• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Skönlitteratur: Del 1

    Ett quiz om lite olika skönlitterära verk, från 1600-talet och framåt. Några frågor bör alla kunna, andra är nog betydligt svårare.

    Några följdfrågor som ni gärna får svara på om ni kan.
    Fråga 1: Vem skrev boken som är det rätta svaret?
    Fråga 4: Vilka skrev böckerna som finns med som alternativ?
    Fråga 6: Nämn några böcker författarna i alternativen har skrivit.
    Fråga 7: Vad heter böckerna de två felaktiga alternativen baseras på?
    Fråga 8: Nämn några böcker författarna i alternativen har skrivit.
    Fråga 9: Vilket år var detta?


    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Skönlitteratur: Del 1
  • KimPossible

    Ditt bästa resultat är 8 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.


    Quizet har tagits av 8 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 6 rätt.


    Torskade på den där Pinkie och vietnamkriget. 
  • ComicBookGuy

    Woh! 3! *er allmennbildat*


    Rock crushes lizard. Lizard poisons Spock. Spock smashes scissors. Scissors decapitate lizard. Lizard eats paper.
  • Stella Jaded
    RockPaperScissorLizardSpock skrev 2012-02-01 07:57:44 följande:
    Woh! 3! *er allmennbildat*
    Gråter

    Jag vet hur det känns.  
  • Stella Jaded
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-02-01 11:31:57 följande:
    Bonusfrågor! Skrikandes
    Ok!!!!!! Om en minut. *talar i telefon*
  • Stella Jaded

    Ok bonusfrågor.

    1. Någon Steven Crane eller Craig eller något
    4. Pass. Inte fan vet jag
    6. To kill a mockingbird eller how to kill a mocking bird, något med mocking bird iallafall. 
    7. Jag kan denna!
    9. Kan absolut inte svara på frågor om årtal
        
       

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Stella Stella Jaded skrev 2012-02-01 12:16:45 följande:
    Ok bonusfrågor.

    1. Någon Steven Crane eller Craig eller något
    4. Pass. Inte fan vet jag
    6. To kill a mockingbird eller how to kill a mocking bird, något med mocking bird iallafall. 
    7. Jag kan denna!
    9. Kan absolut inte svara på frågor om årtal     
    1. Stephen Crane, helt korrekt.
    4. John Steinbeck och Joseph Conrad.
    6. Det var Harper Lees bok ja, To Kill a Mockingbird. Det är en bok som alla borde läsa, heter Dödssynden på svenska. Kurt Vonnegut då?
    7. Berätta då!
    8. ?!
    9. 1901.
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Stella Jaded
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-02-01 12:21:12 följande:
    1. Stephen Crane, helt korrekt.
    4. John Steinbeck och Joseph Conrad.
    6. Det var Harper Lees bok ja, To Kill a Mockingbird. Det är en bok som alla borde läsa, heter Dödssynden på svenska. Kurt Vonnegut då?
    7. Berätta då!
    8. ?!
    9. 1901.
    1. Whoho! Score! Äh jag visste ju det.
    4. Insuper den nya kunskapen. 
    6.Yes! Jag har ett minne av att jag har läst den eller skulle ha läst eller något liknande, för ungefär två miljarder år sedan. Nytt försök på det kanske?
    7. Men det står still! Jag vet dock att jag vet att jag vet det. 
    8. Ja just det! Ja men War and peace väl.  Tolstoy då alltså. De andra är jag mer osäker på. 
    9. Check.

    Bra så?     
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Stella Stella Jaded skrev 2012-02-01 12:27:48 följande:
    6.Yes! Jag har ett minne av att jag har läst den eller skulle ha läst eller något liknande, för ungefär två miljarder år sedan. Nytt försök på det kanske?
    7. Men det står still! Jag vet dock att jag vet att jag vet det. 
    8. Ja just det! Ja men War and peace väl.  Tolstoy då alltså. De andra är jag mer osäker på. 
    9. Check.

