• DoloresDay

Bortopererad cysta och spolade äggledare

Hej!
    Jag har precis opererat bort en cysta på 8x5cm från min högra äggstock och spolat mina äggledare. Allt ska ha gått gra, chokladcystan tömdes och man kunde spara äggstocken (dom var lite osäkra på det innan operationen), det var heller inget stopp i mina äggledare.
    Jag och min man har försökt få barn i snart 1 år och jag känner mig fortfarnade orolig. Jag försöker att vara glad för att allt gick bra och att inga "fel" hittades, men om det inte är något "fel" varför blir vi inte gravida?
    Jag vet att det är många som inte blir gravida innom ett år, men jag börjar ändå att tappa hoppet lite.
    Finns det någon som har erfarenhet av detta? Någon som har opererat bort en cysta och blivit gravid efter det?
    Min läkare sa att cystan kan ha varit i vägen och orsak till att äggledaren inte "gungat" rätt och att vi därför inte har blivt gravida, men låter det inte lite konstigt? Om den ena inte kan "gunga" rätt så har jag ju en till som borde kunna prestera, eller?
    Nu känns det som jag svamlar, men det kanske finns någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Bortopererad cysta och spolade äggledare
  • MillaPo

Min läkare sa att cystor kan vara orsaken till att man inte blir gravid, behöver dock inte vara så men det som sagt kan vara så. Cystan kunde störa den normala ägglossningen tydligen.
    Jag blev gravid efter min första äggledarspolning dock slutade det i missfall. blev sen gravid efter andra äggledarspolningen o nu ligger lilla Aurora  3 månder gammal o sover sött brevid mig.

Lycka till o hoppas på operationen o spolningen har gjort susen!

• Anonym (hönan)

Du har helt rätt i att man klarar sig på en äggledare! Men ibland vill ju inte naturen ändå...
    Har också tagit bort en cysta. Man hittade inga andra fel på mig, inte heller på mannen. Såkallat oförklarligt barnlösa. Så det blev IVF ändå. Går och "ruvar" just nu som det så fint heter Flört (ser framför mig en höna på sitt rede)Skrattande
    Hoppas att du slipper IVF, önskar dig lycka till!

• Anonym

Tack för era svar!
    Det blev ingen graviditet denna månaden heller, men skam den som ger sig. Startar nu min första kur med pregotime.

Hönan: hoppas ruvandet slutar med ett + !!
    Fick ni börja direkt med IVF eller har du ätit några hormon kurer typ pregotime?

• Anonym (Orolig)

Hej!

Vi är i exakt samma situation som er! Jag ska åka in om några veckor för att operera bort en cysta på höger äggstock samt spola mina äggledare. Har en cysta på ca 4*4 cm och de kan inte garantera att de kommer kunna behålla min högra äggledare då den är "sjuk".

Är så sjukt nervös för op då jag och min sambo längtar efter barn, och försökt i ca1,5 år men det har inte blivit något...

Hur går det för er? Vad hände efter op? 

Svar på tråden Bortopererad cysta och spolade äggledare