• ulle85

Resa med eller utan 1-åring? Hur hade du gjort?

Jag är så himla kluven just nu så tror ja blir tokig!!

Min sambo jag å ett kompispar till oss har länge pratat om att åka på charter i april-maj. Vi ska åka all inclusive å bara ha en härlig semester med avkoppling sol å bad.

Nu är det så att vi har en liten kille som fyller 1år i slutet på maj. Min sambo vill absolut inte ha med honom på semestern han säger att det inte blir någon avkoppling då. De kan ja hålla med om. En 1-åring får man ju springa efter en hel del.

Mina föräldrar och mina svärföräldrar kan dela på å ha killen när vi är borta. Båda bor på samma ort som vi. Han trivs som fisken i vattnet hos båda och har sovit över hos båda också...

Jag vet inte om jag skulle njuta av en semester utan min lille kille... Tvivlar inte på att han kommer ha det annat en kanon hos mina å min sambos föräldrar!

Kan tillägga att han är flaskbarn. Så har kunnat åka på lite ärenden å sånt från första början utan att ha bråttom hem... Så kanske inte har samma band mellan oss som man har med ett barn som ammats?! Vet inte...

Hur skulle du göra? Snälla hjälp mig! Är jag en dålig mamma om ja åker? Å va kommer alla andra å tro om mig?!

• Svar på tråden Resa med eller utan 1-åring? Hur hade du gjort?
  • ulle85
    Acelise skrev 2012-02-05 21:58:28 följande:
    Härligt att höra!

Ni har massor av kul att se framemot på resor med ert barn i framtiden!

Känner precis som min sambo gör. Känns mycket roligare att ta med sonen utomlands när man kan hitta på saker tillsammans med honom. Visst man kan hitta på saker med en 1åring. Men inte alls på samma vis som man kan göra med ett barn som är lite äldre...
  • Natulcien
    ulle85 skrev 2012-02-05 21:57:07 följande:
    Hör upp allihop!! Nu behöver ni inte kommentera mer. Inte för min skull i alla fall.
    Jag har bestämt mig, det blir ingen utlandsresa. Inte i år i alla fall...
  • zigne
    ulle85 skrev 2012-02-05 22:01:29 följande:
    Känner precis som min sambo gör. Känns mycket roligare att ta med sonen utomlands när man kan hitta på saker tillsammans med honom. Visst man kan hitta på saker med en 1åring. Men inte alls på samma vis som man kan göra med ett barn som är lite äldre...
    Men (visk visk) jag tycker du och pappan ska åka iväg och vila er en vecka och låta mormor rå om barnbarnet!! (skriv inte om det här på FL bara)
  • gugeligu
    Hör upp allihop!! Nu behöver ni inte kommentera mer. Inte för min skull i alla fall.
  • Maria222
    Ett klokt beslut.
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • evaoregon
    lillalflygiz skrev 2012-02-08 20:31:11 följande:
    Självklart, min 1, 5 åriga son ska på sin 6e utlandsresa i mars, so why not.

Massa bra tips;

blogg.alltforforaldrar.se/liniz/
    Kan du vara snäll och sluta med alla dessa inlägg om din blogg? 
  • Annsiss

Personligen tycker jag att det var jobbigare att börja lämna dottern på förskolan än då jag och mannen åkte iväg på en resa fem dygn (plus att jag inte hann träffa dottern då jag gick till jobbet dan effter så 6 dygn för mig) . Dottern var hos mormor och morfar och hade jätteskoj, jag har själv varit bortlämnad som barn och har inga hemska minnen av detta. Jag skulle inte vilja vara det andra paret som får med sig ett barn på resan.  

• mia maria
    evaoregon skrev 2012-02-09 15:37:29 följande:
    Kan du vara snäll och sluta med alla dessa inlägg om din blogg? 
    Bloggen är faktiskt toppen, o där finns en massa bra tips för resande småbarnsföräldrar, vilket jag tycker är utmärkt att tipsa om i trådar som denna!
  • gugeligu
    mia maria skrev 2012-02-10 09:14:33 följande:
    Bloggen är faktiskt toppen, o där finns en massa bra tips för resande småbarnsföräldrar, vilket jag tycker är utmärkt att tipsa om i trådar som denna!
    sr mest reklam.
  • Eofrysina

hmm har inte läst allt, men har just haft samma sorts dilemma. Jag har en son på 1.5 år och funderade på om jag skulle kunna lämna honom till ngn fyra dagar i maj. Mitt äldsta barn hade jag kunnat åka ifrån i samma ålder eftersom hon hade fått sova hos sin mormor några gånger redan innan hon blev 1.5, men sonen har bara sovit borta en natt sedan han föddes.

• mia maria
    gugeligu skrev 2012-02-10 10:17:30 följande:
    sr mest reklam.
    Ja det beror ju på vad man är intresserad av såklart, men för mig passar den bloggen perfekt, o jag ser inget fel i att vare sig göra reklam för sin blogg eller att göra reklam för diverse prylar eller upplevelser i sin blogg.

