• Anonym

Hjälp! Mitt barns bonusmamma har sina egna barn LVU:ade..

Hjälp mig alla gulliga FL:are..
    Mitt barn bor varannan vecka hos mig o pappa. Fungerar ganska bra, trots att jag o pappa inte är helt överrens. Barnet är understimulerat och sover dåligt hos pappa men jag försöker verkligen att inte lägga mig i, utan låter de ha sina rutiner..
    Nu har pappan skaffat en ny sambo, som mitt barn gillar. Jag har tyckt detta va jättebra fram tills igår när jag fick reda på ryktesväg att hon har två barn som är familjehemsplacerade, och hon har endast umgänge med dem varannan helg.
    Jag tvivlar inte på att detta är sant, men jag vet såklart inte anledning till placering o.s.v så jag vet ju inte heller om detta är något som påverkar mitt barn.

MEN jag vet att det inte alls känns okej att hon inte får träffa sina egna barn men hon tar hand om mitt varannan vecka. Det känns fruktansvärt olustigt. Detta är heller ingenting jag kan prata med mitt ex om.
    Snälla hjälp mig, hur jag ska gå vidare.
    Jga har tänkt att ringa familjerätten men förstår såklart att dom har sekretess och dessutom känns det dumt att ringa o säga att jag har "hört" detta, oavsett om jag tror¨på det eller inte.

Hur hade ni gjort i min situation?

• Svar på tråden Hjälp! Mitt barns bonusmamma har sina egna barn LVU:ade..
  • Anonym
    Louise1981 skrev 2012-02-03 16:35:32 följande:
    Känns väldigt märkligt. Du skriver först skvaller. Sen vet du att det är så! Känns väldigt märkligt.

Jag skrev aldrig skvaller utan att jag hade hört det på ryktesvägar och det står jag fast vid då jag inte har pratat med mitt barns bonusmamma personligen. Men det är en väldigt nära vän till mig som sagt det, hon har ingen anledning att ljuga för mig o jag litar på henne så därför är jag ganska säker på att det är sant..
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-03 15:45:15 följande:
    För det första: Ryktesvägar att barnen är LVU placerade För det andra: Du har ingenting med detta att göra lika lite som styvmamman har med ditt barn För det tredje: Barnets biopappa har ett föräldraansvar och du har sett att det verkar funka bra ända tills du får höra ryktet om hennes barn! LVU kan bero på olika saker och det är väl super att mamman fått hjälp om det är så, det vore värre om det fanns problem och ingen hjälp från myndigheter mm... Ta och prata ut med pappan om din oro istället, var rak på sak men inte fördömande!

Tråkigt att du tycker så, jag anser att mitt barn är mitt ansvar alla veckor, o det hoppas jag definitivt pappan tycker med.
  • Louise1981
    Anonym skrev 2012-02-03 16:46:44 följande:
    Jag skrev aldrig skvaller utan att jag hade hört det på ryktesvägar och det står jag fast vid då jag inte har pratat med mitt barns bonusmamma personligen. Men det är en väldigt nära vän till mig som sagt det, hon har ingen anledning att ljuga för mig o jag litar på henne så därför är jag ganska säker på att det är sant..
    fast rykte & skvaller är i princip samma sak. Ja hon kanske har fått reda på det av någon innan hon berättade för dig.
  • Anonym

O

Anonym skrev 2012-02-03 16:37:51 följande:
    Men om hon nu är så öppen om att barnen är placerade så är det säkert ingen hemlighet varför de är det heller... Varför frågar du inte din "säkra källa" för garanterat vet hon om mamman är så öppen om det som du påstår.

Min kompis hade självklart inte velat fråga om nya sambon inte berättade själv vilket hon inte gjorde..
  • Anonym (soc.)
    Anonym skrev 2012-02-03 16:50:45 följande:
    O
    Min kompis hade självklart inte velat fråga om nya sambon inte berättade själv vilket hon inte gjorde..
    Kom nu ihåg TS att det kan finnas många skäl till att hennes barn är LVUade, som inte med automatik innebär att hon på nåt vis är en fara för dina barn.

