• Anonym

Tipsa mig om trevliga områden i Stockholm nära tunnelbana!

Jag och min man letar lägenhet (eller hus om vi kan hitta ett billigare). Vi har bott i Hägersten och trivts fantastiskt bra där. Dock har det blivit väldigt dyrt över åren

Våra önskemål är:

- Nära tunnelbanan och inte mer än 25 min till T-centralen. Annat lokaltåg går bra om det går hyfsat ofta. Inte pendeltåg.
    - Nära skog/vatten (antingen eller, men helst vatten)
    - Barnvänligt, med bra skolor och lekparker
    - Lugnt område utan stök och bråk
    - Priser på max 4.2 mijoner för 4 rok.

Tipsa mig så vi kan utöka vårt sökområde! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Tipsa mig om trevliga områden i Stockholm nära tunnelbana!
  • Magriffe

Sumpan, blå linje mot hjulsta. :) finns absolut lghtr under 4,2 milj (4 rok) fint att promenera runt lötsjön (och även råsundasjön i solna ligger brevid lötsjön) mycket fina parker för barn, lekparker. Friluftsområde i ursvik. Närhet till huvudsta i solna (där det finns utomhusbad, och agustendal h4 gård) endast 2 stationer med pendel till centralen, 10-15 min (gissar jag) med t-bana till centralen, buss 515 (går dygnet runt) till odenplan. Närhet till bromma blocks, solna c. Men allt man behöver finns annars i sumpans egna lilla c såklart. En egen stad. Ibland stängs "huvudgatan" av för ex. Kräftnatt, julmarknad etc. Finns massor av roliga loppisar (om man nu gillar att fynda coola möbler etc)

• Nemiia

Annars kan jag tipsa om hammarbyhljden, björkhagen, kärrtorp som jag tycker är lugna och fina områden samt nära nackareservatet där kan du lätt få en 4:a för 4,5 miljoner

• Anonym
    Magriffe skrev 2012-02-01 11:02:18 följande:
    Sumpan, blå linje mot hjulsta. :) finns absolut lghtr under 4,2 milj (4 rok) fint att promenera runt lötsjön (och även råsundasjön i solna ligger brevid lötsjön) mycket fina parker för barn, lekparker. Friluftsområde i ursvik. Närhet till huvudsta i solna (där det finns utomhusbad, och agustendal h4 gård) endast 2 stationer med pendel till centralen, 10-15 min (gissar jag) med t-bana till centralen, buss 515 (går dygnet runt) till odenplan. Närhet till bromma blocks, solna c. Men allt man behöver finns annars i sumpans egna lilla c såklart. En egen stad. Ibland stängs "huvudgatan" av för ex. Kräftnatt, julmarknad etc. Finns massor av roliga loppisar (om man nu gillar att fynda coola möbler etc)
    Låter härligt!. Jag vill bo i ett område med lite "småstadskänsla" som det är i Midsommarkransen. Vi har bott där i 7 år och verkligen trängt ihop oss för att slippa flytta. Vi skulle kunna låna lite mer och köpa i Aspudden, men det är så sällan de stora lägenheterna är till salu så man vet ju inte hur länge man får vänta på en sådan.
  • Anonym
    Nemiia skrev 2012-02-01 11:04:13 följande:
    Annars kan jag tipsa om hammarbyhljden, björkhagen, kärrtorp som jag tycker är lugna och fina områden samt nära nackareservatet där kan du lätt få en 4:a för 4,5 miljoner
    Bor du där? Kan du berätta lite om de områdena? Jag har aldrig varit där (men min man har åkt skidor i Nackareservatet på vintern och tyckte om det)
  • Anonym
    Nemiia skrev 2012-02-01 10:59:20 följande:
    Hade helt klart kunnat tänka mig att bo där själv om vi hade haft ekonomi att köpa.
    Ja, det såg jättefint ut. Vi vill gärna bor nära naturen, då vi båda är långdistanslöpare och min man simmar ute i princip från isen lossnar tills den lägger sig igen
  • Nemiia
    Anonym skrev 2012-02-01 11:05:42 följande:
    Bor du där? Kan du berätta lite om de områdena? Jag har aldrig varit där (men min man har åkt skidor i Nackareservatet på vintern och tyckte om det)
    Nej jag bor i sandsborg men det vill jag kanske inte riktigt tipsa om eller det är absolut helt okej men vi bor mot en vändplan och lastkaj och det kan bli lite stök på baksidan ibland men det är ju väldigt barnvänligt.

Dock bodde vi i en evac lägenhet under stambytet som ligger mer åt hammarbyhöjden till, där var det så otroligt lugnt och skönt och tyst! alla tre hammarby, björkhagen och kärrtorp ligger ju bara ca en kvart med t-banan från centralen med gröna linjen. Du har även nytorpsgärde med nytorpsbadet som är ett basängbad på somrarna (gratis) i närheten. Bor man i björkhagen så har ni nackareservatet som granne med skog, motionsspår m.m. samt att man kan gå hela vägen till hellasgården, vilket är fantastiskt. Alla dom här tre anses som närförorter och har ganska bra ryckte skulle tro att det är ungefär som där ni bor nu. Personligen gillar jag skarpnäckslinjen bättre än farsta linjen, bättre natur och mindre stök. Förlåt för stavfel har lite bråttom,
  • Anonym
    Nemiia skrev 2012-02-01 11:11:58 följande:
    Nej jag bor i sandsborg men det vill jag kanske inte riktigt tipsa om eller det är absolut helt okej men vi bor mot en vändplan och lastkaj och det kan bli lite stök på baksidan ibland men det är ju väldigt barnvänligt.

