• Anonym (Undrar)

Varför får inte styvförälder vara delaktig i tex. samarbetssamtal?

Jag är gift med en underbar, go, självgående, mogen  man sen flera år tillbaka, han är pappa till två barn med varsin mamma. Båda barnen är över 10 år nu.

Det äldsta barnet har inte varit några som helst problem med, då barnets mamma har alltid kommit bra överens med mig, men den yngre barnets mamma har och haft problem med att acceptera mig eller så är det andra orsaker till hennes beteende mot oss. Barnet och jag har aldrig haft några som problem med att leva tillsammans som en familj.

Jaa, jag ser oss som en familj, jag är som en styvmor ska vara i vårt hem, men känner att när det gäller i slutänden så blir jag totalt överkörd, jag får inte vara med eller ens delaktig på samarbets möten på tex familjerätten.

Vi skulle verkligen behöva sitta ner allihopa och försöka komma överens om olika saker som berör barnets boende, omsorg, mm. Jag  är ju trots allt lika mycket med barnet som biopappan och biomamman, 50-50.

Jag vill bara barnets bästa och jag är barnets extra mamma, h*n ser mig som en underbar, go, snäll extramamma, jag gör precis allt som en biologisk mamma gör med sitt barn, så jag förstår inte varför man blir så totalt överkörd och ska absolut inte bli delaktig utan bara ses som någon form av barnvakt.

Familjerättens personal - terapeuter, borde se över hur familjerelationerna ser ut och hjälpa till att lösa konflikterna, samarbetsproblemen mm, men de verkar bara se bioföräldrarna och barnet i frågan och ibland får man känslan av att de försöker  få bioföräldrarna att hitta tillbaka till varandra istället för att försöka ordna upp ett bättre samarbete mellan två hemmen/ boenden/ familjelivssituationen för barnet.

Och hur viktig är styvföräldern för barnet? Ska inte den relationen fungera? Eller har det blivit så att man tycker att styvförälder är inget man ska bry sig om alls i dessa familjekonflikter?

Kan tillägga att även jag har två barn från tidigare förhållande, våra barn, vårt familjeliv är precis som hos en kärnfamilj men vi har enorma problem med den ena biomamman.
    Kanske blir det bättre senare nu när hon äntligen tydligen skaffat sig en pojkvän, hoppas bara att han står ut med henne och att det blir ordning på torpet hos dom?!

Jag syftar inte på att man ska vara med hela tiden men man bör faktiskt ha lite omtanke om styvföräldrar och barnet som det gäller och hur relationerna ser ut? Infekterat så in i h-e hos oss i alla fall och inte har det blivit bättre av att de har varit på 7 samarbetssamtal, tvist hos advokat för att få till ett juridiskt bindande samarbetsavtal, mm.

Jag har hållt mig på avstånd, jag lägger mig inte i, men ville väcka frågan om varför styvföräldrar inte får vara delaktig i dessa problem, vi kommer så småningom troligtvis hamna på familjepar terapi, och ev skilsmässa, om det fortsätter så här...

• Svar på tråden Varför får inte styvförälder vara delaktig i tex. samarbetssamtal?
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Undrar) skrev 2012-02-07 10:10:36 följande:
    På ett samarbetssamtal ska det diskuteras om barnets boende, semester, vårdnaden, omsorgen, skola mm föräldrarna ska hitta en lösning på att börja samarbeta, inte motarbeta.

Om jag inte är med så bestäms saker utan mig och det påverkar oss efteråt så varför kan jag inte få vara med på mötet ? En gång? Varför ser ni svart på en gång när man vill vara med, vill vara delaktig?

Visst kan pappan säga okej men jag måste först förankra detta hos min fru som är styvmor hos oss, jag kan inte bestämma om måndagar är ett bra bytesdag, det måste vi vara överens om, så då ska det ta minst en -två veckor innan det kan beslutas om för att jag fick inte vara med?! Detta var bara ett exempel.

Jag kan bara ännu en förtydliga att det finns många biomammor som är livrädda för att styvmor ska sitta och vara med på mötet, varför då? vad gör vi styvföräldrar för fel egentligen?