Om man nu skulle tänka sig några extremfall som att de är LVUade för att de varit misshandlade eller utsatt för andra övergrepp, så är det givetvis olämpligt för barnen att bo tillsammans med henne, men om du inte vill prata med henne eller ditt ex. så är faktist enda sättet att få klarhet att vända sig till socialtjänsten, som då får kännedom om att hon lever tillsammans med andra barn tidvis och då kan göra en bedömning om hon på nåt vis kan utgöra en skada för dina barn. Socialtjänsten kan givetvis aldrig berätta för dig varför hennes barn är under LVU vård, men du kan i alla fall få en indikation på om de på nåt vis anser det olämpligt eller om de i såna fall skulle vilja sätta in nån slags stödinsats under den tiden dina barn är hos pappan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-03 16:50:45 följande:
    O
    Då är hon inte så öppen om det som du ville få oss att tro.
  • Anonym
    Anonym (soc.) skrev 2012-02-03 17:04:36 följande:
    Kom nu ihåg TS att det kan finnas många skäl till att hennes barn är LVUade, som inte med automatik innebär att hon på nåt vis är en fara för dina barn.

Om man nu skulle tänka sig några extremfall som att de är LVUade för att de varit misshandlade eller utsatt för andra övergrepp, så är det givetvis olämpligt för barnen att bo tillsammans med henne, men om du inte vill prata med henne eller ditt ex. så är faktist enda sättet att få klarhet att vända sig till socialtjänsten, som då får kännedom om att hon lever tillsammans med andra barn tidvis och då kan göra en bedömning om hon på nåt vis kan utgöra en skada för dina barn. Socialtjänsten kan givetvis aldrig berätta för dig varför hennes barn är under LVU vård, men du kan i alla fall få en indikation på om de på nåt vis anser det olämpligt eller om de i såna fall skulle vilja sätta in nån slags stödinsats under den tiden dina barn är hos pappan.
    Haha, du menar att soc skulle frångå tystnadsplikten och tala om för ts om vilken oro de får av vad ts berättar? Charmigt, men inte helt ovanligt att soc gör även sådana grova felaktigheter!
  • WhoKnows

TS! Jag förstår din oro fullt ut, skulle själv bli fundersam, två barn som är LVU:ade det är inte normalt i mina ögon.
    Det går att begära ut domar från tingsrätten där du sen kan se varför dom är placerade, då vet du iaf vad denna kvinna "går för". Och när du ändå är igång och tar ut LVU domarna så fråga om allt som finns på denna kvinna. (ta reda på vart hon bott dom senaste åren och ring den domstol som tillhör staden hon har bott/bor i.)

En annan sak som slog mig när jag läser denna tråd är att många skriver att denna kvinna troligen inte alls är farlig för barn.... men vart tog då resonemanget om att soc inte alls tar barn på lösa grunder vägen.....i lvu trådar brukar det alltid stå/övertygas om att det ska så himla mycket till att soc tar barn....

Någon skrev oxå att eftersom hon har umgänge med barnen varannan helg så finns inget skyddsbehov... det där stämmer inte, inte alltid soc skyddar barn från våldsamma eller på annat sätt olämpliga föräldrar med tex bevakat umgänge.

• Anonym (soc.)
    Anonym skrev 2012-02-03 17:21:19 följande:
    Haha, du menar att soc skulle frångå tystnadsplikten och tala om för ts om vilken oro de får av vad ts berättar? Charmigt, men inte helt ovanligt att soc gör även sådana grova felaktigheter!
    Läs om läs rätt...
  • Anonym
    Anonym (soc.) skrev 2012-02-03 17:35:39 följande:
    Läs om läs rätt...
    Markerade till och med var du beskrev att soc skulle frångå tystnadsplikten så var så god och läs om och läs rätt..
  • Anonym (soc.)
    Anonym skrev 2012-02-03 18:17:13 följande:
    Markerade till och med var du beskrev att soc skulle frångå tystnadsplikten så var så god och läs om och läs rätt..
    Men kära nån.....När jag skrev "indikation" så menade jag alltså att för TS så skulle det vara en indikation på att det kunde vara olämpligt för barnen att vistas tillsammans med pappans sambo OM det vore så att de inledde utredning efter en eventuell orosanmälan från TS sida, på samma sätt som att om socialtjänsten INTE agerade så voro det en indikation på att det inte var nån fara för hennes barn. Jag är ledsen, men jag kan nog inte uttrycka mig mer pedagogiskt än vad jag nu gjort. Om du på nåt vis blandar ihop detta med att socialtjänsten då skulle bryta sekretessen så får du nog be nån annan förklara på ett bättre sätt än vad jag tydligen är kapabel till.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-03 17:19:34 följande:
    Då är hon inte så öppen om det som du ville få oss att tro.

