• Kylie

Hur ofta säger du till ditt/dina barn att du älskar dem?

Diskuterade med en vän, hon sa att hon väldigt sällan säger "jag älskar dig" till sin son men att hon ofta berättar hur viktig och betydelsefull han är osv. Jag säger det iaf två gånger i veckan.

Ni då?? 

• Svar på tråden Hur ofta säger du till ditt/dina barn att du älskar dem?
  • Miew

Oj, kan nog inte ens räkna hur många gånger jag säger det varje dag. Lillan och jag säger så här "I love you" och hon svarar "I looou" och så skrattar vi. Har även börjat med " I really love you" och hon svarar "I rel loou"

Mina föräldrar sa det aldrig till mig, kommer inte ens ihåg när jag fick en kram av mina föräldrar.

Jag kramar, pussar och säger att jag älskar dom hela tiden. De vet att de är det viktigaste i mitt liv.

Viggo & Gry & Veras mamma
  • Helle333
    Kylie skrev 2012-02-04 10:54:24 följande:
    Diskuterade med en vän, hon sa att hon väldigt sällan säger "jag älskar dig" till sin son men att hon ofta berättar hur viktig och betydelsefull han är osv. Jag säger det iaf två gånger i veckan.

Ni då?? 

Jag fick nästan aldrig höra det när jag var barn, tonåring eller nu som vuxen så jag säger det varje dag. Talar om att hon duger som hon är osv.
  • Helle333
    Boost skrev 2012-02-17 22:25:58 följande:

Exakt i samma situation som mig. Mamma har börjat säga det i slutet av varje telefonsamtal vi har, klart att det är trevligt att höra, men jag känner mig väldigt obekväm med det eftersom jag inte minns att hon sagt så när jag var liten.

Till mina barn säger jag det varje dag.
    Alltid när jag lämnar dem på förskolan och alltid när vi säger godnatt.
    I övrigt kommer det andra fina betydelsefulla ord.

Det bästa är att få höra det från barnen när det kommer helt spontant :)

Samma här. Det känns obekvämt för mig också. Mamma och jag skriver det bara. Vi säger det aldrig rakt ut till varandra. Det känns lite sorgligt men jag kommer inte över den där förbaskade tröskeln. Mamma och pappa fick inte heller höra det av sina föräldrar så jag är extra noga med att komma ihåg att tala om det för dottern
  • GrönaDruvan

Varje kväll innan dom ska sova. (när jag inte jobbar). Då och då under dagen ibland, inte jämt.

• Nemi77

Många många gånger om dagen!! Säger och visar, kramas o berättar att sonen o bonustösen är det finaste som finns. När man säger godmorgon, om vi pratar i telefon, om vi kramas, när vi säger hejdå, när vi säger godnatt o när känslan bara överväldigar mig ;)

• FruSen

Minst 1 gång/dag.

Jag minns inte att mina föräldrar sagt det till mig någon gång. Jag var väl omkring 18 år då mamma började skriva "vi älskar dig" på grattiskorten man fick då man fyllde år. Jag vet.ju att de älskar mig och så, men att säga det rakt ut till mig har de inte gjort. Inte vad jag kommer ihåg i alla fall. Vi har inte kramats just så mycket heller.

Så vill jag inte art det ska bli mellan mig och mina barn.

Jag och maken kramas och pussas varje dag, vi säger till varandra "jag älskar dig" varje dag och det säger vi och till dottern också. Hon svarar tillbaka för det mesta.

Men det allra bästa är ju ändå när man helt utan förvarning får en spontan stor kram och ett "mamma, jag älskar dig". Det märks verkligen att hon menar det. Händer ju inte så ofta, hon är ju bara 3 år

• kittymi

det säger ja flera gånger om dagen!

• Loreena

Jag säger det oftast varje kväll när jag lägger sonen. Godnatt hjärtat. Sov gott. Jag älskar dig. Och han svarar "So go" "Äck ej" (=Älskar dig) Han är snart 2 år. <3

Jag tror inte att han som tvååring riktigt förstår vad som menas, men jag tror att han känner att det är något bra. :)

Det vikigaste är ändå att man VISAR att man älskar sitt barn. Genom tid, omtanke, att vara helt närvarande och engagerad när man tex läser en bok tillsammans, genom kramar och genom att se, höra och bekräfta sitt barn.

• MsMagnolia
    Miew skrev 2012-02-17 22:34:01 följande:
    Oj, kan nog inte ens räkna hur många gånger jag säger det varje dag. Lillan och jag säger så här "I love you" och hon svarar "I looou" och så skrattar vi. Har även börjat med " I really love you" och hon svarar "I rel loou"

Mina föräldrar sa det aldrig till mig, kommer inte ens ihåg när jag fick en kram av mina föräldrar.

Jag kramar, pussar och säger att jag älskar dom hela tiden. De vet att de är det viktigaste i mitt liv.

Varför på engelska? Tycker det inte känns lika riktigt som på svenska.
  • Papito

Flera gånger om dagen...men inte bara i förbifarten, verkligen på riktigt!

• Karlaa

Minst en gång om dagen. Det gör deras pappa också.
    Och 3åringen brukar ofta säga till sin lillebror att han älskar honom Hjärta

Svar på tråden Hur ofta säger du till ditt/dina barn att du älskar dem?