Återigen, sekretesslagstiftningen lägger hinder i vägen. Du måste acceptera att du, rent juridiskt, är en utomstående i detta sammanhang och har inte rätt att ta del av innehållet i de sekretessbelagda samarbetssamtalen - ja, utöver vad pappan då väljer att berätta för digdå han kommer hem (för han lyder ju inte under sekretessslagen)!
  • Tonårsmorsan
    Lilla My21 skrev 2012-02-07 11:47:40 följande:
    Mycket klokt svar.
    ...
    Jag har svårt att se hur det gynnar barnet när bioföräldrarna inte kan samarbeta att dra med sig bonusföräldrarna också in i konfilkten som ofta ligger längre tillbaka än när bonusföräldrarna fanns med, det känns som "ju fler kockar destå sämre soppa".
    Håller helt med!!!
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Tonårsmorsan

Många gånger anklagas biomammor för att vara svartsjuka, inte acceptera att mannen har en ny kvinna osv. 

Men vänta ett litet tag nu....
    Vill vi verkligen leva i ett samhälle där alla skiljer sig utan att bli ledsna?

Ska alla tycka det bara är skönt att slippa sina barn varannan vecka?

Om vi verkligen har älskat någon ska det vara enkelt att bara se den personen gå vidare med en annan?  

Ska inte en förälder uppfostra sina barn och lära barnen sunda värderignar och vanor?

Ska inte en bra förälder reagera om ens barn då plötsligt får värderingar och vanor man inte tycker är sunda?

Om det är en förälders uppgifta att uppfostra sina barn ska vi då kräva att föräldern bara accepterar när barnen tvingas på andra värderingar efter en skilsmässa?

Är det verkligen helt fel att kräva att om en förälder absolut vill dela sitt liv med någon ny partner så måste han eller hon se till att behålla samma värdegrund för barnen som dom hade tidigare?

Om en förälder blir förälskad i någon annan måste dom då alltid flytta ihop? Varför inte bara bli särbos?  

Jag påstår absolut inte att jag har svaren på alla dessa frågor men plötsligt tycker jag det är viktigt att vi ställer oss själva dessa frågor. Mitt eget svar på den 1:a frågan är i alla fall absolut "NEJ". Jag tror på kärleken. Jag vill fortsätta tro att den äkta kärleken är stark! Har en person någon gång verkligen älskat någon, på riktigt, kanske trott att man är ett "team" som har gemensam ekonomi osv. så går det nog inte att bara se den personen gå vidare med någon annan.
    Tänk, jag tycker nog faktiskt det är bra och sunt!
    Jag tycker det nog faktiskt bara är helt naturligt att vi människor inte är "slit och släng" varor för varandra och att det är helt naturligt om en biomamma inte vill samarbeta med en styvmamma. Det är mänskligt. Som partner till en person som har barn sen tidigare måste jag respektera hans tidigare liv. Jag måste respektera att man inte kan leva som en kärnfamilj om någon även har andra barn att ta hänsyn till.  

Den dagen vi tycker det är helt normalt att bara ha sina barn varannan vecka och att vi inte har någon så mycket över barnens uppfostran och värdegrund, den dagen hoppas jag att jag är död.  

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • h8him
    Anonym (Undrar) skrev 2012-02-07 10:10:36 följande:
    På ett samarbetssamtal ska det diskuteras om barnets boende, semester, vårdnaden, omsorgen, skola mm föräldrarna ska hitta en lösning på att börja samarbeta, inte motarbeta.

Om jag inte är med så bestäms saker utan mig och det påverkar oss efteråt så varför kan jag inte få vara med på mötet ? En gång? Varför ser ni svart på en gång när man vill vara med, vill vara delaktig?

Visst kan pappan säga okej men jag måste först förankra detta hos min fru som är styvmor hos oss, jag kan inte bestämma om måndagar är ett bra bytesdag, det måste vi vara överens om, så då ska det ta minst en -två veckor innan det kan beslutas om för att jag fick inte vara med?! Detta var bara ett exempel.

Jag kan bara ännu en förtydliga att det finns många biomammor som är livrädda för att styvmor ska sitta och vara med på mötet, varför då? vad gör vi styvföräldrar för fel egentligen?
    Varför kan du och mannen inte prata ihop er, om vilka önskemål ni har, innan han går på samarbetssamtal med barnets mamma? Jag förstår inte varför din man inte bryr sig om att ta reda på hur du ställer dig till saker som rör barnet i ert hem innan han fattar beslut om hur saker ska vara. Det låter inte som om han respekterar dina åsikter eller så tycker han det är självklart att hans barn ska kunna komma när som helst eftersom barnet är en del av er familj. Hur som helst så tycker jag att du riktar ilskan åt fel håll när du skyller på mamman. Det är inte hennes fel att din man fattar beslut utan att ha kollat av med dig innan om vad du önskar.

