• Bittermandel

Någon som fått bedömningen "autistiska drag" vid en utredning?

Någon som har barn eller känner någon som fått bedömningen autistiska drag vid en utredning? Alltså inte diagnosen autism eftersom alla diagnoskriterier inte blivit uppfyllda. Vid vilken ålder har detta skett? Hur har det gått sedan?

Undrar för att jag har en dotter på 3 år som kanske ska utredas. Barnpsykologen har pratat just om autistiska drag.

Hasta la vista, baby..
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-02 11:50
    Kan tillägga att dottern är 3 år och 4 månader.
  • Svar på tråden Någon som fått bedömningen "autistiska drag" vid en utredning?
  • Litet My

Atypisk Autisn/Autismliknande tillstånd fick sonen.

Mao att han uppfyllde en del av kriterierna men inte tillräckligt för att få en hel diagnos.

Hans problem är samspelet och förståelsen i det, tex sa en flicka som han frågade en dag om de skulle leka NEJ, varpå sonen tolkade in det som att då gällde detta Nej alla andra dagar också, för hon hade ju sagt Nej en gång för en vecka sedan.

Impulskontrollen: Knycka saker i skåpen och saker som "bara händer"

Hålla sig på en lagom nivå: Dvs att han blir supertrött när han är med många andra barn och bör vila emellan annars spårar han ur och springer och skriker och kan inte bryta själv, dock har skolan jobbat riktigt bra med det.

Katastroftänk: En liten sak kan bli jättestor då sonen snurrrar vidare och vidare på det och till sist får ihop en borttappad strumpa till en stor katastrof.   

Lite specialintressen docm dock varierar, är det något som är intressant kan han hålla på i veckor och fördjupa sig i människokroppen, rymden osv, just nu är det den globala uppvärmningen som är intressant, känns lite udda för en 6 åring dock, men då kan han ALLT om det som är intressant.

Förutom det har han varit normal/tidig med i stort sett allt och lätt som bebis/småbarn.

• zenmamman

Min kille (3 år 3 mån) e i samma situation, kanske atypisk eller bara autistiska drag...Ingen diagnos ännu, det har gjorts grundläggande undersökning på honom.  Han fick bra resultat på kognitivt tänkaden, visuellt tänkande, men har dålig språkförståelse och svårt att uttrycka sig,( tex min,din, jag,du helt oklart), väldigt dålig i executiva förmågan, dvs att göra saker enligt uppmaning.... Tycker att han inte alls utvecklas språkligt just nu och det e helt klart att han har stora svårgheter med språkförståelsen.....

Vad händer när man får en diagnos, får man mer hjälp (typ verktyg att hantera problematiken på) då? Funderar mycket på hur man skall aktivera en passiv kille som han?  Har någon erfarenhet? Andra tips för att hjälpa till utvecklingen...ni med äldre barn och erfarenhet?

Bittermandel, hur går det? 

• Litet My
    zenmamman skrev 2012-04-09 14:20:06 följande:
    Min kille (3 år 3 mån) e i samma situation, kanske atypisk eller bara autistiska drag...Ingen diagnos ännu, det har gjorts grundläggande undersökning på honom.  Han fick bra resultat på kognitivt tänkaden, visuellt tänkande, men har dålig språkförståelse och svårt att uttrycka sig,( tex min,din, jag,du helt oklart), väldigt dålig i executiva förmågan, dvs att göra saker enligt uppmaning.... Tycker att han inte alls utvecklas språkligt just nu och det e helt klart att han har stora svårgheter med språkförståelsen.....

Vad händer när man får en diagnos, får man mer hjälp (typ verktyg att hantera problematiken på) då? Funderar mycket på hur man skall aktivera en passiv kille som han?  Har någon erfarenhet? Andra tips för att hjälpa till utvecklingen...ni med äldre barn och erfarenhet?

Bittermandel, hur går det? 

Här hände inte ett jota mer än att vi fick ett startpaket för Autism som vi faktiskt inte fick ut något alls av eftersom det man pratade om där var barn med svårare typer av Autism än vad sonen hade, tex pratade man mycket om tvång, rädsla för vatten, ickesociala vetenden osv där sonen var precis tvärtemot.

Habiliteringen var inte heller till stor hjälp eftersom de alltid lyckades glömma bort oss, senare kopplade förskolan in dem för att försöka få sonen över på en skola för barn med npf där både specielpedagogen och lärare undrar varför i hela friden han skulle gå där, då det främst är barn som är mycket utåtagerande och sonen inte alls är utåtagerande tex. Skolan har dock hjälpt till att tjaffsa på habiliteringen och varit ett stort föräldrastöd och jobbat på väldigt bra med sonen och han har lärt sig mycket men endå var det inte riktigt rätt för honom samt att det är supersvårt att träna på det sociala samspelet för sonen då han är livrädd för en del av de andra barnen så nu slussas han in i vanlig klass.

Mitt tips är att LIGGA PÅ habiliteringen om hjälp, verktyg och hjälpmedel. Finns säkert habiliteringar som är bra också men som vi upplever det så har vi fått läsa på själva och sedan tjata i månader på vad vi vill ha.    
  • Molly mus

Litet My: jag kan inte inboxa dig om jag är oinbjuden till ditt konto, eller? Är inte så aktiv på FL, och har glömt hur det funkar.

• Litet My
    Molly mus skrev 2012-04-09 21:47:29 följande:
    Litet My: såg just hur man gjorde! Återkommer!

Aha, vad bra...annars får du hojta för det kan vara något med mina inställningar som inte är som de borde =)
  • Marie-anne

jag har ej fått det med barn , men jag har fått det själv. jag fick min diagnos lindrig autism för 7år sedan

• Anonym (Hjh)
    Ronjami skrev 2012-02-02 10:57:19 följande:

Vi fick Autistska drag som en preliminärbedömning av skolpsykologen men senare diagnosen AS av bup. Det kan bara användas som komplement til en diagnos typ ADHD med autistiska drag.

Gammal tråd jag vet. Men min dotter fick idag bedömningen autistiska drag, så man kan få det utan att ha adhd. Hon har förvisso språkstörning men inte ens psykologen märkte att hon har det.
  • Anonym (Borderlina)

Jag har ofta fått höra detta, att jag skulle ha autistiska drag både av psykvårdspersonal och andra, men utredning visar inte på autism.

Ni som har sett mina trådar här på familjeliv, ni vet att jag är personlighetstörd och det märks säkert genom text med...men skulle ni säga att jag har autistiska drag?

.  

• Anonym (Hjh)

Vad innebär lindrig för dig?

Marie-anne skrev 2012-04-10 01:05:22 följande:

jag har ej fått det med barn , men jag har fått det själv. jag fick min diagnos lindrig autism för 7år sedan

• Anonym (Hjh)

Nyfiken på ni som har fått bedömning autistiska drag, hur fungetar livet för er? Min dotter får bekymmer med aktiviteter och kompisar vilket hon inte mår bra av.

Svar på tråden Någon som fått bedömningen "autistiska drag" vid en utredning?