• kristall

vill stå själv på huset p.g.a högre inkomst !!!!!

Min kille vill skriva över hela huset på sig själv för att han får mera pengar än mig,vi står 50/50 nu.Jag har alltid tjänat nästan hälften av vad han får,jag ca 11.000 & han 21.000. Jag har aldrig kunnat bidra m rustning & stora projekt eftersom vi inte har gemensam ekonomi.Vi delar på alla räkningar som har med huset att göra & vad som ingår där.Sen har jag bara till bensin,mat,cigaretter sen är mina pengar slut.Jag kan aldrig unna mig något alls medans han kan köpa ungefär vad han vill & när han vill.Han sa till mig att nu får det vara slut på välgörenheten !!!!!!!!!!!!!.......

Vi har varit tillsammans i 18 år & har en dotter på 3 år.
    Vi har helt olika åsikter när det gäller pengar & värderingar om livet.

Jag anser att om man får in mer pengar bidrar man också med mera,& att andra faktorer spelar roll så som vad man tar hand om i hemmet.Jag har alltid fogat mig efter hans arbetssitvation om han jobbar natt,kväll,helg eftersom han jobbat lite olika,det är mestadels jag som tagit hand om barnet.
    Jag vill inte att hon ska växa upp i ett hem där det är så ojämlikt,att man är mindre värd för att man tjänar mindre.

Nu känner jag så här: jag vet inte om jag vill bo kvar längre när han har en sån här syn & jag vet heller inte om jag skulle klara att stå i lägenhet......

ag
  • Svar på tråden vill stå själv på huset p.g.a högre inkomst !!!!!
  • La Lola

"Nu känner jag så här: jag vet inte om jag vill bo kvar längre när han har en sån här syn"

Precis vad jag tänkte. Jag hade flyttat direkt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • gravid

Efter 18 år säger han så??!!

Mycket lustigt kan jag tycka...

• Philippa

Hur har du stått ut med detta tänk i 18 år???

Jag hade blivit ensamstående illa kvickt.... 

• Butterscotch

Det ska du INTE gå med på. Jag förstår om du vill lämna, det skulle jag också vilja om min man betedde sig sådär. Ni har haft ett upplägg där du tagit hand om hem och barn och han har kunnat jobba som han vill, det är ju värt en hel del. Han hade säkerligen inte kunnat ha de inkomster han har om han hade behövt ta hand om ett barn samtidigt. Jag tycker för övrigt att det låter lite bisarrt att du betalar 50% av alla kostnader, samtidigt som ni har ett boende som är för dyrt för dig. Om han/ni vill att båda ska betala 50% så får ni väl flytta till något billigare, annars tycker jag att det är rimligt att den som tjänar mest också betalar mest. Man måste liksom välja.

• Lillibet

Låter lurt ,det är inte så att han planerar göra slut och vill lura till sig huset. Passa dig du kommer ju inte få ut ett öre av huset om du går med på det om ni skulle någon gång skiljas. GÖR DET INTE.

• sextiotalist

Varningsblinkers går på max. Nej, gå inte med på det. Vill han ha halva huset, så får han köpa ut det. Som du skriver, gemensamma kostnader, gemensamt ansvar, då kan man göra som vi (som inte har gemensam ekonomi) vikta det man betalar. Du betalar1/3 han 2/3. Så har vi gjort de perioder våra inkomster varit ojämna.

• Lumo

Då måste han som sagt köpa ut dig. Begär isf en riktig värdering av flera mäklare vad de tror värdet är idag. Sedan får han köpa ut dig. Och då får du ju i alla fall massa pengar över.

Men jag skulle absolut se varningslampor. Tänker han dumpa dig eller? O vad vill han vinna på att slippa "välgörenheten"? Han har ju redan lyckats med att få dig att känna dig som skit, vet han ens om det?

Jag tycker man delar på utgifterna så att man får ungefär samma summa kvar när allt är betalt. Ev betalar man en viss procent, säg att båda lägger 70% i gemensamma potten.

• Binan

De är ingen välgörenhet, de är gemenskap!

Håller med de andra här om att de är en självklarhet att man hjälps åt i en familj.

Tycker inte du ska gå med på att skriva över huset!

Sätt ner foten och berätta vad du tycker är rätt i denna situation. Vill han verkligen dela allt 50/50 då ska ni verkligen göra de. Han ska göra hälften hemma ta barnet hälften av tiden mm då kanske han ser hur mycket du gör för att han ska få tjäna så mycket pengar.

Lycka till!

• Ziindlaa

Ursäkta men jag fattar inte hur man ens kan resonera som din man gör, har läst flera trådar som indikerar på samma sak. Hemma hos oss tjänar mannen dubbelt så mycket som mig han får även lön två gånger i månaden. Han betalar alla räkningar osv mina pengar går till fritid, mat och sparande (för oss båda). Nu blir jag snart mamma ledig och får en usel föräldrapenning pga att jag studerat i tre år, men min man säger att vi fortsätter som vi gjort för han jobbar ju på jobbet och jag kommer "jobba" hemma med vårt barn. Lägenheten har jag betalt kontant men nu när vi är gifta så är de bådas och indirekt så är det ju även min mans på grund av att han betalar hyran. Jag ser till så han har mat på bordet och rena sängkläder så han kan sova gott och vara mätt för att orka jobba...osv osv det jag vill säga är att vi drar båda vårt strå till stacken oavsett inkomst, vi skulle inte ha det så här bra utan varandra. Är övertygad om att ni också skulle ha det så om din man släppte tanken på mitt och ditt. Ps skulle min man vilja skriva över huset på sig själv efter 18år hade jag befarat att en skilsmässa var nära från hans del

• kristall

Det som jag skrivit är bara en liten del av kakan men detta m huset är det som kommit upp nu när lånen ska skrivas om.....

