• JessikaSv

Fostervattensprov eller inte?

Hur går era funderingar när det gäller att göra fostervattensprov eller inte?
    Fyller 36 år i år, har två friska barn sedan tidigare och är orolig för att åldern ökar risken för att få ett barn som inte är helt frisk.
    Har därför funderat en del på att göra fvp eller inte, men det är så svårt att veta. Är ju samtidigt orolig för riskerna med själva provet, även om de riskerna är små.
    Någon som gjort fvp och som har ngt bra eller dåligt att tillägga på denna svåra frågan.
    Hör gärna alla kommentarer om detta, om man har gjort fvp, skall göra eller inte skall göra det. :)

• Svar på tråden Fostervattensprov eller inte?
  • JanaLiiN

En fundering. De saker du får reda på (Downs etc) är inte de saker jag skulle oroa mig mest för. De saker jag oroar mig för (autism, svåra CP-skador etc) kan man inte testa för.

• Lilla fjunet

Jag vet inte helt säkert, men jag tror att dom vill att man ska göra ett KUB-test (kombinerat UL och blodprov) först. Om det visar att man har en risk på 1/200 att få ett barn med DS så blir man erbjuden ett FVP. Vet inte om man kan få FVP direkt....

• SilverEmma

Det beror väl på vad du vill göra med resultatet.

Jag vet att jag hade gjort abort om provet visat något avvikande så för mig var det värt risken. Jag var "bara" 26 och 27 när jag gjorde det. Gjorde FVP direkt istället för KUB/NUPP då inga siffror hade varit bra nog för mig ändå.

• vixtoria

Jag var 39 med tredje barnet och gjorde moderkaksprov direkt, utan nupp/kub först. Risken för allvarliga kromosomavvikelser (inte bara Downs utan trisomi 13 och 18 som är mycket värre) är ganska hög när man närmar sig 40 så det kändes bra för mig att kolla det.
    Vid 36 valde jag att göra bara nupp. Men några garantier för friska barn kan man ju aldrig få.

• AKJ71

Jag fyllde 40 för några månader sedan och är gravid med andra barnet.
    Vi har en son som nyligen fyllde 2 år och när jag var gravid med honom gjorde vi KUB-test och fick då resultatet 540 (ungefär) för Downs syndrom vilket räknas som låg risk och blev därför inte erbjuden fostervattensprov. Jag var i valet och kvalet om jag ändå ville göra fostervattensprov (men fick göra det ändå om jag ville såklart) och hade jätteångest men vi valde att nöja oss med KUB efter mycket mycket vånda.

Igår gjorde vi KUB-test igen och fick då resultatet 578, dvs. också ett lågrisktal, men jag känner mej jätteosäker ändå. Jag vill egentligen göra fostervattensprov men är jätteorolig eftersom jag inte vill få missfall om barnet är friskt, vilket såklart kan hända.

Jag grubblar ihjäl mej...

• JessikaSv

Ja det är jättesvårt...
    Jag vill så klart veta om bebisen är frisk (med de tester man kan ta iallafall) Men OM man skulle få missfall och barnet var friskt, då hade jag inte klarat ut det känner jag. Så himla svårt!
    Samtidigt är ju riskerna små egentligen, men trots allt finns de där och allt kan hända. Usch jag har också sådan ångest hur vi skall göra. :(

• pixie

En bekant till mig gjorde KUB testet och fick 1 på 52. Hon valde att avstå fostervattensprov pga av missfallsrisken.
    Hon är 36 år. Har idag en fullt frisk flicka
    Viktigt att ta till sig är VAD ska du göra med ditt provsvar och vad innebär riskerna med ett fostervattensprov.

• zika

Är själv 37 år och gravid med 3e barnet. Vi har valt att inte göra fvp eller kub. KUB tycker jag personligen är helt värdelöst då man kan få superbra siffror men ändå få ett barn med kromosomfel. Vad säger att mitt barn inte är det där 1000e barnet....

Fvp har vi avstått från då vi anser att barnet är välkommet som det är och downs som det är störst risk för är inte det värsta jag kan tänka mig. då tycker jag förlossningsskador som svåra CP-skador etc är värre. Dessutom hade jag inte klarat att föda fram ett dött barn i v 15-19 efter ett fvp.

Jag tycker att varje par måste sätta sig ner och diskutera vad som är bäst för deras familj. Ingen ska döma någon annan för deras val.     

Anja 2004 Olle 2006. Älskade underbara!
  • vixtoria

Jag tycker också att det är viktigt att ta reda på aktuella siffror angående missfallsrisken vid fvp/mvp. Jag är kontrollfreak, så innan mkp kände jag mig tvungen att läsa ALLT som fanns att hitta på alla språk jag kan angående missfallsrisken vid dessa prov (jag läste då artiklar i medicinska tidskrifter och liknande, absolut ej internetforum eller artiklar i dagstidningar etc). Och jag upptäckte att den informationen som svenska mvc ger är lite ålderstigen, statistiken baserar sig delvis på ganska gamla siffror. Tekniken och erfarenheten hos läkare förbättras ständigt, och speciellt för mkp, det nyare av de två proven, så är bilden man får av svenska mvc kanske inte helt korrekt. Missfallsrisken är förmodligen åtskilligt lägre nuförtiden än de 1-2% som svenska mvc säger.

Svar på tråden Fostervattensprov eller inte?