Lärare- hur lång tid före BF går/gick ni på föräldraledighet?
Hej!
Mitt BF blev flyttat från 7/1 till den 1/5 vid RUL. Jag behöver hjälp med lite smarta tankar kring när det kan tänkas smart att gå på föräldraledighet? Jag är orolig för att eleverna ska drabbas, samtidigt som jag egentligen inte vill använda "i värsta fall" 4 veckor föräldraledighet i onödan utan bebis.
Om allt går som det ska kommer jag alltså föda någon gång kring 1/5 (+/-2 veckor).
Saker som påverkar:
1. Mina elever måste få en vikarie från "början" av min ledighet känner jag? Då är det antagligen bättre att jag säger "jag går 2 veckor före BF".
2. Jag är förstagångsföderska och har förstått att det är vanligt att man går över tiden- tänk om jag kommer att använda fyra veckor av min föräldrapenning utan att jag ens har någon bäbis hemma? Det vore så otroligt irriterande.
Är det vanligt eller ens "bra" att en lärare får chansen att vara flexibel med start av ledighet? Känner jag att jag inte behöver gå tidigare än 2 veckor så får jag dra ut på beslutet och hoppas på att skolan kan täcka upp?
Vi har påsklov vecka 14, så då hade jag tänkt arbeta med överlämningar. Jag kommer dessutom att "komma in" någon dag i slutet av maj för att sätta betygen gemensamt tillsammans med min vikarie.
Hoppas på kloka svar och kanske lite erfarenheter från någon med koll!
/M