mammasgullar skrev 2012-02-13 13:26:52 följande:
Fast livmodern har ju inga problem att töja ut sig, då är det ju värre för livmodertappen, det är ju den som ska klara påfrestningen..
De håller väldigt bra koll på såna saker, min vän gick varannan vecka på ultraljudefter v14, när de började gå upp sämre i vikt blev det varje vecka, och tillslut 2ggr sista veckan innan de föddes i 31+4,
Barnen är nu 3 v och ser ut att få åka hem i veckan :)
Startar en fl tidigt kan man i de flesta fall förhindra,
Visst i v 25 är det ingen dröm att få barn, jag vet, men klarar man sig till 32 har barnet/barnen lika goda chanser i livet som om de vore födda i v 40 :) (komplikationsmässigt) :)
Det är sant. Jag försöker bara avråda eftersom jag upplever att många tar alldeles för lättvindigt på flerbördsgraviditeter och inte riktigt förstår riskerna. Och det är ett faktum att stor andel av neoplatserna upptas av tvillingfödda, för att inte tala om trillingfödda. Och att få en extremprematur är ingen lek. Jag vet av egen erfarenhet. Och att få tre extremprematurer måste vara oerhört jobbigt.
Därför tycker jag att man bör väga riskerna mot chanserna till fler graviditeter. Dvs är man 38 år eller äldre och har kämpat länge etc etc så skulle jag själv nog chansa på 3 ägg, absolut. Men om man är förhållandevis ung, har PCO och testar sprutor för andra cykeln med så pass bra stimuleringsresultat så kan inte jag se varför man ska chansa på trillingar. Med stor sannolikhet har TS god kvalitet och det ökar ju risken för att det faktiskt BLIR trillingar.
Nu har antagligen TS gått vidare från denna tråd för länge sedan.

Jag ville bara förklarar hur jag tänkte.