• Anonym (ledsen)

Lvu på mina barn 3år samt 7 år

jag undrar lite om det är någon här som lvu på sina barn eller känner någon som har det jag funderar på att fly med mina barn till ett land som inte har utlämningsrätt men vet ej vad dessa land är någon som vet eller känner någon som har gjort något leknadnde akut hjälp tack i förhand.

• Svar på tråden Lvu på mina barn 3år samt 7 år
  • Anonym

Leta på facebook grupper istälet. Här inne blir du bara påhoppad.

• Anonym (ledsen)

okej tack

• nymedlem

Men LVU gäller inte oavsett vilket land du åker till tror jag. Är alltså inte 100% säker på detta, men nästan. 
    Utlämningsrätt gäller nog bara brottslingar. 

• Anonym

Om barnet är under LVU redan och du hämtar det och åker, så kan du bli åtalad för egenmäktighet med barn.

Om barnet är LVU och familjehemmet tar med barnet utomlands så kan du hämta det utanför sveriges gränser utan att det är olagligt.

Om det inte finns ett LVU så är det bara åka till vilket land som helst och soc kan inte göra något.

• Anonym

varför är de LVU:ade? är det för att soc är dumma i huvet?

• Anonym

låter som en klok och genomtänkt plan! kör på!

• Anonym (mammamedLVU)

Fly inte! Stanna och kämpa, du kan inte leva ett bra och normalt liv på flykt... :/

• Anonym

Lvu gäller INTE utom Sveriges gränser som svar på din fråga!
    Utlämning av brottsling till div länder har inget med en Lvu dom att göra!
    Att få/ha sitt barn Lvu:at är inget brottsligt och det är inget enligt lagboken kriminellt eller olagligt!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-01 23:42:03 följande:
    Lvu gäller INTE utom Sveriges gränser som svar på din fråga!
    Utlämning av brottsling till div länder har inget med en Lvu dom att göra!
    Att få/ha sitt barn Lvu:at är inget brottsligt och det är inget enligt lagboken kriminellt eller olagligt!
    Men om man hämtar barnet från dess fosterfamilj vid LVU så begår man egenmäktighet med barn. Det är brottsligt och det kan man bli utlämnat för.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-02 08:38:46 följande:
    Men om man hämtar barnet från dess fosterfamilj vid LVU så begår man egenmäktighet med barn. Det är brottsligt och det kan man bli utlämnat för.
    Lvu finns bara i Sverige!
    Lvu gäller bara inom Sveriges gränser!
    Du kan INTE bli utlämnad från ett annat land till Sverige för att du åkt dit med ditt lvu:ade barn!
    Du är inte en kriminell brottsling om du gör så och du kan inte bli dömd för något alls!
    Ide´n är inte bra att dra iväg med sitt barn men man är ingen brottsling om man gör det som  blir staffad av domstol eller utlämnad till Sverige!
    Så fort du är utanför Sveriges gränser så existerar inget Lvu då Sverige är det enda land som har Lvu!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-06 14:59:41 följande:
    Du kan INTE bli utlämnad från ett annat land till Sverige för att du åkt dit med ditt lvu:ade barn!
    Du är inte en kriminell brottsling om du gör så och du kan inte bli dömd för något alls!
    Ide´n är inte bra att dra iväg med sitt barn men man är ingen brottsling om man gör det som  blir staffad av domstol eller utlämnad till Sverige!
    Så fort du är utanför Sveriges gränser så existerar inget Lvu då Sverige är det enda land som har Lvu!
    Det var inte det jag sa. Jag sa att om man hämtar sitt barn från familjehemmet så är det egenmäktighet med barn. Egenmäktighet med barn kan man bli utlämnad för. Det är två skilda saker.
  • Kya

Dina barn har fått LVU av en anledning.

Om du skulle dra utomlands med barnen, vad för sorts liv skulle du kunna erbjuda dom? Tycker du verkligen att det är det bästa du kan göra för dom?
    Som förälder så får man lägga undan sitt eget ego och tänka på vad som är bäst för ens egna barn. Jag tvivlar skarpt på att fly undan ett LVU till ett främmande land är för deras skull.

Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-06 14:59:41 följande:
    Man kan ju visst bli åtalad och dömd. Att föra barnet från familjehemmet = människorov kallar dom det tydligen här. Kan även kallas egenmäktigt förfarande med barn.

Läs www.aftonbladet.se/nyheter/article14334935.ab

Citat: 

Enligt häktningsframställan består pappans brott i följande:

"Människorov, olaga frihetsberövande i två fall, misshandel i två fall samt olaga hot, grovt brott i två fall den 5 februari".

• nymedlem
    Anonym skrev 2012-02-08 14:24:02 följande:
    Man kan ju visst bli åtalad och dömd. Att föra barnet från familjehemmet = människorov kallar dom det tydligen här. Kan även kallas egenmäktigt förfarande med barn.

Läs www.aftonbladet.se/nyheter/article14334935.ab

Citat: 

Enligt häktningsframställan består pappans brott i följande:

"Människorov, olaga frihetsberövande i två fall, misshandel i två fall samt olaga hot, grovt brott i två fall den 5 februari".

Men det där är ju något helt annat. I det fall du refererar till är pappan misstänkt (åtalad?) för BROTT!. Pappan kom även dit med beväpnade män.

När det gäller brott så fungerar förmodligen utlänningslagen, men ts har mig veterligen inte gjort något brottsligt mot sina barn?
  • Anonym
    nymedlem skrev 2012-02-11 20:18:12 följande:
    Men det där är ju något helt annat. I det fall du refererar till är pappan misstänkt (åtalad?) för BROTT!. Pappan kom även dit med beväpnade män.

När det gäller brott så fungerar förmodligen utlänningslagen, men ts har mig veterligen inte gjort något brottsligt mot sina barn?
    Precis!
    Att allt annat ska blandas in och massa nyheter länkas!
    NEJ man blir inte utlämnad till Sverige om man ex åker tillbaka till sitt hemland med lvuat barn!
    Så fort du bara kommit till Danmark så uphör lvuet att gälla!
    Men JA polisen hämtar tillbaka barnet om du hämtar det från ex familjehemmet och det kan bli egenmäktigt men det är inom Sveriges gränser lagen gäller och inte utomlands!
  • SweeneyTodd

Varför har dina barn LVU? Du är en dålig förälder om soc ska ta dina barn...

Svar på tråden Lvu på mina barn 3år samt 7 år