Men smaken är ju som baken, men jag tycker att det är onödigt att hoppa på någon i ett forum som detta, där alla till syvende o sist har ett o samma intresse, dvs resor!

Om man stör sig på en blogg så låt helt enkelt bli att läsa den!
  • evaoregon
    mia maria skrev 2012-02-10 11:39:35 följande:
    Ja det beror ju på vad man är intresserad av såklart, men för mig passar den bloggen perfekt, o jag ser inget fel i att vare sig göra reklam för sin blogg eller att göra reklam för diverse prylar eller upplevelser i sin blogg.

Men smaken är ju som baken, men jag tycker att det är onödigt att hoppa på någon i ett forum som detta, där alla till syvende o sist har ett o samma intresse, dvs resor!

Om man stör sig på en blogg så låt helt enkelt bli att läsa den!
    Du har mail.  Flört  Sådan reklam är inte tillåten.  Om man nämner sin blogg ett par ggr i ordentliga svar så är det kanske ok, men inte i massreklam där man skriver något kort och sedan tipsar om sin blogg.  Hur många ggr har hon tipsat om den bloggen?  25-30 ggr eller mer...  Nej, tack!  Jag tycker att bloggen är kass, men det är ju trevligt att någon gillar den.
  • mia maria
    evaoregon skrev 2012-02-10 16:04:28 följande:
    Du har mail.  Flört  Sådan reklam är inte tillåten.  Om man nämner sin blogg ett par ggr i ordentliga svar så är det kanske ok, men inte i massreklam där man skriver något kort och sedan tipsar om sin blogg.  Hur många ggr har hon tipsat om den bloggen?  25-30 ggr eller mer...  Nej, tack!  Jag tycker att bloggen är kass, men det är ju trevligt att någon gillar den.
    Ja alla har vi ju olika smak, o det är ju precis som det ska var!

Trist dock att haka upp sig på en reseblogg, när vi är här för att diskutera just resor!
    Ett ämne som inte borde bringa osämja mellan människor, utan snarare tvärtom!
  • evaoregon
    mia maria skrev 2012-02-10 16:50:33 följande:
    Ja alla har vi ju olika smak, o det är ju precis som det ska var!

Trist dock att haka upp sig på en reseblogg, när vi är här för att diskutera just resor!
    Ett ämne som inte borde bringa osämja mellan människor, utan snarare tvärtom!
    Jag blir irriterad när någon gör reklam för sin reseblogg gång på gång och det är jag inte ensam om.  Vad hade du tyckt om alla svaren bara hade hänvisat till sina olika resebloggar?  Tycker du att det är ok om någon i ett flertal inlägg gör reklam för sin egen resebyrå? 
  • evaoregon
    gugeligu skrev 2012-02-10 10:17:30 följande:
    sr mest reklam.
    Jag kollade nyss bloggen och alla länkar som jag klickade på fick mig att hamna hos Vingresor...Rynkar på näsan
  • Marstösen
    evaoregon skrev 2012-02-10 18:42:22 följande:
    Jag kollade nyss bloggen och alla länkar som jag klickade på fick mig att hamna hos Vingresor...Rynkar på näsan
    Anmäl att medlemmen gör reklam för sin blogg så får redaktionen avgöra.
  • evaoregon
    Marstösen skrev 2012-02-10 22:10:47 följande:
    Anmäl att medlemmen gör reklam för sin blogg så får redaktionen avgöra.
    Det har flera redan gjort och några av inläggen av bortplockade så jag hoppas detta spammande är slut nu.
  • Machapuchare

Skulle aldrig åka på semesterresa utan barnen. Har varit iväg på resa till sol och bad när de varit 1 år och det har varit underbart för oss som föräldrar och för dem. Finns massor av kul man kan hitta på tillsammans! 

• Karlaa

Har inte läst hela tråden. Men jag har förstått att en rekommendation är antal nätter per år barnet är, alltså i ert fall borde inte barnet lämnas av båda sina föräldrar mer än 1 dygn i sträck (om jag förstått det rätt). Därefter upplever barnet att ni har dött, inte kommer tillbaka och knyter an till de andra i dess närhet istället. Inte sagt att barnet kanske tar skada av det, men anknytningen gör. Kanske något att ta med i beräkningen i alla fall?
    Skulle personligen aldrig drömma om att lämna en sådan liten en hel vecka, barnet har inte er tidsuppfattning.

Vi åkte utomlands när sonen var 18 mån, gick hur bra som helst! Sa inte ett knyst på planet, badade nöjt i poolen osv. Han hade en alldeles underbar resa! Och nej, självklart blir det ju inte exakt som att åka utan barn. Men sådana resor kommer ju sen när barnen blir äldre. Livet blir ju lite annorlunda när man har valt att skaffa barn, tycker jag i alla fall.  

Svar på tråden Resa med eller utan 1-åring? Hur hade du gjort?