Vad är det som ska beslutas om när det gäller skola? Det förstår jag inte för var och en sköter läxor och annat på sin tid. Det brukar inte finnas så mycket att behöva besluta gemensamt, förutom vilken skola barnet ska gå, och det är inget du har rätt att vara med och fatta beslut om. 

Omsorgen om barnet finns väl inte heller så mycket att besluta om gemensamt, så jag förstår inte riktigt vad det skulle vara.
  • Anonym (Undrar)

JAJAJA Jag ger mig!

Jag accepterar, jag respekterar, jag omvärderar mitt liv!

Vi försökte leva eget liv på den här andra sidan av familjen och jag ser tyvärr ingen annan utväg än att ta ut skilsmässan från min man, jag orkar inte ha dig hängandes över, efter oss hela tiden.
    så det är fritt fram för dig biomamma att fortsätta styra, bestämma, kontrollera över ditt ex  och ert gemensamma barn, men utan mig och mina barn, varsågod!

Nu avslutar jag tråden! Tack och adjö!

• BioBonus
    Anonym (Undrar) skrev 2012-02-07 13:39:26 följande:
    JAJAJA Jag ger mig!

Jag accepterar, jag respekterar, jag omvärderar mitt liv!

Vi försökte leva eget liv på den här andra sidan av familjen och jag ser tyvärr ingen annan utväg än att ta ut skilsmässan från min man, jag orkar inte ha dig hängandes över, efter oss hela tiden.
    så det är fritt fram för dig biomamma att fortsätta styra, bestämma, kontrollera över ditt ex  och ert gemensamma barn, men utan mig och mina barn, varsågod!

Nu avslutar jag tråden! Tack och adjö!
    Men sluta lägga ansvaret på biomamman. Det är din man som låter henne styra, bestämma och kontrollera även på den tid barnet är hos er. Det är inget ni skulle kunna komma tillrätta med genom att du är med på samarbetssamtal dem emellan.

Jag tycker du ska lägga din energi på att få med din man på rådgivning - för er skull. Hur ska ni hantera situationen, tillsammans.Hur ska ni hitta en gemensam strategi för att inte låta biomamman påverka er/dig så starkt.

Slå inte bara ifrån dig nu, när du faktiskt har fått en hel del bra råd, och kanske är det så att man inte ser var problemet ligger när man är mitt uppe i det.

Jag vet så väl hur det är att ha en bitter, kontrollerande, hatisk biomamman hängande över min vardag - men det går att hantera. Om du och din man är på samma plats i situationen.
  • h8him
    BioBonus skrev 2012-02-07 13:47:26 följande:
    Men sluta lägga ansvaret på biomamman. Det är din man som låter henne styra, bestämma och kontrollera även på den tid barnet är hos er. Det är inget ni skulle kunna komma tillrätta med genom att du är med på samarbetssamtal dem emellan.

Jag tycker du ska lägga din energi på att få med din man på rådgivning - för er skull. Hur ska ni hantera situationen, tillsammans.Hur ska ni hitta en gemensam strategi för att inte låta biomamman påverka er/dig så starkt.

Slå inte bara ifrån dig nu, när du faktiskt har fått en hel del bra råd, och kanske är det så att man inte ser var problemet ligger när man är mitt uppe i det.

Jag vet så väl hur det är att ha en bitter, kontrollerande, hatisk biomamman hängande över min vardag - men det går att hantera. Om du och din man är på samma plats i situationen.
    Mycket bra råd. Jag håller med helt och hållet. Det är dags för ts och mannen att börja kommunicera och vara överens om hur de ska ha det i sitt hem.
  • Anonym (Undrar)
    h8him skrev 2012-02-07 13:59:32 följande:
    Mycket bra råd. Jag håller med helt och hållet. Det är dags för ts och mannen att börja kommunicera och vara överens om hur de ska ha det i sitt hem.
    Vi kommunicerar men vad hjälper det när biomamman ändå bestämmer i slutändan alltid!
  • BioBonus
    Anonym (Undrar) skrev 2012-02-07 14:13:38 följande:
    Vi kommunicerar men vad hjälper det när biomamman ändå bestämmer i slutändan alltid!
    Då har din man mycket snack och lite verkstad.
    Återigen - gå i familjerådgivning och lär er att agera på det sätt ni tillsammans bestämmer fungerar för er.
  • Anonym (Undrar)
    BioBonus skrev 2012-02-07 13:47:26 följande:

