• mittistan

Lärare- hur lång tid före BF går/gick ni på föräldraledighet?

Hej!

Mitt BF blev flyttat från 7/1 till den 1/5 vid RUL. Jag behöver hjälp med lite smarta tankar kring när det kan tänkas smart att gå på föräldraledighet? Jag är orolig för att eleverna ska drabbas, samtidigt som jag egentligen inte vill använda "i värsta fall" 4 veckor föräldraledighet i onödan utan bebis.

Om allt går som det ska kommer jag alltså föda någon gång kring 1/5 (+/-2 veckor).

Saker som påverkar:

1. Mina elever måste få en vikarie från "början" av min ledighet känner jag? Då är det antagligen bättre att jag säger "jag går 2 veckor före BF".

2. Jag är förstagångsföderska och har förstått att det är vanligt att man går över tiden- tänk om jag kommer att använda fyra veckor av min föräldrapenning utan att jag ens har någon bäbis hemma? Det vore så otroligt irriterande.

Är det vanligt eller ens "bra" att en lärare får chansen att vara flexibel med start av ledighet? Känner jag att jag inte behöver gå tidigare än 2 veckor så får jag dra ut på beslutet och hoppas på att skolan kan täcka upp?

Vi har påsklov vecka 14, så då hade jag tänkt arbeta med överlämningar. Jag kommer dessutom att "komma in" någon dag i slutet av maj för att sätta betygen gemensamt tillsammans med min vikarie.

Hoppas på kloka svar och kanske lite erfarenheter från någon med koll!

/M

• Svar på tråden Lärare- hur lång tid före BF går/gick ni på föräldraledighet?
  • MrsFlash

Hej!

Jag är lärare på gymnasienivå och nu väntar jag mitt andra barn. Den här gången hade jag otur och har blivit av med min fasta tjänst (för 1 ½ år sedan) och därför gick jag på ett vikariat nu som tog slut 15 januari. Jag väntar barn den 7 mars och därför bestämde jag mig för att gå på A-kassa fram till att barnet är fött och de tär det jag gör nu. 

Med mitt första barn så jobbade jag på gymnasiet och gick hem 3 veckor innan BF. Sedan var dottern en vecka sen, så sammanlagt var jag hemma 4 veckor innan barnet kom.

Det är väldigt skönt att tillåta sig själv att ta det lite lugnt, ordna och greja innan barnet kommer. Man blir tröttare och tyngre för var dag som går och jag tänker ibland att jag inte hade orkat arbeta så länge till om jag nu inte hade blivit arbetslös. Jag skulle rekommendera dig att gå hem minst 2 veckor innan BF. Tänk om barnet kommer runt den tiden, då har du inte haft mycket tid att ladda batterierna inför förlossningen. Om den sedan är sen så får det bara bli extra vila för dig.

Så resonerar iallafall jag, men det kan ju såklart vara andra som tänker annorlunda.

Lycka till!          

• mittistan

Tack så mycket för ditt svar!

Upplevde du att du kände dig lite "irriterad" över den där extraveckan eller var det mest skönt? Jag har inte så mycket krämpor (ännu), men kan tänka mig att det kommer krypande mer och mer.

Dessutom så pendlar jag lite mer än 1h med tåg enkel väg, det kanske också kommer kännas lite tungt mot slutet...

• Detan77

Hej! Jag är också gymnasielärare och väntar mitt andra barn 31/5. Jag har redan nu sagt till på jobbet att jag går hem två veckor innan beräknat datum. När jag fick min dotter gjorde jag likadant och då hann jag vara hemma tre dagar sen tyckte hon att det var dags att komma ut. Jag var så förberedd på att gå över tiden så jag kände att det blev lite snabbt. Jag tycker att det känns skönt att veta att vilket datum jag går hem och visst blir det lite långa dagar om man går två veckor över tiden, men ta den tiden och njut av att ta det lugnt. Det är ju jobbigt nog de där sista veckorna att det kan vara skönt att kunna vila upp sig ordentligt innan fördseln. Jag resonerar ju precis som Ms Flah, men ändå... Lycka till!!

• mittistan

Tack för ditt svar!

OK, då kanske jag ändå bör säga till om två veckor innan BF.

• MrsFlash

Jag upplevde inte att jag var irriterad över att jag hade fått en "onödig" vecka när jag gick över tiden. Dock är det ju inte så kul att gå över tiden överhuvudtaget - man vill ju bara träffa bebben! Men det var skönt att vara hemma när man är STOR och tung :)

Svar på tråden Lärare- hur lång tid före BF går/gick ni på föräldraledighet?