• ÖnskaTroHoppas

Riskera trillingar eller avbryta försöket???

Vi har kämpat med att bli gravida ett år pga PCO...Pergotime har inte fungerat för mig, så förra omgången fick jag gå över till Puregon-sprutor och jag fick ett jättefint ägg - dock ingen graviditet den gången.

Nytt försök nu och då har det inte gått lika bra med sprutorna, har fått höja dosen och helt plötsligt finns risken för trillingar...skulle ni våga chansa och ta ägglossningssprutan (med risk för trillingar) eller skulle ni avbryta försöket och börja om på nytt om några veckor? Vi har inga barn sedan tidigare...

• Svar på tråden Riskera trillingar eller avbryta försöket???
  • honeybunny78

Fast chansen att fler än ett ägg skulle släppa, befruktas, sätta sig och utvecklas bra är faktiskt ganska liten. Dessutom brukar läkare vara rätt restriktiva med att tillåta det om de anser chansen var stor för flerbördsgrav.

• minime85

Precis som honeybunny78 säger så verkar läkarna vara väldigt restriktiva vid "risk" för flerbördsgrav. och speciellt trillingar. Va på VUL imorse och då kom vi in på ämnet och där (RMC US Linköping) är det tydligen behandlingsstop/samlagsförbud om det finns "risk" för trillingar...

• Bliglin
    DuTrorAttDuVet skrev 2012-02-01 21:53:13 följande:
    2-3 månader på neo är väl bättre som förstföderska tycker jag :)
    Tja, om man tänker så kanske. Fast jag menade att livmodern ju inte då tänjts ut av todigare graviditeter, dvs chansen är större att man får gå längre med trillingar om man är omföderska än om man är förstföderska. Och risken med trillingar som förstföderska är att det sätter igång i vecka 25 och att alla inte klarar sig, eller någon/ra får svåra skador.
  • mammasgullar

Fast livmodern har ju inga problem att töja ut sig, då är det ju värre för livmodertappen, det är ju den som ska klara påfrestningen..

De håller väldigt bra koll på såna saker, min vän gick varannan vecka på ultraljudefter v14, när de började gå upp sämre i vikt blev det varje vecka, och tillslut 2ggr sista veckan innan de föddes i 31+4,

Barnen är nu 3 v och ser ut att få åka hem i veckan :)

Startar en fl tidigt kan man i de flesta fall förhindra,
    Visst i v 25 är det ingen dröm att få barn, jag vet, men klarar man sig till 32 har barnet/barnen lika goda chanser i livet som om de vore födda i v 40 :) (komplikationsmässigt) :)

• Bliglin
    mammasgullar skrev 2012-02-13 13:26:52 följande:
    Fast livmodern har ju inga problem att töja ut sig, då är det ju värre för livmodertappen, det är ju den som ska klara påfrestningen..

De håller väldigt bra koll på såna saker, min vän gick varannan vecka på ultraljudefter v14, när de började gå upp sämre i vikt blev det varje vecka, och tillslut 2ggr sista veckan innan de föddes i 31+4,

Barnen är nu 3 v och ser ut att få åka hem i veckan :)

Startar en fl tidigt kan man i de flesta fall förhindra,
    Visst i v 25 är det ingen dröm att få barn, jag vet, men klarar man sig till 32 har barnet/barnen lika goda chanser i livet som om de vore födda i v 40 :) (komplikationsmässigt) :)
    Det är sant. Jag försöker bara avråda eftersom jag upplever att många tar alldeles för lättvindigt på flerbördsgraviditeter och inte riktigt förstår riskerna. Och det är ett faktum att stor andel av neoplatserna upptas av tvillingfödda, för att inte tala om trillingfödda. Och att få en extremprematur är ingen lek. Jag vet av egen erfarenhet. Och att få tre extremprematurer måste vara oerhört jobbigt.