Vi alla går redan på rådgivning, även biomamman pga att barnet blev inskriven via familjerätten till en s.k barngrupp !
    Ni har inte en susning om vad det hela handlar om!
    Jag har inte fått råd alls här jag har bara fått höra att jag inte har juridiskt rätt till barnet och liknande, det är fakta inte råd!

Varken jag eller min man vill egentligen ha någonting med biomamman att göra med men man måste ju ta sitt ansvar och bete sig som en vuxen. Min önskan var att kunna bli delaktig i tex. familjerätten samarbetssamtal en enda gång, jag tror att biomamman skulle ändra attityd om hon fick höra direkt från mig ang mina åsikter kring boende mm men jag vet redan vad ni svarar så tack nu avslutar jag tråden!
  • h8him
    BioBonus skrev 2012-02-07 14:17:13 följande:
    Då har din man mycket snack och lite verkstad.
    Återigen - gå i familjerådgivning och lär er att agera på det sätt ni tillsammans bestämmer fungerar för er.
    Precis, det är inte mammans fel att mannen inte kommunicerar och har ett gemensamt förhållningssätt med ts.
  • Anonym (Undrar)
    h8him skrev 2012-02-07 14:19:18 följande:
    Precis, det är inte mammans fel att mannen inte kommunicerar och har ett gemensamt förhållningssätt med ts.
    Applåder!  Hurra för biomamman! Hon leve!
  • h8him
    Anonym (Undrar) skrev 2012-02-07 14:22:23 följande:
    Ts, varför är du arg på henne när det är din man som begår de stora felen? Du verkar väldigt bitter tycker jag och du riktar ilskan åt helt fel håll.
  • BioBonus
    Anonym (Undrar) skrev 2012-02-07 14:22:23 följande:
    Hur var det nu med att agera vuxet i en sån här situation? Nu framställer du dig enbart som bitter och svartsjuk på biomammans ställning i din mans och ditt bonusbarns liv.

Du säger att biomamman skulle ändra uppfattning om hon fick höra din version? Tror du det? Att med din inställning till henne så skulle hon lyssna på dig och tänka att du har säkert rätt och hon har fel? Tror du inte att det kanske är precis just därför samarbetssamtal oftast är mellan enbart vårdnadshavarna...
  • Anonym (Undrar)
    h8him skrev 2012-02-07 14:25:06 följande:
    Ts, varför är du arg på henne när det är din man som begår de stora felen? Du verkar väldigt bitter tycker jag och du riktar ilskan åt helt fel håll.
    Nej är absolut inte arg på henne!
    Nej min man begår inte de stora felen! Han  begår inga fel, det är han som tagit kontakt med FR, det är han som vill ha ordning på familjelivet, det är han som vill slut på kriget om barnet, han vill få biomamman att börja samarbeta med oss istället för motarbeta!
    Nej Jag är inte bitter och vilken ilska då? Jag är jätteglad!
  • h8him
    Anonym (Undrar) skrev 2012-02-07 14:29:01 följande:
    Nej är absolut inte arg på henne!
    Nej min man begår inte de stora felen! Han  begår inga fel, det är han som tagit kontakt med FR, det är han som vill ha ordning på familjelivet, det är han som vill slut på kriget om barnet, han vill få biomamman att börja samarbeta med oss istället för motarbeta!
    Nej Jag är inte bitter och vilken ilska då? Jag är jätteglad!
    Det är din man som orsakar problemen i er familj!
  • Anonym (Kontroll)
    h8him skrev 2012-02-07 14:30:59 följande:
    Det är din man som orsakar problemen i er familj!
    Eller helt enkelt hon själv!
  • h8him
    Anonym (Kontroll) skrev 2012-02-07 18:00:13 följande:
    Eller helt enkelt hon själv!
    Det har du rätt i! Men mammans fel är det absolut inte att ts och mannen har problem hemma.
Svar på tråden Varför får inte styvförälder vara delaktig i tex. samarbetssamtal?