Fast det är ju så att du o jag har olika preferensramar, jag anser att man är öppen om sitt liv enbart genom att berätta att barnen är placerade..
  • Anonym (jjjjj)

Knivig sits TS. Jag har varit i nåt liknande. Mitt ex  bodde tidvis med sitt barn som utretts av BUP och ansågs opålitlig. Jag var rädd att h#n kunde vara en fara för mitt och exets barn men fick ingen hjälp av soc eller familjerätt. Pappan/Exet hade allmänt dålig koll och jag var jätteorolig när vårt barn var hos honom och mitt fd styvbarn var där. Fy vad jobbigt det var.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-03 13:34:55 följande:
    Vill bara reda ut ett par frågetecken, jag vill inte alls minska umgänget mellan mitt barn o pappan, tvärtom har jag kämpat som fasen för att han ska vilja ha barnet varannan vecka. Jag lyssnar inte på skvaller, jag vet att detta är sant, däremot vet jag inte anledningen, att bonusmammans barn är placerade är något som hon ät väldigt öppen med, o alltså vet även mitt ex om det. Att han inte är orolig är dock inget som direkt lugnar mig då vi inte har samma syn på barns säkerhet.. Dessutom vill jag inte ta upp detta med honom då det bara kommer drabba barnet genom att barnet inte får komma osv.. Jag tror inte heller att mitt barn far illa, barnet är sex år o vi har en bra dialog. Men jag skäms inte för att säga att det ändå känns olustigt att lämna mitt barn där då yrkesverksamma ändå har beslutat att hon inte bör träffa sina barn mer än 4 dagar i månaden.
    Det här gör mig väldigt fundersam... I trådstarten undrar du vad du ska göra, du funderar på familjerätten men vill inte prata med exet. Så vad ska familjerätten kunna göra menar du?

Varför vill du ha växelvis boende med en pappa som du inte litar på, som du tycker saknar säkerhetstänk, som du inte kan prata med och som du vet kommer att strunta i att ha barnet hos sig om du tar upp denna fundering?? Det övergår mitt förstånd. Snälla förklara!

Hon har umgänge varannan helg, är det hela helger så eller? Du måste förstå att hon kan ha varit sjuk och oförmögen att ta hand om sina barn, det är inte ett helt ovanligt scenario. Men som vanligt på Fl så börjar man måla upp scenarion med våldtäkter, mord, pedofiler osv. Är det värt det?
  • Anonym

1 prata med exet 2 kontakta familjerätt&/soc Jag förstår dig, låter för jävligt!!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-03 20:55:43 följande:
    Det här gör mig väldigt fundersam... I trådstarten undrar du vad du ska göra, du funderar på familjerätten men vill inte prata med exet. Så vad ska familjerätten kunna göra menar du? Varför vill du ha växelvis boende med en pappa som du inte litar på, som du tycker saknar säkerhetstänk, som du inte kan prata med och som du vet kommer att strunta i att ha barnet hos sig om du tar upp denna fundering?? Det övergår mitt förstånd. Snälla förklara! Hon har umgänge varannan helg, är det hela helger så eller? Du måste förstå att hon kan ha varit sjuk och oförmögen att ta hand om sina barn, det är inte ett helt ovanligt scenario. Men som vanligt på Fl så börjar man måla upp scenarion med våldtäkter, mord, pedofiler osv. Är det värt det?

Att ringa familjerätten lr nån sådan instans var såklart för att i första hand rådfråga dem, inget annat. Att ha växelvis boende hos pappan tror jag personligen gynnar mitt barn, att pappan o jag inte har speciellt bra relation ska ju inte drabba barnet. Sen så har vi inte samma uppfostran, åsikter om vad ett barn får eller inte får göra men det är en annan diskussion.. Jag har heller aldrig påstått att bonusmammans har gjort något hemskt mot sina barn, jag är fullt medveten om att det kan finnas många bakomliggande orsaker. Det va oxå precis därför jag bad om råd på hur eller om man bör göra nånting. Hade jag varit rädd för att hon skulle våldta o mörda mitt barn hade jag knappast suttit här!
  • Primmeling

Jag skulle helt klart vara bekymrad... Tycker nån annan gav ett bra råd om du inte kan prata med exet... Ring soc och informera om situationen. Be dom utreda. Om de anser att situationen hos exet och den nya är bra så får du lita på det.

Svar på tråden Hjälp! Mitt barns bonusmamma har sina egna barn LVU:ade..