Han har alltid tyckt att han varit värd huset mera p.g.a utgifter,förra året ville han sätta 80% på sig & 20% på mig men då sa jag att han lika gärna kunde sätta 100% på sig själv....
    Förra ggn på banken säger han helt plötsligt: att han står på lånen & de kan ta bort så jag slipper betala ett tag frammåt........(jag hade nyss börjat jobba & innan det varit hemma 1 år m barnet)
    Varför just då & inte då jag gick hemma ??? 

Denna gången sa jag att han kunde sätta100% & att jag letar annat boende....    

Hur ska du ha råd m egen lägenhet när du inte ens har betalat av bilen(som han köpt)som jag har betalat hälften av.... 

Att han skulle vara otrogen eller skaffat en annan har jag lite svårt att tro då han haft diskbråck 1½ år & mått väldigt dåligt...... då han inte ens orkat medsig själv.

Ja hur som helst sitvationen är väldigt märklig....

• ViVäntarLois
    kristall skrev 2012-02-03 10:27:42 följande:
    Det som jag skrivit är bara en liten del av kakan men detta m huset är det som kommit upp nu när lånen ska skrivas om.....

Han har alltid tyckt att han varit värd huset mera p.g.a utgifter,förra året ville han sätta 80% på sig & 20% på mig men då sa jag att han lika gärna kunde sätta 100% på sig själv....
    Förra ggn på banken säger han helt plötsligt: att han står på lånen & de kan ta bort så jag slipper betala ett tag frammåt........(jag hade nyss börjat jobba & innan det varit hemma 1 år m barnet)
    Varför just då & inte då jag gick hemma ??? 

Denna gången sa jag att han kunde sätta100% & att jag letar annat boende....    

Hur ska du ha råd m egen lägenhet när du inte ens har betalat av bilen(som han köpt)som jag har betalat hälften av.... 

Att han skulle vara otrogen eller skaffat en annan har jag lite svårt att tro då han haft diskbråck 1½ år & mått väldigt dåligt...... då han inte ens orkat medsig själv.

Ja hur som helst sitvationen är väldigt märklig....
    Men om ni idag äger huset tillsammans så har ju du rätt till halva marknadsvärdet om ni skriver över huset på honom! 

Om han sen anser att han har sysslat med "välgörenhet" (vilket enligt mig är bullshit inom en familj) så får han väl helt enkelt inse att han fattade ett dåligt beslut som inte tänkte på det innan. Reglerna är ändå att du har rätt till halva huset, en rättighet du absolut inte ska ge upp när du till på köpet har tagit hand om gemensamt barn.
  • kristall

Ja det gemensamma barnet är 3 år & det är inte mycket han har tagit ansvar för henne inte.Men de andra 15 åren så är det ju annat man gjort,allt handlar ju inte om pengar hela tiden & jag kommer från en familj där det inte varit så fett varken m mat eller kläder.

Jag tycker ju inte jag ska behöva be om pengar när mina tar slut.
    Ibland undrar jag om det är mig det är fel på & att det ska vara såhär........ eftersom jag inte vet annat & samtidigt blir jag förbannad att jag låter han hållas & inte bara säger att: nu är festen slut..... thats it........
    Men det är väll det man är van vid som man inte vill lämna.....nääää usch jag vet inte....
    Jag är fan 40 år & orkar inte hållas m denna skiten längre....
    Bäst för mig att börja leva & få visa mitt barn hur hennnes mamma ska må istället för detta....

• Magnus 552

Gissar på att ert problem egentligen är något helt annat än "vill stå själv på huset p.g.a högre inkomst". Har man valt att leva tillsammans, har barn och hus, då måste i min värld ekonomin vara gemensam. Det ska vara ett förhållande, inte två singlar som lever ihop med gemensamma utgifter.

Så här gjorde vi och efter det diskuterades aldrig pengar mer. Jag tjänar mer, hon mindre. För exemplets skull tar vi samma summor som du skrivit 21000 resp. 11000 .

Först räkna ut alla högst personliga räkningar (t ex egen mobil, CSN, egna lån eller sånt).  Dra av dessa från lönen. Låt säga 1500 resp 1000 = 19500 resp 10000.

Räkna ut månadssnitt på alla gemensamma räkningar (hus lån, tv, vatten/avlopp barnomsorg, el, bil, mat etc). Låt säga 19500 kr

Addera lönerna med varandra (19500+10000 = 29500 kr) dra bort gemensamma utgifter 29500 - 19500 = 10000 kr kvar. Dela detta på 2.

Summa exakt 5000 kr kvar per person.

• Magnus 552

glömde tillägga i uträkningen.

Den som tjänar 21000 kr sätter in (21000-1500) =  14500 kr på ett gemensamt konto
    Den som tjänar 11000 kr sätter in (11000-1100) =   5000 kr på ett gemensamt konto

betala från detta konto. Jag gjorde det ännu mer avancerat, men detta är grunden i alla fall.

Svar på tråden vill stå själv på huset p.g.a högre inkomst !!!!!