Är detta normalt eller kan det vara autism eller nått?
Hej!
Jag har en son som snart är 17 månader som jag har börjat bli lite orolig för om allt är som det ska och om han utvecklas ordentligt. Han är född 6 veckor för tidigt om det har nån betydelse. Han har lite olika beteenden för sej som är lite udda, han kan tex sitta och gunga fram och tillbaka, både i soffan, i barnvagnen och matstolen, det är svårt att få honom att sluta o han kan va lite okontaktbar när han håller på med detta.
Han pratar inte ännu mer än gagga och massa andra ljud, det gör han dock hela tiden så det är inte så att han är tyst av sej, det ända han kan säga är mamma,det har han gjort sen han va 1 år men vet inte om han förstår vad det betyder direkt.
Han pekar inte på saker än och pekar man själv på något kan han titta dit men inte alltid. Peka ut kroppsdelar och sånt som man ska göra vid 18 månadewrskontrollen kan han inte alls göra, inte lampan och så heller.
Han lyssnar till sitt namn ibland, ibland inte. Men ofta tittar han ändå upp då man säger hans namn och sen kan han titta bort igen.
Vinkar kan han göra lite halvhjärtat ibland men inte direkt så att han tydligt vinkar, där emot sprattlar med båda armarna, ofta när han är glad.
Han leker bra med olika saker, sitter inte med samma grejjer allt för länge men förstår principen med enkla grejjer oftast bra och gör som man ska, dock när man tex bygger klossar eller tågbanor river han bara och slänger iväg grejjerna. Vet inte om detta är normalt? Han kan sitta själv och leka med saker kortare stunder.
Han går och springe romkring bra, det har han kunnat sen han va 1, så där är det inga problem, klättrar upp i soffan o på möbler, flyttar på stolar och sånt som han klarar av att flytta på.
Han är lite rädd för vissa grejjer som låter, tex dammsugaren, men vissa grejjer han tidigare varit rädd för har han kommit över och istället börjat skratta åt.
Socialt har han inga problem, täffar vi folk är han oftast glad, kan va lite avvaktande ibland. Ler ofta och skrattar o busar med folk ute, tex när man är o handlar.
Ögonkontakt och svarsleenden tycker jag att man får ofta, men inte alltid.
Han är inte särskilt mammig eller pappig och tyr sej inte till än direlt som man kan tänka att små barn kan göra, sitter hos en kan han men då mest när han är trött, är han pigg vill han mest klättra på än, drar en gärna i håret och bits men inte på ett aggresivt sätt utan mer som att han skojjar med än, fast man säger till honom, så skrattar han bara, vilket han ofta gör när man säger åt honom.
Han är för övrigt väldigt busig och glad och så, gillar att bli jagad, leka tittut o andra saker som han också förstår bra, att han ska gömma sej och så.
Söker reaktioner tycker jag också att han gör, ofta när han gör något han vet att han inte får kan han titta på än innan, sen kan han göra de och springa därifrån.
Har egentligen inte funderat särskilt mycket över detta innan jag började läsa på internet om det där gungandet och då kom in på autismsidor o så, och började då fundera över att det kanske va nått konstigt och började då fundera över andra symptom som stämde in lite.
Han har inte börjat på dagis än, tänker att det kanske kan ha betydelse. Vi träffar vuxna mycket, när vi träffar andra barn tycker han att det är roligt och verkar intresserad av andra barn ute och så.
Undrar mest om man ska varfa orolig eller om det låter normalt, ska självklart ta upp detta med bvc så fort vi kommer dit men frågar här sålänge.