• Babyoyy

Många frågor angående Insemination

Hej! Jag har letat över hela internet efter många frågor jag har angående inseminering men hittar inte svaren som jag söker, så tänkte att jag kunde skriva ett inlägg här och kanske få svar ifrån andra som ska eller har gjort inseminering.

Jag hade tänkt ta kontakt med Stork kliniken i Danmark & jag är ensamstående.

Här kommer alla frågor:
    * Är det åldersgräns? Hur gammal kan man vara som yngst? 18 år? 19 år? 20 år?
    * När man ska insemineras, kollar dem upp ens ekonomi osv..?
    * När man väl har blivit gravid, måste man gå på ultraljud m.m. på Stork kliniken i Danmark eller kan man börja gå hos en barnmorska nära en i Sverige?
    * Hur mycket brukar inseminering kosta tills man blir gravid?
    * Hur lång tid brukar det tar innan man blir gravid? Vanligaste bara..
    Detta är väl frågorna jag har för stunden, men kommer säkert fyllas på.

Tack i förhand!

• Svar på tråden Många frågor angående Insemination
  • Nellansmamma

Hej!
     Vi har gjort DI men här i Sverige.
    Kan svara ut ifrån vår erfarenhet.

*Åldersgräns neråt vet jag inget om, men dom har en uppåt. Tror att i Sverige får man inte va äldre än 37, men d kan va olika från landsting.
    I Danmark har dom nog oxå en åldergräns men d e nog oxå olika. Såg ett par på tv från Danmark där hon va 40 år o gjorde en inseminering.

*Dom gjorde ingen koll av vår ekonomi nu när vi ska göra syskonförsök. Vi fick dom andra försöken gratis av landstinget. D väsentliga för dom e ju att du har pengar att betala DI försöken, dom har ju inte nått me din ekonomi att göra utöver d.

*Vi gjorde ett UL på RMC för att dom skulle bekräfta att vi va gravida, därefter så fick vi gå hos BM i vår stad. Dsamma gäller nog dom som gör DI.

* Va d kostar beror oxå på va priserna hos enskild klinik tar.  Du kan ju bli gravid på 1a försöket o klarar dej undan med 6000, eller så behöver du många fler försök.Svårt att sia om.

*Samma svar som ovan typ. Vissa blir på 1a o andra på 10e försöket. Sen beror d kanske på om man behöver ta hormoner för att bli gravid eller om du gör försök i din egen cykel. 

• Babyoyy

Tack så mycket för svaren! :)

• Evva

Hejsan
    Det lättaste är att kolla deras hemsida: http://www.storkklinik.dk/se/
    Här står det mesta. Annars går det att ringa också, dom är väldigt trevliga på Storkkliniken :))
    Du kan även maila och fråga om saker.
    Jag har varit iväg 2 ggr dit och skall göra ett 3:dje försök om en vecka tänkte jag :) Jag är 40+ så det kan ta några ggr innan positivt resultat :)

• Babyoyy
    Evva skrev 2012-02-05 20:48:29 följande:
    Hejsan
    Det lättaste är att kolla deras hemsida: www.storkklinik.dk/se/
    Här står det mesta. Annars går det att ringa också, dom är väldigt trevliga på Storkkliniken :))
    Du kan även maila och fråga om saker.
    Jag har varit iväg 2 ggr dit och skall göra ett 3:dje försök om en vecka tänkte jag :) Jag är 40+ så det kan ta några ggr innan positivt resultat :)
    Hejsan!
    Okej, jag får ta och göra det. :)
    Tack!
  • Noonaamy

Hejsan jag skriver jag har alltid varit nyfiken på detta.
    1 frågan:
    Kan till exempel vara runt 20 års åldern och utan partner göra detta? 

2 frågan: 
    Hur lång tid tar det tills man är gravid?

3 frågan:
    Åker man bara tid och typ säger; "Tjena! Jag vill bli gravid!"  och dom bara säger; "Vist!" - eller hur funkar det?

• miamaria76
    Noonaamy skrev 2013-06-12 00:55:03 följande:
    Hejsan jag skriver jag har alltid varit nyfiken på detta.
    1 frågan:
    Kan till exempel vara runt 20 års åldern och utan partner göra detta? 

2 frågan: 
    Hur lång tid tar det tills man är gravid?

3 frågan:
    Åker man bara tid och typ säger; "Tjena! Jag vill bli gravid!"  och dom bara säger; "Vist!" - eller hur funkar det?

Hejsan.

1. japp i Danmark funkar detta.

2. Svårt att säga. Kan ta 1 försök eller 10. Så allt från 1 månad och mer.

3. Du ska först välja klinik. Maila sen dom eller läs på deras hemsida vilka typ av prover de kräver tex hiv, klamydia etc. Ta kontakt med kliniken och se till att de får dina provsvar. Detta kan ta ett par månader, passa på att kolla din ägglossning varje månad så att du har koll på hur den fungerar, om du har regelbunden cykel mm. När kliniken har fått dina provsvar och allt är ok då kan du beställa tid för samtal. Samtal sker alltid innan insemination där klinilken informerar, ser till att du förstår innebörden av att insemineras, samt val av donator. En del kliniker gör detta via telefon, skype , en del vid första inseminationstillfället. Efter detta hör du av dig till kliniken när du får utslag för ägglossning.

Får jag fråga och svara bara om du vill, varför du som är så ung funderar på att insemineras?        
  • Noonaamy

Hejsan,
    Nej jag funderar inte. Jag är mer intresserad om hur det fungerar. Jag hörde av min mormor's väninna's dotter hade gjort sånt och jag ville veta mer. Tex får man se hur männer ser ut som lämnade ut "sig själv"?  Arså för att veta ungefär hur bebisen kan se ut eller få för personlighet?

Svar på tråden Många frågor angående Insemination