• HSB

Resa med 4 mån bebis

Jag och min sambo ska åka till Turkiet med vårt barn en vecka i april, hon då är 4 månader.
    Det är ett 4 stjärnigt + hotell med all inclusive. Jag har läst på massa sidor om att flyga med barn och så..
    Är det något jag ska förbereda mig på som jag inte tänkt på? Jag ammar så mat är redan avklarat.
    Men har man solskyddskräm på en sån liten, eller räcker det med täckande kläder och skugga?

• Svar på tråden Resa med 4 mån bebis
  • EmilyB

Japp solskydd är viktigt
    Har du inte hört med BVC? Där får du ju ovärderliga tips. 

• HSB

Jag ska prata med bvc nästa gång jag ska dit. 
    Jag vet att det kan göra ont, har själv fått uppleva detta och då gick det inte bort på flera timmar.
    Det gör ju lika ont på ett barn som vuxen så isf kan man ju aldrig flyga.. 

• Lilla fjunet

Dom rekommenderar inte att man ska smörja in barn under 1 år, så jag hade nog skaffat bra tunna heltäckande kläder och en stor solhatt!!

• EmilyB
    HSB skrev 2012-02-02 16:14:43 följande:
    Jag ska prata med bvc nästa gång jag ska dit. 
    Jag vet att det kan göra ont, har själv fått uppleva detta och då gick det inte bort på flera timmar.
    Det gör ju lika ont på ett barn som vuxen så isf kan man ju aldrig flyga.. 
    Vi kan tryckutjämna det kan inte barn.
    Läs lite om hur barn har skrikit hela resan pga ont i öronen.
    Stör ju alla passagerare 
  • Lilla fjunet
    EmilyB skrev 2012-02-02 16:19:45 följande:
    Vi kan tryckutjämna det kan inte barn.
    Läs lite om hur barn har skrikit hela resan pga ont i öronen.
    Stör ju alla passagerare 
    Vad är du för en glädje dödare!!

Det är bara och amma när man startar och landar, då sväljer bebisen regelbundet och tryckutjämnar!!
  • resemamman
    EmilyB skrev 2012-02-02 15:56:59 följande:
    www.resamedbarn.eu/planera-resan/farligt-flyg.../

Jag hade själv inte flugit med ett litet barn då ev tryck i öronen gör så förbannat ont.
    Finns vuxna människor som gråter av smärtan, tänk då på ett litet barn.
    Men det är min personliga tanke. 
    Hoppsan vad negativ du var! Små barn behöver oftast inte tryckutjämna alls då deras örongångar fortfarande är väldigt mjuka. Så oftast har småbarn inte alls ont av att flyga. Ser att artikeln du länkar till har motsatt info, men detta är vad jag hört.

Min erfarenhet är dessutom att barn som gråter på flyg gör det för att de reagerar på sina toknervösa föräldrar... 
  • Sol

Jag har rest med barn många gånger. Yngsta har varit 3 månader när vi åkte till Gran Canaria. Enda gången någon av mina ungar har haft ont i öronen var äldste sonen när han var 16 månader och vi åkte till London. Han var förkyld och det var därför han fick ont men det bar bara under start och landning.  Det är alltså den enda gången av över 20 flygningar med ett, två eller tre barn.
    Det är supersmidigt att åka när man ammar. Försök att amma när ni lyfter och landar, har du tur så somnar dottern.
    Solskyddskräm är inte rekomenderat till barn under ett år. Täckande kläder och skugga är bra. Ta med en bra vagn med ordentlig suflett och en filt att lägga över så att det helt blir skugga i vagnen.

Åk!! Det kommer gå jättebra!!

Mamma till Leo januari 06, Sam april 08 och Bella mars 10.
  • Dixie

TS - vi flög med sonen när han var 2,5 mån - det gick jättebra! men det kan vara bra att ge napp eller amma vid start och landning, näsdroppar ska också hjälpa! 

ang solskydd - ingen solkräm på så små, men fördelen är ju att en 4 mån ligger där man lägger den och rör sig inte så mycket. parasol på vagnen tycker jag är jobbigt, jag har hellre något som denna;
    www.barngrottan.se/accessoarer/69-solskydd-till-barnvagn.html 

ta gärna med bärsele/sjal - bra att ha på flygplaysen! 

• Sol

Inför många flygningar är det okej att ha med sig barnvagnen ända tills det är dax att gå på planet, komma med flygbolaget.

• gugeligu

När vi flög med våran stora när hon var 8 månader var det relativt ok. när hon var år var det klart värre. 

emilyb: stör alla passagerare.. ja så är det när man åker med andra, man får liksom ta det. och jag tycker klart mer synd om barnet som har ont än de som blir störda av det

• Dixie
    Sol skrev 2012-02-03 18:49:08 följande:
    Inför många flygningar är det okej att ha med sig barnvagnen ända tills det är dax att gå på planet, komma med flygbolaget.
    det är inte flygbolaget utan flygplatsen som bestämmer om man får ha med vagnen till gate..........
  • miaskell

Vi hade inga problem när vi reste med vår 5 månaders. Vi reste också när hon var 6 månader. Inga reaktioner vid varken start eller landning. Hon var allmänt nöjd. Vi hade köpt öronproppar på apoteket som skulle fungera som tryckutjämnande. Sedan är det många som säger att man kan ge barnen en alvedon så att de är avslappnade vid flyget. Men förutom det tipset skulle jag råda er till att ha med solparasoll till vagnen, lätta kläder och solcreme. Det ska finnas någon som är godkänd för barn under 1 år.