Dock bodde vi i en evac lägenhet under stambytet som ligger mer åt hammarbyhöjden till, där var det så otroligt lugnt och skönt och tyst! alla tre hammarby, björkhagen och kärrtorp ligger ju bara ca en kvart med t-banan från centralen med gröna linjen. Du har även nytorpsgärde med nytorpsbadet som är ett basängbad på somrarna (gratis) i närheten. Bor man i björkhagen så har ni nackareservatet som granne med skog, motionsspår m.m. samt att man kan gå hela vägen till hellasgården, vilket är fantastiskt. Alla dom här tre anses som närförorter och har ganska bra ryckte skulle tro att det är ungefär som där ni bor nu. Personligen gillar jag skarpnäckslinjen bättre än farsta linjen, bättre natur och mindre stök. Förlåt för stavfel har lite bråttom,
    Tack {#emotions_dlg.flower}
    Det låter jättemysigt. Ska kolla där (då blir maken glad, om han slipper åka över halva stan för att komma till skidspåret)
  • YokohamaNr2

Min bror bor i Nockebyhov och jag tycker också det är jättefint. Som sagt så har du judarnskogen runt hörnet men du har också jättenära till Nockebybron som då tar dig över till mälaröarna. Kärsön, Ekerö mm. där finns det ju hur mycket vatten och natur som helst

En annan kompis bor i Bromma Kyrk området, vet inte hur prisläget är men billigare än 'fina' bromma i varje fall. De trivs också jättebra

• Anonym (Årsta)

Årsta har nästan allt du söker (bra löpspår längs med vatten, småstadskänsla etc), dock är det ett byte fr Centralen. Buss alt tvärbana fr Gullmarsplan, Liljeholmen eller Årstaberg. Tar ca 20min. Det är dock rätt ont om fyror. Undvik Årstas enda sämre del, Valla Torg.

• Nemiia
    Anonym skrev 2012-02-01 11:13:35 följande:
    Tack {#emotions_dlg.flower}
    Det låter jättemysigt. Ska kolla där (då blir maken glad, om han slipper åka över halva stan för att komma till skidspåret)
    Så lite så, hoppas ni hittar nått bra. Kan även säga att det finns en hel del bra parker i närområdet också
  • alice85

Sköndal har allt du vill ha, utom tunnelbana! Men Sköndal är verkligen väldigt trevligt, nära drevviken och det är väldigt grönt, mycket natur och mycket barnvänligt. Bebyggelsen är varierad, ganska mycket låga lägenhetshus och små villor. Nackdelen är ju då att det inte finns tunnelbana, men det går bussar till hökarängen och gullmarsplan.

• Anonym (Årsta)
    alice85 skrev 2012-02-01 11:46:12 följande:
    Sköndal har allt du vill ha, utom tunnelbana! Men Sköndal är verkligen väldigt trevligt, nära drevviken och det är väldigt grönt, mycket natur och mycket barnvänligt. Bebyggelsen är varierad, ganska mycket låga lägenhetshus och små villor. Nackdelen är ju då att det inte finns tunnelbana, men det går bussar till hökarängen och gullmarsplan.
    Men det tar väl mer än 30min fr Sköndal till Centralen? Dessutom går väl bara Gullmars-bussen på vardagar? Då är man hänvisad till bussar till Hökarängen, Skarpnäck, Farsta och Norra Sköndal (för vidare färd med buss till Gullmars).
  • dealinda

Älskar också Sumpan. Nära till allt och jättebra med både bussar till solna/odenplan. pendeltåget, tunnelbanan, men snart även tvärbanan (??) jättenära till skogen men även till stan! Bor tyvärr inte kvar, men saknar verkligen sumpan ibland!

• Anonym

Tror inte Sumpan är så mycket billigare än Midsommarkransen...

• Hjärtefröjd

Vi bor i Björkhagen och trivs bara fint! Nära innerstan och samtidigt precis vid Nackareservatet. Tyvärr finns det få stora lägenheter i området, de flesta är 2-3 rok på 55-65 kvm.

• Anonym (Nära)

Ligger Alvik nära kristineberg

• Anonym (V)

Aspudden och Midsommarkransen är lugna och mycket barnvänliga områden med nära till badplatser, fina parker och 4H-gårdar. Om det är för dyrt så har du också lugna Hägerstensåsen ett par hållplatser bort med ett litet centrum och småstadskänsla. Det är fortfarande gångavstånd till allt som finns i Aspudden och Kransen. Det tar ca 15 minuter till T-centralen från Hägerstensåsen, där det är en blandning av lägenheter och villor.

• Anonym (V)

Örnsberg kanske är snäppet billigare än Aspudden, det är hållplatsen efter med ett litet ?centrum? som inte är så kul men det finns fina 40-talshus en bit från tunnelbanan. (Undvik AxelsbHägerstenshamnen är också fint men antagligen dyrare på grund av närheten till vattnet.

• Corrie

Tallkrogen och Gubbängen kanske, fast det finns inget vatten där, däremot skog.

Svar på tråden Tipsa mig om trevliga områden i Stockholm nära tunnelbana!