resemamman skrev 2012-02-02 17:06:17 följande:
Hoppsan vad negativ du var! Små barn behöver oftast inte tryckutjämna alls då deras örongångar fortfarande är väldigt mjuka. Så oftast har småbarn inte alls ont av att flyga. Ser att artikeln du länkar till har motsatt info, men detta är vad jag hört.
Min erfarenhet är dessutom att barn som gråter på flyg gör det för att de reagerar på sina toknervösa föräldrar...
Jag kände att informationen på sidan har missuppfattats något. Jag arbetar för sajten som publicerat artikeln
Farligt att flyga med spädbarn?
Syftet med artikeln är inte att avskräcka föräldrar från att flyga med spädbarn,
utan bara att informera om vad man bör vara extra uppmärksam på, samt avliva vissa
myter, som t.ex. strålningsrisken mm.
Små barn kan inte tryckutjämna själva d.v.s. mekaniskt, vilket inte betyder att
spädbarns öron inte naturligt kan tryckutjämnas t.ex. när de dricker, förutsatt att
örongångarna inte är igensatta.
Jag ska se till att man förtydligar detta i artikeln.
Små barn har trängre örongångar och det är därför de också lättare får öroninflammationer. Men själv har jag flugit med mina barn från det att de var riktigt små.
Bara en gång, när min ena flicka var 4 år fick hon öronsmärtor under nedstigning.
En annan gång påbörjade vi en penicillinkur, 2 dagar innan vi flög och hon kände inte av sin
avtagande öroninflammation alls under flygningen (läkaren avrådde inte från att flyga efter att ha kontrollerat öronen).
Däremot fick hon inte doppa huvudet de första dagarna på semestern.
Men klart att det gör förfärligt ont att flyga oavsett om man är barn eller vuxen ifall tryckutjämningen inte fungerar... Det finns dock flera små knep man kan ta till för att underlätta tryckutjämningen.
På följande sidor hittar ni fler tips om det aktuella temat:
Öroninflammation barn - Finns ett stycke som ger tips kring flygresor och öroninflammation, liksom om man kan bada med öroninflammation.
Flyga med barn - En komplett guide.
Hoppa informationen är till användning och ställ gärna fler frågor...