• gugeligu
    miaskell skrev 2012-02-04 19:32:08 följande:

Vi hade inga problem när vi reste med vår 5 månaders. Vi reste också när hon var 6 månader. Inga reaktioner vid varken start eller landning. Hon var allmänt nöjd. Vi hade köpt öronproppar på apoteket som skulle fungera som tryckutjämnande. Sedan är det många som säger att man kan ge barnen en alvedon så att de är avslappnade vid flyget. Men förutom det tipset skulle jag råda er till att ha med solparasoll till vagnen, lätta kläder och solcreme. Det ska finnas någon som är godkänd för barn under 1 år.

vad skulle det vara? 
  • Gbgsmamma

Normalt får man ta med sig en paraplysulky till gaten medan en vagn som inte är helt ihopfällbar måste checkas in.

Dixie skrev 2012-02-04 19:10:24 följande:
    det är inte flygbolaget utan flygplatsen som bestämmer om man får ha med vagnen till gate..........

• Rocket Mania

Jag har rest massor med mina barn, tror yngsta var 2-3 veckor första resan och det har aldrig varit problem.

Amma vid start och landning så tryckutjämnar barnet (när hen sväljer) 

Sedan ska du inte smörja utan skydda med kläder och håller ur värsta solen mitt på dagen. Ta med några tunna bomullsfiltar att ha som skydd när du ammar osv

• Lisa RMB
    resemamman skrev 2012-02-02 17:06:17 följande:
    Hoppsan vad negativ du var! Små barn behöver oftast inte tryckutjämna alls då deras örongångar fortfarande är väldigt mjuka. Så oftast har småbarn inte alls ont av att flyga. Ser att artikeln du länkar till har motsatt info, men detta är vad jag hört.

Min erfarenhet är dessutom att barn som gråter på flyg gör det för att de reagerar på sina toknervösa föräldrar... 
    Jag kände att informationen på sidan har missuppfattats något. Jag arbetar för sajten som publicerat artikeln Farligt att flyga med spädbarn?
    Syftet med artikeln är inte att avskräcka föräldrar från att flyga med spädbarn,
    utan bara att informera om vad man bör vara extra uppmärksam på, samt avliva vissa
    myter, som t.ex. strålningsrisken mm.

Små barn kan inte tryckutjämna själva d.v.s. mekaniskt, vilket inte betyder att
    spädbarns öron inte naturligt kan tryckutjämnas t.ex. när de dricker, förutsatt att
    örongångarna inte är igensatta.
    Jag ska se till att man förtydligar detta i artikeln.

Små barn har trängre örongångar och det är därför de också lättare får öroninflammationer. Men själv har jag flugit med mina barn från det att de var riktigt små.
    Bara en gång, när min ena flicka var 4 år fick hon öronsmärtor under nedstigning.
    En annan gång påbörjade vi en penicillinkur, 2 dagar innan vi flög och hon kände inte av sin
    avtagande öroninflammation alls under flygningen (läkaren avrådde inte från att flyga efter att ha kontrollerat öronen).
    Däremot fick hon inte doppa huvudet de första dagarna på semestern.

Men klart att det gör förfärligt ont att flyga oavsett om man är barn eller vuxen ifall tryckutjämningen inte fungerar... Det finns dock flera små knep man kan ta till för att underlätta tryckutjämningen.

På följande sidor hittar ni fler tips om det aktuella temat:
    Öroninflammation barn - Finns ett stycke som ger tips kring flygresor och öroninflammation, liksom om man kan bada med öroninflammation.
    Flyga med barn - En komplett guide. 

Hoppa informationen är till användning och ställ gärna fler frågor...
  • Varvet

Vi flög till Thailand när dottern va knappt 3 månader. Gick jättebra! Hon sov nästan hela tiden. Väl där trivdes hon jättebra. En jättebra grej vi hade va en solskyddsfilt. Bra att hänga över vagnen som "tak", mellan suflett och handtaget. Bra när man skulle amma oxå.
    Vi smörjde henne faktiskt lite med solskyddskräm + att hon hade solskyddskläder. Bättre smörja än att dom bränner sig. Och hon fick inte en tillstymmelse till solbränna...!

Passa på att resa när barnet är litet och "orörligt". Mycket lättare! Nästa år när vi ska åka igen är hon 2 år och känns som det kommer bli en "svettigare" resa.

• Landar på fötterna

Planerar storstadsresa med 4 månaders.Tips om sulky att resa med? Ska vara lätt att fälla ihop och liggläge behövd nog för 4 månaders. Tänkte hitta begagnad att ha istället för vanliga vagnen som jag tror är krångligare att ta med och som jag inte vill ska bli skadad i transporten.

Svar på tråden Resa med 4 mån bebis