    Bra så?     
    6. Vonnegut skrev bland annat Slakthus 5 och Vaggan.
    7. Full Metal Jacket är baserad på The Short-Timers. Apocalypse Now är en intressant film på många sätt, den är baserad på Heart of Darkness (Mörkrets hjärta av Joseph Conrad i fråga 4) men den skrevs inte om vietnamkriget utan om händelser i Kongo ungefär 70 år tidigare.
    8. Stämmer. Aleksandr Solzhenitsyn skrev bland annat En dag i Ivan Denisovitjs liv och Gulag-arkipelagen.
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Stella Jaded
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-02-01 12:38:12 följande:
    6. Vonnegut skrev bland annat Slakthus 5 och Vaggan.
    7. Full Metal Jacket är baserad på The Short-Timers. Apocalypse Now är en intressant film på många sätt, den är baserad på Heart of Darkness (Mörkrets hjärta av Joseph Conrad i fråga 4) men den skrevs inte om vietnamkriget utan om händelser i Kongo ungefär 70 år tidigare.
    8. Stämmer. Aleksandr Solzhenitsyn skrev bland annat En dag i Ivan Denisovitjs liv och Gulag-arkipelagen.
    Spännande.

    Men så trevligt att för en gångs skull inte suga totalt på dina quiz... En ny känsla.
    Tack för den. 

    Kommer det fler?     
  • Argo

    10 av 10. Inte så illa för en icke-estet ändå? Skrattande

    Gissade på Jane Eyre och Pinki Brown. 

  • Mammatill2tjejer

    Ditt bästa resultat är 9 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.


    Quizet har tagits av 28 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 6 rätt.

    Hade fel på det där med frågor om Vietnamkriget.

    Men jag är nöjd ändå     


    Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • Flaminia
    Argo skrev 2012-02-01 12:47:09 följande:
    10 av 10. Inte så illa för en icke-estet ändå? Skrattande

    Gissade på Jane Eyre och Pinki Brown. 
    En till icke-estet med full poäng här.Skrattande

    Det enda jag var osäker på var Kung Salomos skatt.
  • Argo

    Du kan ju inte svara på bonusfrågorna själv om du vill att vi ska få briljera med vad vi kan.


     


    En Tolstoj läste jag för ett litet tag sedan: Hadji Murat.


     


    Och Solsjenitsyn diggar jag skarpt. Såg hans ”Den första kretsen” på TV för ungefär ett år sedan. Det var två långfilmsavsnitt. Sedan har jag hans mastodontverk ”det röda hjulet” att ta mig genom: ”Augusti1914”, ”November1916”(två volymer), ”Mars1917”(två volymer) och ”April1917”. Sex (möjligen sju om april 17 är i två volymer) fullstora romaner á 500-600 sidor styck om den ryska revolutionen. Nåt att pyssla med när det blir tid över. Särskilt som de två, tre sista inte finns på svenska utan bara på ryska.


     


     


    Jag gillar för övrigt även Mörkrets hjärta och läste om Kung Salomos skatt många gånger som barn.


     


     


    Det var ju ett riktigt grabb-quizz du gjorde.  

  • Stella Jaded
    Argo skrev 2012-02-01 13:08:26 följande:

    Du kan ju inte svara på bonusfrågorna själv om du vill att vi ska få briljera med vad vi kan.


    Det var nog mitt fel. Förvånad
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Argo skrev 2012-02-01 13:08:26 följande:

    Du kan ju inte svara på bonusfrågorna själv om du vill att vi ska få briljera med vad vi kan.


    Nej, det har du rätt i. Men det var inte så många som ville svara.
    Argo skrev 2012-02-01 13:08:26 följande:
    En Tolstoj läste jag för ett litet tag sedan: Hadji Murat.
    Den är inte alls fel, en ganska underskattad Tolstoj skulle jag vilja påstå.
    Argo skrev 2012-02-01 13:08:26 följande:
    Jag gillar för övrigt även Mörkrets hjärta och läste om Kung Salomos skatt många gånger som barn. 
    Ja, båda två är bra och jag har läst dem ett par gånger vardera.
    Argo skrev 2012-02-01 13:08:26 följande:
     Det var ju ett riktigt grabb-quizz du gjorde.  
    Ja, det var väl det egentligen, men det verkar ha varit ganska väl balanserat ändå, jag är nöjd med ett genomsnitt på sex rätt.
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Khaleesi

    6 rätt. Jag är jättestolt, för klassisk litteratur är en av mina akilleshälar.


    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Inima
    Ditt bästa resultat är 9 rätt av 10 möjliga, du har försökt 1 gånger.

    Quizet har tagits av 49 person(er) och det genomsnittliga resultatet för alla deltagare är 6 rätt.


     


    Torskade på frågan om Vietnam.


    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
Svar på tråden Skönlitteratur: Del 1