni något tips?

  • Svar på tråden Kompromisslös konfliktfull fråga - hur kommer vi vidare?
  • Tommy parterapeuten

    Hej
    Konflikter som inte går att lösa brukar vara kring områden som man djupt inom sig absolut inte vill kompromissa. Ofta går det att kompromissa kring de flesta områden men ibland kan det vara för svårt. Exempelvis kan frågan om man ska ha barn eller ej vara svår för många. När det inte går att lösa ska ni försöka se om ni kan hantera frågan och se om ni kan hitta ett sätt att leva tillsammans trots att ni inte har löst frågan. Om ni inte gör det kan det bli att ni tar upp konflikten gång efter gång så länge ni är tillsammans, vilket kan bli jobbigt för er båda. 
    Hälsningar
    Tommy 

  • Anonym (konflikt)

    Tack för rådet. Det är precis vad vår terapeut sa. Att diskussionerna inte kan pågå dagligen för då kommer vi tillslut att haverera. Genom att lyda det rådet har vi gjort framsteg. Men det är ibland både avtändande och svårt att när man inte vill samma sak i en grundläggande fråga. Jag kan avslöja att frågan inte handlar om barn!

Svar på tråden Kompromisslös konfliktfull fråga - hur kommer vi vidare?