zenmamman skrev 2012-04-09 14:20:06 följande:
Min kille (3 år 3 mån) e i samma situation, kanske atypisk eller bara autistiska drag...Ingen diagnos ännu, det har gjorts grundläggande undersökning på honom. Han fick bra resultat på kognitivt tänkaden, visuellt tänkande, men har dålig språkförståelse och svårt att uttrycka sig,( tex min,din, jag,du helt oklart), väldigt dålig i executiva förmågan, dvs att göra saker enligt uppmaning.... Tycker att han inte alls utvecklas språkligt just nu och det e helt klart att han har stora svårgheter med språkförståelsen.....
Vad händer när man får en diagnos, får man mer hjälp (typ verktyg att hantera problematiken på) då? Funderar mycket på hur man skall aktivera en passiv kille som han? Har någon erfarenhet? Andra tips för att hjälpa till utvecklingen...ni med äldre barn och erfarenhet?
Bittermandel, hur går det?
Här hände inte ett jota mer än att vi fick ett startpaket för Autism som vi faktiskt inte fick ut något alls av eftersom det man pratade om där var barn med svårare typer av Autism än vad sonen hade, tex pratade man mycket om tvång, rädsla för vatten, ickesociala vetenden osv där sonen var precis tvärtemot.
Habiliteringen var inte heller till stor hjälp eftersom de alltid lyckades glömma bort oss, senare kopplade förskolan in dem för att försöka få sonen över på en skola för barn med npf där både specielpedagogen och lärare undrar varför i hela friden han skulle gå där, då det främst är barn som är mycket utåtagerande och sonen inte alls är utåtagerande tex. Skolan har dock hjälpt till att tjaffsa på habiliteringen och varit ett stort föräldrastöd och jobbat på väldigt bra med sonen och han har lärt sig mycket men endå var det inte riktigt rätt för honom samt att det är supersvårt att träna på det sociala samspelet för sonen då han är livrädd för en del av de andra barnen så nu slussas han in i vanlig klass.
Mitt tips är att LIGGA PÅ habiliteringen om hjälp, verktyg och hjälpmedel. Finns säkert habiliteringar som är bra också men som vi upplever det så har vi fått läsa på själva och sedan tjata i månader på vad vi vill ha.