• Snos

Nappar som går runt från det ena prematurbarnet till ett annat!

Hej alla föräldrar!

Jag jobbar på en neonatalavdelning. Denna undersökning gör jag i första hand för att förbättra hygienrutiner där jag jobbar. Hygienen på en neontalavdelning bör vara av det bästa. Därför driver jag hårt på att skapa det och förhoppningsvis kan era åsikter vara till hjälp.

Jag tycker också att det är viktigt att veta vad föräldarna till för tidigt födda tycker och har för synpunkter och ideér. Skicka gärna meddelande på min sida här.

Till frågan: Tycker Du att det är okey av en neonatalavdelning att ge barnen nappar som redan är använda? Det kokas minst en gång om dagen innan den används igen, antingen till samma barn eller till ett annat. Alla nappar på avdelningen kokas tillsammans.

Undrar också vad ni tror händer med napparna och dess skick om de kokas minst 1 gång om dagen under ett par veckor? Skriv gärna

Tack för er tid.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nappar som går runt från det ena prematurbarnet till ett annat!
  • annca

Känner att det kan bero lite på hur barnet i fråga mår.

Våra barn har legat på neo båda, men har varit stora och friska, (4 resp 4,8kg) bara födda 5v tidigt, och de fick båda kokade nappar. (Vi fick med oss de nappar våra barn använt hem sedan) Och för vår del hade det inte spelat någon roll om det varit kokade nappar som fler barn haft. Bara de blivit ordentligt sterilicerade emellanåt.

Är det däremot ett skört väldigt litet väldigt mycket för tidigt fött barn, tja... Då tänker jag att det inte ska bytas nappar mellan flera barn iaf. Att kassera napparna helt känns också fel.
    Men nappar som kokas och ges till bara det barnet, så skulle man ju göra hemma också...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Snos

Tack för ditt svar. Alla tips är välkomna.  

• Muslimska mamman

Ja självklart helt okej. Min son låg på neonatalavdelning och hade olika nappar varje dag. Jag kunde inte bry mig mindre om han fick en "gammal" napp eller inte, för jag såg ju hur noga de var med hygienen och rengöring + sterilisering av alla nappar, flaskor och pumpningsutrustning mm.

• Snos

Vad härligt att du kände dig trygg och att de hade en god hygien. Att koka är ett jätte bra sätt att sterilisera. Jag undrar dock om det är så bra för napparna då gummit lätt torkar och får sprickor efter ett tag.

• Muslimska mamman
    Snos skrev 2012-02-03 16:22:07 följande:
    Vad härligt att du kände dig trygg och att de hade en god hygien. Att koka är ett jätte bra sätt att sterilisera. Jag undrar dock om det är så bra för napparna då gummit lätt torkar och får sprickor efter ett tag.
    Om de drar i napparna borde det väl inte vara några problem? Men jag tror absolut de måste byta napparna oftare än vad föräldrar gör enskilt hemma.
  • SjälvaJag

på BB där jag förlöstes använde de samma (!) rumptemp till alla barnen. UTAN plastfilm. Skitäckligt kan ju jag tycka, lika illa som det där med napp.

• mina12

När vår dotter låg på IVA hade de "engångsnappar", som byttes varje dag och då kastades. När hon blev större och hamnade på familjerum köpte vi egna nappar, som vi själva kokade varje dag. Jag hade inte tyckt att det kändes ok med gemensamma nappar, även om jag självklart förstår att de är rena. 

• Snos
    SjälvaJag skrev 2012-02-03 17:11:36 följande:
    på BB där jag förlöstes använde de samma (!) rumptemp till alla barnen. UTAN plastfilm. Skitäckligt kan ju jag tycka, lika illa som det där med napp.
    Oj! Ja det låter inte så trevligt! Vi använder också temparna flera gånger om, men vi tar tempen i armhålan och de spritas mellan varje användning.
  • Muslimska mamman
    SjälvaJag skrev 2012-02-03 17:11:36 följande:
    Vi använde inte heller plastfickor till rumptemparna, men vi var tvungna att tvätta med varmt vatten och tvål efter varje användning. Och jag såg aldrig några problem med detta.
  • Cina B

Intressant tråd!

Jag tror att napparnas yta blir mer porös och att det bildas fler och fler sprickor för varje kokning. I sprickorna kan sedan bakterier växa till. Napparna blir svårare att göra rena. Kokning dödar normalt sett bakterier effektivt, men problemet är de bakterier som kapslar in sig och blir värmetåliga, bl a Clostridier. De växer istället till på nappen och är ett potentiellt dödshot mot en nyfödd liten människa med obefintligt skydd mot smittor. Jag funderar också på hur napparna hanteras efter kokningen.

En napp på en neonatalavdelning bör få ett bäst-före-datum baserat på hur många gånger den kokas. Med tanke på vilken liten kostnad det är med en napp i jämförelse med vad ett vårddygn på avdelningen kostar så borde varje barn ha egna nappar som kokas var för sig. Napparna bör sedan kasseras när barnet flyttas från avdelningen. Det som är intressant i sammanhanget är hur noga man är med att byta spruta till matsonden efter varje matning.

Kan bara nämna i en bisats att jag reagerade på vissa saker när jag låg på neo med mina två i somras. Hos oss lades napparna i en plastburk med lock där alla föräldrarna gick och hämtade sin napp själva. Vad jag kunde se byttes inte burken under hela tiden vi var inlagda. Jag kom med rätt många konkreta förslag när det gällde hygienen på avdelningen. Som tur var togs de emot på ett positivt sätt, men jag vet inte hur mycket förändring det blev... På mitt neo testades en nyanställd i personalen positivt för MRSA när vi låg inlagda. Alla barnen fick lämna prover och som tur var fanns inte smittan hos barnen. Jag fattar inte hur man kan låta personal börja jobba på neo och testa dom sedan...!

Svar på tråden Nappar som går runt från det ena prematurbarnet till ett annat!