Därför tycker jag att man bör väga riskerna mot chanserna till fler graviditeter. Dvs är man 38 år eller äldre och har kämpat länge etc etc så skulle jag själv nog chansa på 3 ägg, absolut. Men om man är förhållandevis ung, har PCO och testar sprutor för andra cykeln med så pass bra stimuleringsresultat så kan inte jag se varför man ska chansa på trillingar. Med stor sannolikhet har TS god kvalitet och det ökar ju risken för att det faktiskt BLIR trillingar.

Nu har antagligen TS gått vidare från denna tråd för länge sedan. Jag ville bara förklarar hur jag tänkte. 
  • mammasgullar

Jo absolut jag förstår hur du tänker, mitt barn föddes i v 25, och det var jobbigt nog med 1 extremprematur,

Skulle precis som du, om jag vore ung nog överväga det andra alternativet, men om det vore sista chansen nog överväga att behålla.

• ÖnskaTroHoppas
    Nordanvinden08 skrev 2012-02-01 21:03:32 följande:
    Det finns det:) efter att nu ha fått hjälp i över 2år igen och efter ett mf och ett ma så är jag äntligen gravid igen i v11. Nu hoppas vi på en lillasyster el lillebror:) Och det mest otroliga är att kryper har kommit till spontant under en paus... Sådant som man bara läser om;)
    Uppdatera gärna senare hur det gått. Håller tummarna!!!
    Tyvärr, ingen graviditet. Tid för info-möte för IVF i början av maj...
  • Nordanvinden08

Åh va tråkigt!!! Jag vet att det är sjukt tufft!!! Det är ert första barn, eller hur? Går ni via landstinget nu? Vårt nästa steg var oxå ivf nu när jag blev spontant gravid( första gången stod vi oxå i kö...). Är det ert val att gå vidare med ivf nu? Får ni inte göra fler puregonförsök? Många frågor förlåt... Du väljer själv om du vill svara...
    Tänker på er!!!!

• Hemliga damen

Ramlade in här av en slump. Vi satte in tre. Två tog sig och en av dem delade sig så vi väntade tre. Ingen lek jag säga att få det beskedet vid 45 års ålder...var i valet och kvalet om vi skulle fixa tre och om de skulle fixa det som prematurer. Skulle vi reducera till två och var det en risk värd att ta?I vecka 11 fick vi reda på att graviditeten stannat av i v9. Så från att ha försöka ta till sig tre gick vi till att missta alla. Det gör ont. Nu maler vi hur vi ska göra. Vi har tre i frysen som svenska doktorn säger "kör" om. I Aten vill man testa dna-fraktioner, kardiotyp, immuntesta o s v. Själv vill jag bara köra huvudet i sanden, sätta in embryon 1 eller 2 och hoppas på det bästa. Det var första gången jag blev gravid på tredje äggonation IVF- försöket och första missfallet.

• Matilda03

En fråga bara, är det man själv som tar ägglossningssprutan? Så man får bestämma själv om man vill riskera trillingar eller inte?

• Nordanvinden08

Man tar själv sprutan, men i vanliga fall så får man inte ta den när man har 3stora ägg som kan lossna, man brukar tvingas avbryta...

• che71

Jag fick också 3 äggblåsor med Pergotime o förbud av läkaren att försöka (2 gånger blev det så)!
    Men eftersom nästa steg var IVF för oss (enligt läkaren) o jag är 40 år o har inga barn, så chansade vi andra gången...kändes som nu eller aldrig!
    Vi hade försökt i 1½ år.
    Jag blev gravid o vi gick på VUL i v 8 på ett annat ställe (snacka om att vi var nervösa!) men det var en liten därinne o hjärtat slog o allt var som det skulle, på dagen rätt storlek o allt!
    Men i v 11 fick jag missfall...mitt andra..(men det förra var i v 6 redan, för över 1 år sen)
    Så nu väntar jag på mens, så vi kan börja om igen - 3:e gången gillt!
    Vi ska nog chansa med Pergotime igen (har några paket kvar) på egen hand.
    Vissa får det utskrivet o får aldrig gå på kontroll VUL, så risken måste ju vara ytterst liten för trillingar!!
    Lycka till!!

Svar på tråden Riskera trillingar eller avbryta försöket???